Článek
Tázavě jste zdvihli obočí? Vězte, že většina velkých firem dál dodržuje platnost STK u svých služebních aut. A moc dobře vědí proč. Vy byste měli na technickou kontrolu vyjet taky a nespoléhat se na automatické prodloužení její platnosti. Pojišťovny totiž při každé nehodě zohledňují i stav vozidel, která se nehody zúčastnila. A je přitom jedno, jestli se plní z povinného ručení, nebo z havarijního pojištění.
Firmy si to nechaly potvrdit od svých právníků, ale stačí na to i selský rozum. Pokud způsobí nehodu vozidlo s propadlou, ale státem aktuálně uznávanou platnou technickou kontrolou, kvůli nějakému mechanickému problému, udělá pojišťovna všechno proto, aby mohla svoje plnění přinejmenším krátit. Problém je v tom, že oficiálně vám to nikdo neřekne.
„Bourají auta s platnou i neplatnou technickou kontrolou, v dobrém i špatném technickém stavu,“ říká k tomu Václav Bálek, bývalý mluvčí pojišťovny. „Všechny nehody se posuzují individuálně, technický stav vozidla se samozřejmě taky hodnotí.“ Bálek sice přímo odmítl, že by auta s automaticky prodlouženou technickou byla nějak znevýhodněna, ale jedním dechem dodává, že stanice technické kontroly jsou tady mimo jiné od toho, aby dohlížely na odpovídající technický stav vozidel a že mnoho řidičů laiků často neumí odhalit případné technické problémy svého vozu.
Leasingová společnost Leaseplan pak jako jedna z mnoha vydala interní nařízení, aby všechny vozy, které spravuje, jezdily na technickou kontrolu dle původních termínů. Chce tak rovnou předejít případným problémům a dohadům s pojišťovnami. V krajním případě se totiž může stát, že pojišťovna bude částku vymáhat po viníkovi nehody, byť měl technickou automaticky prodlouženou.
„Nemá to zatím žádný precedent, ale já osobně bych samozřejmě doporučil to samé, tedy dodržet původně plánovaný termín technické kontroly,“ říká k tomu právník Tomáš Voráček. „Nic tím (odkladem pozn. red.) nezískáte, nic neušetříte, ale můžete naopak hodně ztratit.“ A to je přesně ono, nic nezískáte ani neušetříte, ale chráníte se před problémy. Stanice technické kontroly navíc fungovaly i po celou dobu posledních větších omezení, jako bylo třeba cestování mezi okresy. A na technickou můžete se svým autem kamkoliv.
„Celou dobu jsme měli otevřeno, dodržujeme přísná hygienická opatření a pandemie neměla na náš provoz žádný vliv,“ říká Miroslav Sochor z technické stanice v Lounech. „Po vyhlášení automatického prodloužení platnosti technické kontroly jsme cítili rozdíl první týden, možná čtrnáct dní, ale pak se vše vrátilo k normálu. Nepřijedou jen tací, kteří moc dobře ví, že by měli při prohlídce problém.“
A tím se dostáváme opět k tomu, že právě tito řidiči pak mohou mít problém i s pojišťovnou v případě nehody. „Koroze nosných částí vozu, závady brzdového systému nebo opotřebované pneumatiky mohou být fatální problém, ale sekundární může být nevyhovující nebo chybné osvětlení, případně únik provozních kapalin,“ doplňuje Sochor.
Přitom řidiči, kteří mají auto v pořádku, se nemusí povinné návštěvy STK nikterak obávat a nemusí ji brát ani jako nutné zlo. Naopak se díky STK lze zavčasu dozvědět, že nějaký problém vzniknul, případně se blíží.
Použijte tedy zdravý rozum, a pokud jezdíte s propadnou technickou a spoléháte se na automatické prodloužení její platnosti, sami si odpovězte, jestli to máte zapotřebí. Nebo to vidíte jinak? Hlasujte!