Článek
Když se v roce 2002 z nabídky Nissanu vytratila Silvia, ztratili jsme další dostupný sportovní vůz. A je jedno, která generace vám byla nejmilejší, v mém případě to vzhledem k roku narození byla S13. Dnes se ale chci vrátit ve vzpomínání k předchozí generaci S12, která se vyráběla mezi roky 1984 až 1989.
Právě s ním se automobilka Nissan rozhodla pustit do rally. Měla na co navazovat, sportovní sedany Bluebird a kupé 240Z , 260Z a Violet platily zejména v Africe za jedno z nejvhodnějších a nejspolehlivějších závodních náčiní. Když pak došlo ke změně z Datsunu na Nissan, pustil se tým do závodů ve skupině B s typem 240RS. Šlo o kupé předchozí generace modelu Silvia označované kódem S110. Opět patřilo k úspěšným autům zejména na šotolinových tratích v Africe, ovšem zůstalo trochu ve stínu Toyoty Celicy TCT. S koncem skupiny B však skončila i kariéra tohoto speciálu.
Hranaté RWD kupé 200SX S12 s mrkačkami nasadil Nissan poprvé na Safari rally 1987. Jeho třílitrový šestiválec SOHC dosahoval výkonu 260 koní a točivého momentu 295 Nm. Přes pětistupňovou převodovku byla poháněna zadní kola na polovlečných ramenech, ta přední byla na McPhersonu. Celková hmotnost auta byla jen 1250 kg.
Japonské rally automobily sázely hlavně na spolehlivost, ale u typu 200SX S12 to příliš neplatilo. Když bylo potřeba něco opravit, dali si u Nissanu práci s tím, aby servisní práce zabraly pokud možno co nejméně času. Tým mechaniků tak zvládnul třeba kompletní výměnu zadní poháněné nápravy za 8 minut.
Na Safari rally 1987 se tým moc nepředvedl. Shekharu Mehtovi explodovali tlumiče a Mike Kirkland dorazil do Nairobi až na osmém místě. Výsledková pohroma se trochu zlepšila na Acropolis rally a Olympus rally, kde dokončily vždy obě posádky. Většinou ale v rozmezí osmého až desátého místa, což bylo hluboko za očekáváním továrního týmu. Až na tradičně slabě obsazené Rally Pobřeží Slonoviny dokázal Shekhar Mehta vybojovat druhé místo. A znáte to, dnes už se historie neptá, zda na soutěži startovaly ty nejlepší soudobé konkurenční týmy.
V Nissanu pochopili, že jinde než v Africe nemají moc šancí a tak se v roce 1988 ani na jiné podniky nepřihlásili. Mike Kirkland skončil na Safari rally druhý, Alain Ambrosino s 200SX vyhrál Pobřeží Slonoviny. Současně s tím už ale naplno běžely práce na nástupci, který měl být plně konkurenceschopným autem na všech površích. Byl jím hatchback Pulsar GTi-R s pohonem všech kol. Typ 200SX se v továrním nasazení naposledy objevil na Safari rally 1989, kde Kirkland obhájil své druhé místo. Pak se nad tímto kupé zavřela voda a příliš se neobjevuje ani na veteránských akcích dnes.
Nissan v rally
Pro Nissan nebylo rally nikdy prioritou a na vsledcch je to znt. Přliš se neosvědčil ani nstupce Pulsar, ani Kit Car verze Almery a Micry. Nejslavnějš vtězstv totiž zskala automobilka ještě pod značkou Datsun. Sedany Bluebird a kup Violet byly spolehliv, rychl a dokzaly vyhrvat. Kultovn status pak m kup 240Z, kter je absolutně nejspěšnějšm modelem. S jednm jezd i česk posdka Coufal-Maděra na veternskch soutěžch.