Hlavní obsah

Německý sporťák sice pohání elektřina, ale jezdí na alkohol

Foto: Gumpert Aiways

Má čtyři elektromotry, výkon 544 koní a vzhůru vyklápěcí dveře

Je to první sériově vyráběné auto na světě, které pohání alkohol, respektive metanol. Z něj se získává vodík, který se následně mění na elektrickou energii. Zaujalo vás to? Teď totiž přijde bomba – vůz, který na metanol jezdí, zrychlí na stovku za raketových 2,5 vteřiny a letí 300 km/h! Jeho dojezd je až 820 kilometrů a natankujete ho za 3 minuty. Je tohle budoucnost?

Článek

Jen rok po světové premiéře v Ženevě přichází německá společnost Gumpert se sériovou verzí modelu Nathalie, což je první produkční auto na světě, které pohání metanolový palivový článek, který vyrábí vodík a elektřinu. Jinými slovy, díváte se na první sériové auto, které jezdí na alkohol. A ještě ke všemu je to sportovní vůz s velmi zajímavými parametry.

Značka Gumpert nás dlouhé roky bavila svým drsným supersportem Apollo. Loňský koncept Nathalie sice mnozí označovali jako nesmysl, ale společnost, kterou vlastní čínský holding Aiways, to dotáhla do zdárného konce. „První elektromobil, který se nespoléhá na nabíjecí nebo vodíkové stanice. Splněná vize elektrického vozu, který se nezastaví, když se mu vybije baterie,“ říká Roland Gumpert, generální ředitel Gumpert Aiways.

Pohonná jednotka je komplikovaná, ale plně funkční. Skládá se z 15kW metanolového palivového článku Methanol-Fuel-Cell, který vyrábí vodík a přeměňuje jej na elektřinu. Nathalie se tak obejde bez jakékoliv baterky. Celková energetická kapacita na jedno tankování je 178 kWh, celkový výkon čtyř elektromotorů (jeden na každém kole) potom činí 400 kW, tedy 544 koní. Stovka za 2,5 vteřiny je samozřejmě skvělý údaj, příznivce elektromobility ale ještě víc ohromí maximální rychlost vozu 300 km/h.

Naplnění pětašedesáti litrové nádrže pak trvá tři minuty a podle Gumpert Aiways je tankování naprosto v pohodě, protože není zapotřebí žádná speciální infrastruktura, ale jen běžně komerčně dostupný metanol. Dojezd na plnou nádrž je pak až 820 kilometrů. Na rozdíl od konvenčních elektromobilů není ale pohon metanolem úplně čistý, protože kromě vody vzniká při chemickém procesu taky CO2 a jisté množství oxidu dusíku.

Na závěr se ještě sluší zmínit, že oproti konceptu má Nathalie trochu jiné proporce čumáku, ostřejší linie a hlavně vzhůru vyklápěcí dveře. Snad odkaz na Apollo. Společnost vyrobí jen 500 aut a základní cena je stanovena na 10,5 milionu korun.

Co myslíte? Je tohle budoucnost?

Zaujala vás technika metanolového palivového článku?
To by vážně mohla být budoucnost!
71,2 %
Když elektromobil, tak jedině bateriový
1,9 %
Věřím ve vodík, ale ne z alkoholu
14,8 %
Starou dobrou ropu nic nenahradí
5 %
Stejně se nakonec vrátíme ke koním
7,1 %
Celkem hlasovalo 2027 čtenářů.
Načítám