Článek
Tohle terénní auto prostě nemá obdoby. Nájezdové úhly nezná, snadno překoná kolmou překážkou o výšce až 80 cm, přejezdovým úhlem se taky netrápí. Dokáže stoupat do svahu o sklonu až 35° a boční náklon zvládá až 30°. Má světlou výšku 600 mm a zcela plochou podlahu, kde prakticky není co poškodit. Když v měkkém povrchu náhodnou zapadne, drapáky na jeho kolech ho vyhrabou rychleji než parta pracantů s lopatami. A brodivost? Tu neřeší, Sherp totiž PLAVE!
Za těmihle nevídanými terénními vlastnostmi je geniálně jednoduchá konstrukce se čtyřmi obrovskými koly (průměr 1,6 metru) a kabinou velikosti krabičky od sirek mezi nimi – obě kola od sebe dělí doslova jen pár centimetrů. Speciální pneumatiky mají vzorek podobný radlicím lopat, což se hodí pro „zahryzávání“ se do terénu i pro „pádlování“ ve vodě. Tohle auto tak vážně umí plavat a nepotřebuje k tomu žádný složitý mechanismus se šroubem, stačí prostě otáčení kol jako u kolesového parníku.
Ehm, a s tou krabičkou od sirek to byla nadsázka – do Sherpa se totiž vedle sebe pohodlně usadí dva lidé a dalších šest se jich vejde do prostoru vzadu, případně tam jde umístit vybavení, materiál nebo třeba nosítka se zraněným (ložná plocha měří 1,85 m). V nabídce je také čistě užitková verze pick-up s demontovanou zadní nástavbou. Za Sherpa můžete připojit dvoukolový vozík nebo rovnou velký šestikolový vlek, případně i speciální loďku, která klouže nejen po vodní hladině, ale i po sněhu, bahnu nebo písku.
Sherp pohání atmosférický naftový motor o objemu 1,5 l a výkonu 44 koní z dílny japonské firmy Kubota, která se specializuje na pohonné jednotky pro zemědělské a stavební stroje. Na pevném povrchu dokáže Sherp jet rychlostí až 40 km/h, na vodě vyvine rychlost 6 km/h. Spotřebuje při tom 2-3 litry nafty na motohodinu, do nádrže se mu přitom vejde 56 litrů paliva, do přídavných kanystrů další 4x 58 litrů. Sám o sobě váží Sherp 1,6 tuny (takže ho snadno převezete na vleku za obyčejným autem) a uveze dalších 900 kg nákladu.
Konstrukce Sherpa je zajímavá i v tom, že nemá klasické prvky zavěšení, pružení a tlumení podvozku. Místo toho má jednodušší, ale v terénu účinnější a spolehlivější pneumocirkulační zavěšení kol, které spočívá především ve volném přetékání plynu mezi koly. Sherp je také vybavený systémem dofukování pneumatik ovládaným z místa řidiče, v případě problému však dokáže jet nouzově i bez kola či dvou. Zajímavé taky je, že zatáčí tzv. smykovým řízením, tedy přibrzděním kol na jedné straně (podobně jako u tanků).
Sherp je prostě fascinující stroj, který ve světě nemá obdoby. Jeho terénní průchodnost je neskutečná a univerzálnost až omračující – možnosti jeho použití omezuje pouze vaše představivost. Má to jen dva drobné problémy. Prvním je jeho cenovka – v základu začíná na 110 tisících USD bez DPH. Tím druhým je, že v hustě obydlené České republice budete jen těžko hledat dostatečně opuštěný a volně přístupný prostor, kde byste s ním mohli bez omezení brázdit terénem.