Článek
Není žádným tajemstvím, že Nissan musí v rámci aliance s Renaultem a Mitsubishi víc bojovat o zachování vlastní identity – výkonnost značky začala v posledních letech pokulhávat, a proto Renault začal pracovat na převzetí Nissanu, čemuž japonské vedení nebylo příznivě nakloněno (a možná právě to stálo za celou aférou kolem údajných podvodů Carlose Ghosna a jeho rychlým odklizením). Nyní má Nissan v rukou obchodní strategii, která ho má vrátit na výsluní.
Ta by se podle zákulisních informací získaných agenturou Reuters měla koncentrovat na lepší cílení obchodních snah. To v překladu znamená zaměřit se na silné trhy v podobě USA, Číny a domácího Japonska a utlumit aktivity na ostatních trzích – jako třeba v Evropě, kde jsou extrémně náročné podmínky (kromě přísných emisních norem také velká různorodost národních norem, vysoká konkurence a vysoké nároky zákazníků).
Místo expanze, za kterou se značka pod Ghosnovým vedením hnala i za cenu výprodejových cen a devalvace hodnoty značky, je v plánu snížení objemu produkce a zvýšení profitability. Místo současné výrobní kapacity 7 milionů aut za rok by mělo dojít ke snížení na cca 5,5 milionu – což znamená také uzavření některých továren. Ušetřené peníze ze snížených nákladů pak automobilka plánuje využít na vývoj nových technologií (digitalizace, konektivita, autonomie).
Co to znamená pro Evropu? Pravděpodobně užší nabídku modelů – Nissan tu bezpochyby bude stavět na úspěšných crossoverech (Qashqai, nový Juke a inovovaný X-Trail), které doplní elektrifikovanými modely (především globálním elektromobilem Leaf) kvůli snížení emisí. Nissan tak rozhodně neutíká z trhu, jen nabere síly, aby se mohl vrátit s plnou parádou.