Článek
Japonský Nissan odhalil modernizovanou řadu svých užitkových vozidel, dříve pojmenovanou NV200, 300 a 400, avšak nyní komunikovanou jako Townstar, Primastar a Interstar. Že je vám slůvko star (v překladu z angličtiny hvězda) ve spojení s touto automobilkou zní nějak povědomé? Ale jistě, určitě znáte třeba Cubistar (převlečené starší Kangoo) nebo Cabstar (lehký náklaďák).
Nejdůležitější z výše jmenovaných – Townstar (ex NV200, respektive NV250) – nabídne jak čistě dodávkovou (uzavřenou) verzi, tak prosklené osobní polokombi. Pod kapotu vozu se podívá benzinový čtyřválec 1,3 litru o výkonu 130 koní a točivém momentu 240 Nm, ale také 122koňový elektromotor (245 Nm) pracující v čistě elektromobilním provedení s dojezdem až 285 kilometrů na jedno nabití. Diesel nebude, což jistě řadu zájemců odradí.
Dvoustovka stojí na alianční platformě CMF-C (stejně jako nové Kangoo, Citan), přičemž designově se bavíme o naprosté funglovce, nově vybavené například asistentem pro stabilizaci vozu při silném bočním větru nebo autonomním nouzovým brzděním detekujícím chodce i cyklisty.
Dále se můžete těšit na samočinné parkování, bezdrátovou nabíječku mobilů, adaptivní tempomat (u elektromobilu dokonce pokročilý), 360stupňový panoramatický parkovací systém nebo na přepracovaný infosystém, který bude dostupný ve dvou provedeních. Benziňák získá osmipalcový centrální displej, zatímco elektrika ještě navíc desetipalcový digitální přístrojový štít. Multimediální jednotka nabídne kompatibilitu s Apple CarPlay i Android Auto, přičemž elektrododávka bude disponovat blíže nespecifikovanou vylepšenou konektivitou.
Nákladový prostor Townstaru poskytne přepravní objem 3,9 metru krychlových, což je o 0,3 kubíku méně než u předchůdce NV200 VAN. Užitečné zatížení činí 800 kilogramů, zatímco za kouli zapřáhnete až 1,5 tuny těžký přívěs. Oboje boční dveře jsou posuvné, zadní (křídlové) zase dělené v poměru 60:40.
O ceny se s námi zatím nikdo nepodělil, nicméně víme, že základní model NV200 v Česku naposledy stál kolem půl milionu korun, což by se Japoncům mohlo podařit udržet. Elektrika e-NV200 se však pohybovala nad milionem, přičemž tady bude muset Nissan cenu stlačit pod 800 tisíc, aby měl šanci konkurovat francouzskému ë-Berlingu (780 000 Kč) nebo ještě levnějšímu bzučícímu Kangoo Z.E. od mateřského Renaultu (od 704 900 Kč). Šance tu je, když se v podstatě bavíme o přestrojeném Francouzovi.
V Evropě se počítá se standardní pětiletou garancí omezenou na 160 tisíc ujetých kilometrů, u elektromobilu Townstar EV pak ještě s rozšířenou zárukou na baterie trvající osm let, nebo rovněž 160 tisíc kilometrů.
Bývalý Nissan NV300, dnes Primastar, láká na přepracovaný vzhled a základy z Renaultu Traffic. Vůz se vyznačuje novou maskou chladiče, LED diodovými lampami, volitelnými 17palcovými litými koly, rozšířeným portfoliem asistentů a motory plnícími emisní normu Euro 6d.
Větší Interstar postavený na bázi Renautu Master nabídne Euro 6d 2,3litrový turbodiesel v sedmi různých výkonnostních provedeních, naladěných od 110 do 180 koňských sil. Stejně jako Primastar má i ex NV400 v rukávu řadu moderních elektronických pomocníků, zpříjemňujících každodenní užívání vozu.
Finančně rozumně prodávaná dodávka Townstar by mohla zaujmout nejen živnostníky či firmy, ale v osobní variantě také soukromníky, kteří hledají cenově dostupný univerzál pro převoz osob i nákladu. Vzhledově totiž nástupce NV200 nepůsobí vůbec zle, a to ani uvnitř, kde sice poznáváme řadu prvků z renaultů či dacií, nicméně automobilu to v rámci možností na atraktivitě neubírá.
Do toho oceňujeme zachování dedikovaných ovládacích tlačítek, klasické analogové budíky (u benzinové verze), vyvýšenou obrazovku multimédií a šikovné úložné prostory. Sice se pořád díváte na dodávkový užitkáč, ale pravděpodobně na takový, se kterým nebude utrpení fungovat i mimo (jistě náročnou) pracovní dobu.