Článek
Dnešní doba tomu nahrává. Celý svět dnes můžeme mít v mobilním telefonu. Informace, zprávy, videa, fotky, hry i seriály nosíme v kapse a každou volnou chvilku tento obsah konzumujeme. Bohužel i za volantem.
Když u nás v roce 2002 vstoupil v platnost zákaz používání mobilního telefonu za volantem, mluvilo se hlavně o telefonování. Od té doby ale technologie značně pokročily a mobil už dávno nemáme jen k volání. A proto s ním také trávíme víc a víc času. Už si u toho ale neuvědomujeme, že každý, byť krátký, pohled do telefonu na SMS zprávu či stránky Facebooku nám sebere několik sekund pozornosti, kterou bychom měli plně věnovat řízení. Vždyť při dálniční rychlosti 130 km/h urazíme za sekundu 36 metrů, pokud se displeji telefonu věnujeme 5 sekund, ujedeme bez kontroly 180 metrů…
„Ono ty hovory vlastně nejsou to nejhorší. SMS zprávy jsou mnohem horší, protože když píšu zprávu, tak nesleduji provoz už vůbec. U hovoru jsem možná myšlenkami trochu jinde, ale mám stále alespoň vizuální kontakt s provozem přede mnou, kdežto při psaní zprávy jsem i vizuálně jinde,” upozorňuje Jiří Novotný z Asociace autoškol ČR. Bohužel je dnes běžné, že si řidiči za jízdy i prohlížejí Facebook, Instagram nebo koukají na videa.
Čím dál více lidí je v dnešní době na sociálních sítích závislých a zdá se, že se to jen tak nezmění. „Tohle nejsme schopni zastavit a daný problém nejspíš vyřeší až autonomní vozidla. Řada lidí v tu chvíli pochopí, že je pro ně lepší neřídit, a místo toho si v klidu prohlížet to, co je zajímá v mobilu,” predikuje budoucnost Jiří Novotný. Tato budoucnost je ale ještě hodně vzdálená.
Pokud si myslíte, že ovládání mobilu za volantem je zlozvykem jen mladých řidičů, jste na omylu. Mobily se za volantem používají běžně a ve všech věkových kategoriích. Podle průzkumu České asociace pojišťoven telefonuje za volantem přibližně 60 % řidičů, z nichž jen 44,5 % při tom použije hands-free. A téměř třetina řidičů (30,8 %) přiznává, že za jízdy píše SMS zprávy nebo chatuje na sociálních sítích. Zhruba 16 % řidičů se pak přiznalo k natáčení videí či focení během jízdy. Jaké následky takové jednání může mít dokládá mediálně známá nehoda u severočeských Obrnic z července roku 2017. Dvě dívky, které svoji jízdu živě vysílaly na Facebooku, narazily ve vysoké rychlosti do protihlukové stěny u silnice, přičemž jednadvacetiletá řidička na místě zemřela, o rok starší spolujezdkyně se těžce zranila.
A že vám nemusí být zrovna dvacet, abyste podobně hazardovali, dokládá i příběh kamaráda Jiřího Novotného, který byl tak nedočkavý na poslední díl svého oblíbeného seriálu, že ho zkouknul za volantem: „Jel z Prahy do severních Čech, zapnul si na dálnici asistent jízdních pruhů a adaptivní tempomat, zařadil se za kamion a po cestě do Liberce to celé zkouknul,” kroutí hlavou odborník z Asociace autoškol ČR a dodává, že k tomuto účelu současné asistenční systémy v autech ještě rozhodně neslouží.
Problém s rozptylováním mají i profesionální řidiči, hlavně kamionů. Dlouhé hodiny monotónní jízdy, kdy nemůžete jet rychleji než 80 kilometrů za hodinu, svádí k tomu hledat způsoby, jak se za volantem zabavit. U spousty řidičů kamionů tak můžete za jízdy vidět například puštěnou televizi. „Ono to chvíli funguje, než se ale ta pozornost někam odvede,” varuje Jiří Novotný a zdůrazňuje, že střety s kamionem mívají často fatální následky i kvůli tomu, že k nim dochází ve vysokých rychlostech, kdy je z důvodu nepozornosti minimální brzdná reakce či dokonce žádná. U nových aut to částečně řeší bezpečnostní asistenti, jako je nouzové brzdění, po českých silnicích ale stále jezdí spousta automobilů, které takovými technologiemi nedisponují. A tak zbývá stále jediné – nechat SMS zprávy a sociální sítě až na doma.