Článek
Na trhu panuje nejistota. Automobilový svět se mění a příští generace sportovních i luxusních aut už možná bude vypadat výrazně jinak než ta aktuální. Výrobci také přicházejí s různými limitovanými „posledními“ edicemi vozů, které jsou postaveny s cílem potěšit řidiče, zapojit ho do procesu ovládání vozu co nejintenzivněji a nabudit dojem, že řídí analogový sportovní vůz. I takových aut už je na trhu jen hrstka.
Jedním z takových vozů jsem jezdil docela nedávno a během pár dní se těšte na jeho podrobnější popis. Pochází od Lexusu a bude ještě nějakou dobu bez problému k objednání. Kdo však nemůže utratit za Lexus LC 500 anebo případně do jiné tóniny laděné RC-F Track Edition kolem třech milionů korun, nemusí zoufat. Příští rok se na náš trh chystá zbrusu nová Toyota GR86, nástupce modelu GT86. A výrobní cyklus, zde na stránkách Garáže často skloňovaného ostrého hatchbacku s pohonem všech kol, Toyoty GR Yaris se nakonec prodlužuje a je tedy šance na dodatečné objednání nového vozu pro ty, na které se během letošního roku nedostalo.
BMW oznámilo nové dvojkové kupé s pohonem zadní nápravy, Ford stále pokračuje s benzinovým Mustangem i v Evropě a spoustu jiných zajímavých aut se zvukomalebnými benzinovými motory můžete nechat individuálně dovézt z USA. Svět automobilů není pro nás nadšence špatný. Až budete někdy v diskuzi „nadávat“ na to, že pořádná auta už se nevyrábí, vzpomeňte si na tyto řádky a projděte nabídku automobilek. Auta pro potěchu autíčkářského srdce i ducha stále na trhu najdete. A to jsem div zapomněl zmínit krásnou Francouzku, vůz Alpine A110.
Sportovní klasika přesto stoupá vzhůru
Zájem výrazně stoupá o osmdesátá a devadesátá léta. Dorostla generace dnešních čtyřicátníků, kteří vzhlíželi jako malí kluci k analogovým vozům osmdesátých let, jako bylo Porsche 911 (model G) anebo BMW E30 M3. Jejich ceny, tedy zejména v případě bavoráku, rostly o násobky během pouhého jednoho desetiletí. A trend pokračuje nyní s auty vyrobenými již ve druhé polovině devadesátých let a na začátku milénia.
Je zajímavé, jak se posouvá rok výroby aut, která dnes už mnozí považují za „klasiku“. Během předminulého víkendu jsem se byl na skok podívat s Porsche 911 (996) na německou setinovou rally Sachsen Classic a s podivem jsem zíral, že se akce účastní dnes již auta podobně stará. Mohl bych se zúčastnit v podstatě také, počátek výroby tohoto Porsche sahá do roku 1997. Jenže já model 996 stále považuji spíš za moderní sporťák, rychlé auto určené pro radost než za nějakého „veterána“.
Trh si však myslí něco jiného. Lidé začínají sbírat i podstatně novější vozy, které vnímají jako dobrou investici do budoucna. Která moderní zajímavá, ale ještě nedávno vyráběná auta začínáme vnímat jako ceněné zboží? Která auta kupují nadšenci i spekulativní investoři, a díky nim ceny na trhu začínají citelně růst? Uvedu několik příkladů, přičemž záměrně vynechám superportovní limitované vozy, které tvoří svůj vlastní svět.
Alfa Romeo 4C
Design je všechno a Alfa Romeo má z historie kde brát. Když se v roce 2011 objevil koncept 4C na ženevském autosalonu, způsobil obrovský poprask. Auto bylo nádherné. Nejen koncept, ale i sériové provedení nepřišlo o nic z exotického vzhledu minimalistického italského supersportu. Bylo úplně jedno, že se vůz řídil přinejmenším svérázně. Můj dobrý kamarád jedno kupé Alfa Romeo 4C vlastní a nedá na něj dopustit. Byla to láska na první pohled a automobil před třemi lety koupil přesně pro ty správné důvody. Auto je plné emocí.
Když Alfu Romeo 4C řídíte, baví vás. Můžu klidně kritizovat nedoladěné řízení bez posilovače, které jemnému nastavení, například u Lotusu, nesahá ani po kotníky. Mohl bych pokračovat s kritikou výbušného a trošku nevyzpytatelného turbomotoru a skončit u svéhlavé převodovky. Ale asi už tušíte, co chci říci. Alfa Romeo je krásná, technické nedokonalosti vozu s unikátním karbonovým monokokem absolutně odpustíte. A trh si toho všímá. Když tuhle Alfu Romeo kamarád před třemi lety sháněl, pohybovaly se nejlevnější ojeté exempláře na hranici 1,3 milionu Kč korun. Dnes už se začíná nad hranicí 1,5 milionu a obvyklá cena za hezké kusy typicky pod 1,8 milionu neklesá. A to je o půl milionu více, než byla původní cena auta, které se na trhu objevilo poprvé v roce 2013.
Lotus Exige V6
Kdo mě znáte a vidíte v mezititulku slovo „Lotus“, je vám to jasné. Málokdy v mém blogu název oblíbené britské automobilky vynechávám. Pravda je taková, že po letošním smutném oznámení automobilky nepokračovat již dále s výrobou stěžejní modelové řady lehkých sportovních vozů Elise a Exige, ceny již vyrobených aut najednou skokově vzrostly. Není to vyslovený veletoč, ale pokud se ještě předloni dala pořídit zhruba pět let stará Exige V6 (později označena jako 350 Sport) přesně na hranici 1,5 milionu korun, letos je to zhruba o sto tisíc víc.
A přesto inzerovaná auta nacházejí své nové majitele rychleji než v nedávné minulosti. Zbrusu nový Lotus Emira bude k dispozici prvním zákazníkům až v příštím roce a svým zaměřením, velikostí i celkovou hmotností spíš představuje náhradu za Evoru. Zájemci o purističtější svezení s Lotusem mají již nyní bohužel jen jedinou možnost – koupit vůz z druhé ruky anebo skladový od dealera. A tento fakt bohužel tlačí ceny mírně nahoru, protože podobná auta od konkurence na trhu zkrátka neexistují.
BMW 1M
Původně se měl jmenovat BMW M1, ale aby vůz „nekazil“ odkaz slavného jména prvního mnichovského superautomobilu, změnil marketing pořadí v očíslování malého emkového bavoráku. Dnes už víme, že 1M odstartovalo úspěšnou éru levnějšího a menšího emkového BMW, které dnes v podstatě trošku zastínilo pozice tradiční M3. Pokud chcete nyní to nejřidičtěji naladěné BMW, určené pro tradicionalisty, skončíte v modelu M2 Competition, případně rovnou u CS. Ale ani tyhle dva skvělé modely si již nyní nemůžete objednat. Výroba končí a uvidíme, jak bude vypadat nástupce, který, doufejme, bude.
Fanoušci značky zpozorněli v roce 2011 zrovna jako dnes, kdy vykoupili takřka všechny zbylé M2C i M2 CS. BMW v té době ohlásilo příchod nejostřejší jedničky s rozšířenými lemy blatníků, samosvorným diferenciálem a laděnou verzí přeplňovaného řadového šestiválce řady N54. Za cenu rovných 1,3 milionu korun se dala tahle limitovaná nádhera koupit. Byla výrazně levnější než osmiválcová M3 (E90) a příplatek oproti modelu 135i, ze kterého 1 M Coupe vycházelo, nebyl příliš velký. Z původních 2 700 kusů se výroba nakonec pro nebývalý zájem protáhla do června 2012 a zastavila na počtu 6 309 aut. Dnes máte velké štěstí, když vám někdo tohle BMW za výše zmiňovanou částku prodá, ceny pomalu stoupají pořád a ty nejhezčí kusy vyjdou dnes klidně i na více než 1,5 milionu.
Porsche Cayman GT4
Podobný příběh se odehrál o tři roky později, když Porsche oznámilo příchod „malé“ 911 GT3, tedy modelu Cayman GT4. Nejedná se vyloženě o homologační speciál pro nejslabší okruhovou třídu série GT, tedy GT4, ale o způsob jak přivést k okruhovému svezení i fanoušky, kteří nemají dostatek peněz, aby financovali nákup a provoz Porsche 911 GT3. Navíc využívá platforma Cayman (981) přednosti motoru uloženému uprostřed, šestiválec boxer je tedy ve voze umístěn opačně než v případě modelu 911. Skvěle se s ním jezdí, vlastně to stejné platí o každém Boxsteru/Caymanu. První Cayman GT4 přišel na trh s 3,8 litrovou variantou motoru převzatého z Porsche 911 Carrera S, manuální převodovkou a výkonem 385 koní. Byli jsme nadšení už jen z technických parametrů.
První česká základní cena čítala 2 441 000 Kč a zájemci se hrnuli takovým tempem (tedy spíš v domovském Německu), že ti, kteří už automobil neměli šanci oficiálně objednat, museli koupit výrazně dráž přes překupníky v neoficiální síti. Nastala zvláštní situace. Porsche postavilo auto čistě pro řidičské nadšence a amatérské závodníky, místo toho se z velké části vozů celé série, čítající 2 500 vozů, staly garážové královny bez pohybu.
A ceny za málo ojetá auta zůstaly i nyní hodně vysoko, byť hlavní bublina již spadla. Porsche mezitím vyrobilo GT4 i na bázi modelu 718 s čtyřlitrovým motorem a ceny první série lehce klesly. Ale pod jeho původní cenu z roku 2015 se zatím nemáte šanci dostat, leda u hodně používaného exempláře.
Ford Focus RS 500
Na představení limitované verze oblíbeného dvojkového Focusu RS si pamatuji naprosto přesně. V červenci 2010 jsem se kochal pohledem na závodní legendy v rámci Le Mans Classic na závodním okruhu La Sarthe a během doprovodného programu se s pětiválcovým hromobitím prohnala po závodní dráze smečka černých Focusů RS, které vypadaly přímo jako z filmu s Darthem Vaderem v hlavní roli. Ten pětiválcový chraplák se jen tak nezapomíná.
Jak napovídá číslice 500, přesně tento počet aut byl nakonec i vyroben, k nám do Česka putovalo jen pět exemplářů a jeho původní cena byla 1 170 900 Kč. Výkon motoru byl vyladěn ke 350 koním britskou společností Mountune a vůz měl i další zajímavé technické finesy. Díky exkluzivitě cena vlastně nikdy ani neklesla. Dnes, po jedenácti letech, koupíte černý třídveřový ostrý hatchback polepený matnou černou fólií stále minimálně za milion korun.
Zájem o Focus RS MK2 dlouhodobě neklesá, naopak je vidět, že ceny dnes opět rostou. Možná byl ve své době vzniku i přes kinematicky velmi zajímavé řešení předního závěsu typu Macpherson s označením Revo Knuckle o něco méně ovladatelný než Renault Mégane R.S. 265 Cup. Bylo to jen o fous. Ale dnes je to Ford, jeho kakofonicky rozléhající se pětiválec pod kapotou a teatrální bodykit, co láká kupující daleko víc.
Doba je zkrátka taková, že automobiloví znalci a nadšenci nevynechají jedinou příležitost splnit si svůj starý automobilový sen, protože budoucnost je nejistá. Je jen hrstka automobilek, která nám dnes nabízí auta určena čistě pro řidiče. A když i trh běžných ojetin zažívá mírný cenový nárůst i v nečekaných kategoriích vyloženě starých mainstreamových vozů, není divu, že i relativně mladá auta určena pro nadšence zvyšují své cenovky. Kdo by si ještě předloni pomyslel, že běžné auto typu Octavia Combi II. TDI najednou v bazarech skokově podraží a lidé přijdou s penězi a budou nakupovat. Dražší auta jsou realita, se kterou se letos pomalu na trhu smiřujeme, a můžeme jen předjímat, jaký bude asi vývoj dál dopředu. Pokud jste však snili o některých autech z představené pětice vozů o řádky výš, neváhejte a kupujte. Člověk si v životě musí umět udělat malé radosti.