Článek
Passat je stálicí automobilového trhu, epickým příběhem o osmi pokračováních trvajícím již skoro půl století, jehož kvality potvrzuje více než 30 milionů vyrobených kusů. Není divu, že ho Volkswagen vybrousil do stavu, kdy vás prostě nemůže zklamat. Ale ani zaskočit.
Vklouznete za jeho volant a všechno je přesně tak, jak má být. Perfektní posaz. Spousta místa. Promyšlená ergonomie. Střídmý design. Spolehlivá kvalita na pohled i dotek. Nastartujete a rozjedete se. Podvozek je pohodlně poddajný, a přitom jistý i na nerovnostech, oblíbený 2,0 TDI je slušně kultivovaný a utlumený, převodovka hladká, kabina dobře izolovaná a ovládání snadné. Velmi v pořádku…
Jenže takové to bylo už před faceliftem, takže byste se mohli právem ptát, co je tu vlastně vůbec nového. Zvenku nic moc – nová světla a nárazníky vpředu i vzadu, pár nových laků a designů kol a obrovský nápis „P A S S A T“ na zádi. Nuda. Uvnitř také žádný převrat, digitální palubku a dotykové infotainmenty jsme totiž už viděli, ambientní osvětlení také (i když má nyní 30 volitelných barev, takže si můžete uspořádat diskotéku). Největšími změnami je tak zvětšení schránky ve středové konzoli (pojme i ty největší telefony), přechod na USB-C konektory, a hlavně zrušení analogových hodin na vrcholu středové konzoli a jejich nahrazení ploškou s nápisem „Passat“. Neomdleli jste?
Jenže druhý pohled odhalí spoustu důkladných technických úprav. Tak třeba přední světla mohou mít Matrix LED techniku se 44 samostatnými segmenty (dvakrát víc, než má nový Superb) na každé světlo, takže si užijete maximální efektivitu dálkových světel bez oslňování ostatních. Zadní světla pak mají LED techniku s novou, výraznější grafikou. Nenápadné, ale výrazné změny.
Stejně tak zmíněný 2,0 TDI – jeho jméno zní povědomě a stejně tak i parametry (150 nebo 190 koní, Bi-TDI pak disponuje výkonem 272 koní), jenže jde o evoluční variantu vylepšenou především o systém dvou katalyzátorů SCR a dvojnásobného vstřikování kapaliny AdBlue, takže by měl být daleko čistší než kdy dřív.
Parametry plug-in hybridní verze GTE jsou taky nápadně podobné předfaceliftu (1,4 TSI a elektromotor, dohromady dávají 218 koní), jen baterie zvětšila svou kapacitu z 9,9 na 13 kWh, takže na ni ujede přes 50 km i podle přísnějšího měření WLTP. Jenže on se změnil i SW, který celý hybridní systém řídí, takže umí lépe pracovat s úrovní nabití baterie – v hybridním režimu si můžete nastavit, jestli chcete, aby ji spíš dobíjel, udržoval stávající stav nebo si nechal určitou rezervu. Podle trasy v navigaci si také umí samostatně rozplánovat, jak s elektrickou energií nakládat, aby ji nevyplýtval na dálnici, a naopak si ji uchoval až do města.
Vývojem prošly i asistenční systémy (nově se jim souhrnně říká IQ.Drive) – Passat tak stále umí pomáhat s jízdou na dálnici (autonomie Level 2) a zabraňovat kolizím, ale v případě hrozící havárie připraví posádku na náraz (PreCrash ochrana vpředu i vzadu). Novinkou je také kapacitní volant vybavený větším počtem citlivějších senzorů, takže bude cítit vaše ruce na volantu a nebude vás při asistované jízdě nutit k větším zásahům.
Digitální kokpit je tu v nové generaci s lepší grafikou a více možnostmi, stejně jako infotainment třetí generace – umí bezdrátový Apple CarPlay a díky eSIM je permanentně online (4G LTE připojení), takže si stahuje informace o dopravě, parkovacích místech, počasí nebo POI na trase, automaticky se updatuje a stahuje si aktualizace. Taky má integrované hlasové ovládání (Alexa od Amazonu), takže stačí říct „Ahoj, Volkswagene!“ a můžete si s vaším Passatem smysluplně zakonverzovat (a u toho si nechat vytočit číslo nebo nadiktovat SMS, najít svou oblíbenou skladbu a přehrát ji nebo vyhledat POI a nechat se k němu navigovat).
S Passatem taky startuje svět on-demand funkcionality, tedy zcela nový model získávání služeb a funkcí formou online předplatného – budete si moci předplatit data pro streamované audio nebo si zaplatit navigaci klidně jen na letní dovolenou v zahraničí, do budoucna ale bude možné třeba i aktivovat jízdní asistenty a podobně. Passat s Arteonem jsou první vlaštovkou, širší rozsah služeb přinese nový Golf a kompletní nabídku pak elektrický ID.3.
Passat podporuje rozsáhlou individualizaci pomocí uživatelských profilů, takže si auto perfektně nastavíte podle sebe (sedadlo, digitální kokpit, oblíbené rádiové stanice nebo i klimatizaci), a i když vám nějaký host nastavení rozhodí, stačí se identifikovat klíčem od auta (nebo přihlášením k profilu) a všechno se zase přenastaví přesně podle vašich preferencí. Novinkou je „mobilní klíč“, tedy možnost používat aplikaci v telefonu jako klíče k autu díky NFC technologii – výhodou je, že klíč k autu může mít víc lidí než u fyzického (šikovné pro fleet a velké rodiny) a v případě potřeby ho můžete někomu na dálku poslat. Tuto funkcionalitu bohužel zatím podporuje jen pár vybraných telefonů Samsung…
Uf! Jak vidíte, facelift Passatu přinesl velké změny, které zůstávají skryté hluboko pod povrchem – v oblasti technologií a softwaru. Z Passatu to tak nedělá o mnoho lepší auto, protože on byl dobrý už od začátku, ale nenápadně to zvyšuje uživatelský zážitek a jednoduchost ovládání (i když popis zní možná složitě). Nový Passat tak ještě lépe zapadne do vašeho života. Přesně jako každý správný Volkswagen.