Článek
Auta s manuálem jsou většině lidí blízká, mají totiž klasickou řadicí páku a pevně stanovený počet rychlostních stupňů. S tím souvisí i určitý konstrukční závazek – fofrklacek převodovky musí být někde po ruce řidiče. Vozy s automatickým řazením (případně jen s jedním převodem) však tradiční volič nepotřebují, proto se konstruktéři leckdy blýsknou zajímavými kreacemi. Jakými? Mrkněte na náš výběr.
Žehlička od PSA
Vybrané automobily skupiny PSA, především modely Peugeot a DS, mají k dispozici plochý volič automatické převodovky, vzdáleně připomínající madlo žehličky. U některých verzí je tento komponent vylepšen ještě tlačítkem, které aktivuje asistent pro samočinné zaparkování.
Kolečko od Fordu
Některé fordy, například Focus nebo Edge, ale i modely od Jaguar Land Roveru či dalších výrobců disponují otočným voličem (leckdy vysunovacím). Díky tomu je obsluha automatu skutečně velmi, ale velmi komfortní.
Páčka od Mercedesu
Pokud jste poprvé usedli do vybraných novějších modelů značek Mercedes-Benz nebo Tesla, zjistili jste, že jim chybí klasická páka pro obsluhu automatu/pohonu. Tihle výrobci totiž vsadili na páčku pod volantem, která je podobná těm na ovládání tempomatu nebo třeba blinkrů.
Sdružené budíky od Volkswagenu
Skupina Volkswagen má u svých čerstvých elektromobilů ID.3 a ID.4 napojený ovladač pohonu na digitální přístrojový štít. Podobné řešení, pouze namontované na sloupku řízení, využívá rovněž elektrický vůz BMW i3.
Tlačítka od Hondy
Proč neporoučet automatickému pohonu obyčejnými tlačítky? Tak zřejmě tahle idea vedla Hondu, ale i Hyundai, Aston Martin nebo třeba Fiat k zástavbě tradičních fyzických voličů namísto běžné páky. Kouknete-li do interiérů modelů CR-V Hybrid, Kona Electric, DBX nebo 500e, jistě pochopíte, o čem je řeč.
Prcek od Škodovky
Některé koncernové modely dostaly namísto řadicí páky tenhle malý ovládací spínač. Kabiny vozů díky tomu působí o něco vzdušněji a opticky se také vyčistil prostor na středovém tunelu. Konstruktérskou vychytávku najdete třeba ve čtvrté Octavii nebo v osmém Golfu.
Hyperpanel od Lamborghini
Koukněte do nového SUV Urus. Co vidíte? Dva centrální displeje, nápis Lamborghini, digitální přístrojový štít a zuřícího býka na krytu airbagu volantu. No jo, ale jak se tady řadí? Hyperpanel pod druhou dotykovou obrazovkou sdružuje vícero funkcí, mimo jiné také režimy pohonu.
Divočina od Lincolnu
V oblíbeném českém seriálu Hospoda jednou padla otázka: Kdo byl Abraham Lincoln? Satirická odpověď zněla: Vynálezce automobilu Lincoln Continental. Tohle auto se už pár let drží poměrně divoké koncepce – co byste čekali na středovém tunelu, najdete okolo dotykové obrazovky. Ano, jsou tam rovněž ovladače řazení.
Joystick od Toyoty
Výstřední Toyota Prius patří mezi zakladatele hybridních pohonů. Inovátorský automobil byl kdysi miláčkem Kalifornie nebo severoamerických celebrit, protože kdo měl priuse, ten spasil svět. Dneska však disponuje hybridní soustavou i obyčejné vozítko od Suzuki, takže už nejde o nic výjimečného. Prius ovšem přece jen v něčem boduje, koukněte na jeho řadicí páku, připomíná nám joystick, se kterým ovládáte automat na plyšáky v obchoďáku.
Blob od Nissanu
První i druhá generace Nissanu Leaf se ovládá jakýmsi „blobem“ umístěným na středovém tunelu. Volič vypadá, jako byste vzali kouli z jakéhosi želé, pustili ji na zem a z vrchu ještě přimáčkli. Ačkoli ovladač vypadá divoce, je překvapivě ergonomický.
Krystal od Volva
Producent luxusních skleněných výrobků ze Švédska (firma Orrefors) se namočil také do automobilového průmyslu, když poprvé vylepšil SUV XC90 krystalickou řadičkou. Tenhle „gadget“ dorazil rovněž do lacinější XC60 nebo XC40. Nutno ovšem dodat, že broušené sklo u řadicích voličů používá i BMW.
Divokých tvarů nebo provedení využívají i ostatní výrobci u mnoha dalších modelů. Dnešní doba zkrátka nahrává tomu, že klasický klacek u automatu je přežitek a ustupuje prostoru či designu. Na druhou stranu, proč ne? Přece jen zařadit chod vpřed a pak už se o téměř nic nestarat, to zvládne asi každý motoristicky gramotný řidič.