Hlavní obsah

Německých měst, která zakážou diesely, bude letos mnohem víc

Foto: Shutterstock

V Německu se letos budou pro motoristy dít velké změny. A to jak pro ty domácí, tak pro cizince, tedy i pro nás. Všechny ty změny se nás totiž dotknou, je jen otázkou, jak moc. O tom, že některá německá města postupně zakazují vjezd starým dieselům, víte, ovšem možná nevíte, že jejich seznam je čím dál tím delší.

Článek

Německo se už před několika lety rozhodlo, že se starými diesely zatočí. Tedy, ani ne tak prvoplánově s nimi, jako spíše s emisemi. Vytěsňování a zákazy dieselů jsou vlastně jen opatřením pro snížení emisí oxidu dusíku, který, jak už lékaři prokázali, je dokonce i rakovinotvorný. A protože se v Německu v současné době s jeho překračováním pere asi 70 měst, rozhodli se zákonodárci něco s tím udělat. V těchto dotčených městech se hlavně v parných létech, a naopak při velkých mrazech doslova nedalo dýchat, čímž trpěli hlavně lidé, ale špatné ovzduší odnášely i historické stavby nebo městská zeleň.

Ta pomyslná hranice, kdy je ještě oxid dusíku tolerovaný, je 40 mg na metr krychlový vzduchu. Jenomže tuto tenkou hranici překračuje prakticky každé větší město. V Německu jsou dokonce města jako Stuttgart nebo Frankfurt, kde byla naměřena hodnota přesahující i 50 mg oxidu dusíku na metr krychlový vzduchu. Města a obce s omezeními začaly u sebe. V první fázi byla všechna služební obecní auta, tedy i popeláři nebo policisté, dovybavena vstřikovacím zařízením, které používá kapalinu AdBlue. Následně toto úřady nařídily i svým občanům. Kdo nechtěl podstupovat takový zásah do svého auta, musel si koupit nové. Ovšem stát takovou úpravu motoru celkem slušně dotuje, a nakonec dotčené obyvatele z měst a obcí, kde zákaz platí, finančně podporuje i při nákupu nového auta.

Nicméně to se všechno týká jen německých řidičů. A ti ostatní? Mají jen dvě možnosti. Buď do vybraných měst prostě nebudou jezdit, nebo si pořídí nové auto. Za své, jak jinak. Je pravdou, že pokud máte diesel splňující normu Euro 5, můžete si také nechat motor jen upravit tak, aby pracoval s AdBlue a byl tak čistší. Pokud ovšem máte nižší euro normu a potřebujete dojíždět do německých měst, která k zákazu sáhla nebo to mají v plánu, musíte si koupit novější auto. Až od normy Euro 6 a dál nebudete mít žádný problém.

Většina velkých měst

A jaký je tedy seznam měst, která zákaz už zavedla nebo se na to v nejbližší době chystají? Ústřední automotoklub ČR je seřadil podle abecedy. Jsou to Berlín, Bonn, Cáchy, Darmstadt, Essen, Frankfurt, Gelsenkirchen, Kolín, Mohuč a Stuttgart. Od února začne zákaz platit ve Frankfurtu, od dubna v Kolíně nad Rýnem, od června v Berlíně a Darmstadtu, od července v Gelsenkirchenu a zbylá města chystají nejrůznější omezení od září. V Mohuči mají ještě půl roku na přijetí dalších kroků, aby se emise snížily, když ne, nastupuje onen tvrdý zákaz. Berlín zase začne se zákazem jen v osmi ulicích v centru, pakliže se situace nezlepší, rozšíří se zákaz až na 120 úseků silnic. Podobně v Darmstadtu, kde se zákaz od ledna dotkl jen dvou ulic, později (od 1. června) budou podle vyhodnocení následovat další ulice.

Ještě dodáme, že podle všeho tyto restrikce fungují, protože část měst, která je zavedla, hlásí, že se jejich ovzduší zlepšuje. Hodně by pro taková zlepšení mohla udělat i nastupující elektromobilita, jenž je podporována jak úřady, tak hlavně samotnými výrobci, kteří na nás během několika málo příštích let budou chrlit jeden elektromobil za druhým. V té souvislosti ale nutno poznamenat, že to je pro ovzduší přínos jen v tom místě, kde je elektromobil provozován. Bohužel někde je však zapotřebí elektřinu také vyrobit, což s sebou nese další špatné dopady na ovzduší. To ovšem výrobci, ale ani úřady příliš nevnímají. Nebo o tom raději nemluví.

Související témata:
Načítám