Článek
Profesionálem, který nám ukáže, jak na to, je Hans Joachim Stuck, mnohonásobný vítěz vytrvalostních závodů v Le Mans či na Nürburgringu a bývalý jezdec Formule 1. Podle něj je absolutním základem plynulost, klidné pokyny řízením, včasné brzdění a citlivá práce s plynem. Auto musíte správně cítit, vnímat, jak na něj působí setrvačnost, jak podvozek přenáší hmotnost, která náprava klouže a které kolo se protáčí. Jak sám Stuck říká: „Jízda na sněhu a ledu je ve skutečnosti velmi blízká závodění, protože jste neustále na samém limitu auta i pneumatik.“ Zapomeňte na prudké brzdění, zapomeňte na zbytečné cukání volantem. To vše by vám na sněhu mohlo auto zbytečně rozhodit a vy pak budete mít plné ruce práce s jeho zklidněním.
Z vlastní zkušenosti můžu poradit dvě věci. S prvním sněhem vyrazte někam na uzavřené parkoviště nebo jinou zasněženou plochu mimo silnice a vyzkoušejte si, jak vaše auto na sněhu reaguje. Zkuste si brzdění, zatáčení nebo i vyhýbací manévr. Pak budete vědět, co čekat. Druhou věcí, kterou s klidným srdcem doporučuji, je každé zasněžené ráno ještě před vyjetím na hlavní silnici vyzkoušet ostřejší brzdění. To z důvodu, aby se pod sněhem neschovával led. Jen si zkontrolujte, že kolem vás není jiné auto, jehož řidiče byste takovým testem mohli vyděsit.
Škodovka taky řidičům radí, aby si pořídili auto s pohonem všech kol. Podle nás to nutné není, ale chápeme, že spoustu lidí pohon všech kol umí hlavně v zimě za volantem uklidnit a dodat jim pocit bezpečí. Ovšem je důležité pamatovat na to, aby nezůstalo jen u pocitu. Je nutné jet tak, aby jízda byla bezpečná sama o sobě a nespoléhat se na pohon všech kol nebo asistenty. To vše vám sice svým způsobem kryje záda, ale jsme to my řidiči, kteří stále ještě držíme volant v ruce a auto ovládáme.
Pamatujte, že když si nejste jistí, co přesně vás v příštím zasněženém a třeba i lehce terénním úseku čeká, neváhejte vystoupit z auta a prošlápněte si trasu pěšky. Je to pořád pohodlnější, než pak muset ven s lopatou v ruce vyhrabávat zapadlé auto. Nezapomínejte také na to, že kola auta by se měla neustále točit, protože jak jejich zablokování, tak i protáčení vám znemožní aktivní řízení. Pokud ale patříte mezi jistější a zkušenější řidiče, můžete si užít spoustu zábavného klouzání se sněhem odletujícím na všechny strany. Jen vždy myslete na to, že takovou zábavu není radno si užívat v běžném provozu. Ani ostatní řidiči a ani policisté by z vás jistě nadšení nebyli.
Máte z jízdy na sněhu či ledu osobní zkušenosti, které mohou být k užitku ostatním? Sem s nimi, těšíme se na vaše praktické postřehy z diskuse.