Článek
Máte-li auto s tradičním klíčkem, patrně si moc divokých umístění spínacích skříněk mimo výjimek neužijete. Přece jen by nebylo úplně vhodné nechat startovací soupravu, kolikrát vylepšenou klíčenkou nebo přívěskem, trčet třeba z volantu. Jenže s nástupem tlačítek se mnohé změnilo a designérům se otevřely nové možnosti.
Následující výběr tedy ukáže zajímavě umístěné spínače, které uvedou v chod spalovací motor nebo elektromotor, ale také představí, u jakých modelů se s předmětnými řešeními můžete setkat.
Sloupek volantu
Ve Škodovce na to šli tím nejjednodušším způsobem, zkrátka kde se běžně zasunoval klíček do spínací skříňky, tam konstruktéři umístili startovací knoflík. Nevěříte? Stačí se podívat například do kabiny Kodiaqu, Karoqu, Scaly, Octavie, nebo dokonce i Fabie.
Volant
Jakmile poprvé usednete do vybraných modelů od Alfy Romeo, Ferrari nebo Audi, zaměřte se rovnou na volant. Tam najdete onen veledůležitý spínač, který rozpohybuje písty radosti.
Palubní deska
Dát tlačítko někam na palubní desku nemůže být umění, nebo snad ano? U DS 7 Crossback jej návrháři vestavěli mezi centrální výdechy ventilace a nad něj umístili volitelné analogové hodiny. Takže po jeho stisknutí naskočí nejen motor či elektromotor, ale také výsuvné luxusní francouzské ukazatele času.
Středový tunel
Všechny modernější saaby s klasickým klíčkem jste startovali pomocí spínací skříňky umístěné na středovém tunelu a jinak tomu nebylo ani po přechodu na bezklíčový systém. Ergonomického řešení se pak chytlo mnoho dalších výrobců, například BMW.
Čestnou zmínku zde musíme dát Volvu. Vybrané modely švédské značky sice startujete na středovém tunelu, ovšem ne tlačítkem, případně klíčkem, ale otočným voličem notně prémiového provedení.
Modul
Mezi centrálním tunelem a panelem najdete vesmírně vyhlížející modul s červeným krytem, který zaštiťuje šestiúhelníkové startovací tlačítko Lamborghini Urus. Samozřejmě tipujete správně, nejprve se krytka odklopí a pak přichází na řadu oživení benzinového osmiválce.
Vlevo
Naprostá většina automobilů s levostranným řízením má spínací skříňku či tlačítko umístěné od pravé ruky řidiče dále. Ne však Porsche, jenž se už roky drží levostranné tradice. Dalším nepřímým příkladem jsou vybrané modely značek UAZ a LADA, které ještě ani nestačily v rámci postupných modernizací přejít na pravostranné startování, natož na tlačítkové rozhraní.
Nikde
Ano, jsou prostě auta, která žádný startovací knoflík nemají. Prostě jen přijdete k vozu, ten se odemkne, případně vám sám otevře dveře, a rovnou začne automatické bootování systému. Pak stačí jen usednout, zařadit pohyb vpředu a vyrazit. Nikoho tedy nepřekvapí, že touto funkcí disponují mnohé elektromobily značky Tesla, ale i Volkswagen (např. ID.3).
Středový panel
Jistě si pamatujete různé seriály s leteckou tematikou, vzpomeňme například na německý Medicopter 117, kde o zběsilé startování rotorů helikoptéry nebyla nouze. Tyto úkony byly prováděny různými páčkami, čímž se možná inspirovali i designéři novodobých modelů značky MINI. Schválně mrkněte na příslušné ovladače, nepřipomínají vám něco?
Řadicí páka
Není úplně obvyklé, aby se automobil startoval knoflíkem na řadicí páce, nicméně u elektromobilu BMW i3 jde o jednoduché a nutno dodat velmi geniální řešení, které je vždy takzvaně po ruce.
Pohled na různorodé spínače je mnohdy vážně hezký, nicméně většina z nás stejně funguje s klasickým klíčkem. Modernímu knoflíkovému vynálezu ovšem nelze upřít fakt, že skutečně výrazně zvyšuje komfort, a to jak při nastupování, tak během startování.
Na druhou stranu nic netrvá věčně, proto je možné, že jednou zkrátka bude všem stačit pouze digitální klíč v mobilu, který se sám postará o vstupní i startovací autorizaci a vy nebudete muset absolutně nic dělat, možná ani řídit. Zatím je k tomu nejblíže Tesla Model 3, tak uvidíme, co na to ostatní.