Hlavní obsah

Nevkus přelomu tisíciletí - tato retro auta se nepovedla!

Foto: Archiv Garáž.cz

Pamatujete si tu šílenou retro vlnu, na které jsme se vezli na přelomu tisíciletí? No, někdy to automobilkám úplně nevyšlo a nad jejich výtvory dodnes kroutíme hlavou. Které retro se podle nás nepovedlo?

Článek

Ford Thunderbird

Foto: Archiv Garáž.cz

Je těžké říct, že je moderní Thunderbird nepovedený, protože zajímavý vzhled mu upřít nelze. Objevil se v roce 2000 a odkazoval na ikonický dvoumístný roadster z padesátých let. Retro prvky byly zejména na čele a zádi, trochu ale i v interiéru. Zákazníky však Thunderbird dostatečně nezaujal a už v roce 2005 byl stažen z nabídky bez náhrady. No, je ho docela škoda, ale to retro prostě nefunguje vždy.

BMW Z8

Foto: Archiv Garáž.cz

Dobrá, tady trochu zvolníme - roadster Z8 totiž rozhodně není škaredé auto a zejména zezadu se nám moc líbí. Když ho postavíte vedle klasického roadsteru 507 z padesátých let, nedá se označit za nepovedený. Pod kapotou má vidlicový osmiválec z M5 E39 s výkonem 400 koní. Pod starými tvary je ale moderní technologie a celohliníkové šasi. Retro vzhled byl dotažen i v interiéru. Jenže úspěch nějak tohle BMW minul a krátká produkce běžela jen mezi roky 1999 až 2003. Ani role v bondovce mu nepomohla a teprve dnes po něm začíná být sháňka, která mu pomalu ale jistě šroubuje cenu nahoru. Problém tedy byl jinde - lidé prostě vzhled, který by dnes mohl mít úspěch, tak úplně nepřijali.

Chevrolet SSR a HHR

Foto: Archiv Garáž.cz

V roce 2003 se Chevrolet rozhodl uvést kombinaci kabrioletu a pick-upu v retro kabátu. Výsledek dostal jméno SSR. A byl zhruba stejně populární, jako onen stát s jedním S navíc. U Amíků mu nepomohl ani velký vidlicový osmiválec LS2 z modelu Corvette. Už si ho koupit nemůžete a to dost dlouho, konkrétně od roku 2006. A nástupce se nechystá, patrně by to byl stejný propadák. O moc lépe nefungovalo ani MPV HHR. Mělo konkurovat Chrysleru PT Cruiser (navrhnul jej stejný designér) a vypadat trochu jako Chevrolety ze 40. let. Automobilka jej bez náhrady přestala nabízet v roce 2011, předtím ale udělala v Česku velkou výprodejovou akci. 

Chrysler Crossfire a PT Cruiser

Foto: Archiv Garáž.cz

V USA ještě zůstaneme a mrkneme se na retro výstřelky od Chrysleru. Začneme sportovním kupé Crossfire, kde designéry prý inspirovaly závodní čluny z třicátých let. Bohužel, při pohledu na siluetu se neubráním dojmu, že připomíná kálejícího psa. Navíc kdo jej řídil, ten ho zrovna nechválil. Šlo jen o přestrojený Mercedes-Benz SLK. Milosrdně byl utracen bez nástupce v roce 2007. Chrysler to zkoušel ještě s retro MPV. Jeho pokus PT Cruiser byl mnohem úspěšnější a rozhodně nebyl nudný. Tvarově to úplná katastrofa nebyla, připomínal auta z třicátých let, přičemž dodávka Panel Cruiser vypadala snad ještě lépe, o něco hůře si po vzhledové stránce vedlo kabrio. Chrysler jeho výrobu ukončil po celé dekádě až v roce 2010. Mimo americký trh se však s velkým pochopením auto nesetkalo a dnes je třeba u nás oblíbené méně, než Fiat Multipla.

Toyota FJ Cruiser

Foto: Archiv Garáž.cz

Své příznivce si tohle SUV z roku 2005 rozhodně našlo, přiliš často jej ale u nás nepotkáte. Design jednoznačně odkazuje na starý Land Cruiser FJ40 z 60. let. Navíc i „sebevražedné“ zadní dveře jsou něčím, co spíše potkáváme na starších autech. Pod kapotu dávala Toyota osvědčený vidlicový šestiválec o objemu 4 litry, který byl Evropany zhýčkanými Priusem považován za příliš nenažraný. Auto bylo v nabídce jako čtyřkolka, i jako zadokolka. A nakonec se vyrábělo dlouho, o konci jsme informovali teprve nedávno. Jenže prodeje celosvětově vázly už dlouho a z nabídky Toyoty u nás vypadl FJ Cruiser už před mnoha lety. A ten vykulený kukuč má stále.

Načítám