Článek
Oblastní soud v Mnichově před několika dny potvrdil to, co odborníci tvrdí už roky, a to, že Tesla o schopnostech svého autonomního řízení jménem Autopilot svým zákazníkům lže. Tesla systém totiž vydává za plně autonomní (i když zároveň vyzývá řidiče, aby nepouštěli ruce z volantu), který za vás zvládne řídit. Jenže dlouhá řada nehod (často i s fatálními následky) vozů Tesla řízených Autopilotem ukazovala na opak.
Díky výroku německého soudu je teď ale konečně jasno. „Použití názvu ‚Autopilot‘ a další fráze naznačují, že vozy Tesla jsou technicky způsobilé ke kompletně autonomní jízdě, což však nejsou. Automobilka zároveň tvrdí, že je tento způsob jízdy v Německu legální, ale ani to není pravda,“ zní oficiální vyjádření soudu. Z rozhodnutí soudu nesmí Tesla označení „Autopilot“ dále používat a musí také upravit svá reklamní vyjádření.
Sám velký šéf Elon Musk se sice proti výroku ohradil a uvedl, že pojem „Autopilot“ převzali od leteckého systému, který rozhodně nenahrazuje pilota. Jenže Tesla zároveň už dlouho zmiňuje u svých vozů „zcela samočinnou jízdu“ a nechává zákazníky za tuto funkci dokonce platit. Taky jim v roce 2019 slíbila plně samočinnou jízdu ve městě, což stále ještě nedokázala splnit.
Především právě kvůli tomuto odvážnému a nenaplněnému prohlášení se celý případ dostal k německému soudu. Žalobu podala německá nezisková organizace Centrum pro ochranu proti nekalé konkurenci (financovaná průmyslovými firmami a skupinami) a opírala se o to, že společnost Tesla svým zákazníkům slíbila víc, než jim nakonec skutečně dodala, což soud ve svém verdiktu potvrdil.
Částečně za to může sám Elon Musk, technický nadšenec a věčný optimista. Například minulý týden zmínil, že je jeho automobilka technicky na dosah absolutně autonomní jízdy (Level 5), tedy zcela bez zásahu řidiče – ačkoliv se odborníci na dopravu poslední roky přiklání k názoru, že této úrovně nejspíš nikdy nepůjde bezpečně dosáhnout. Ostatně ani nejnovější funkce Tesly v podobě přivolání vozu mobilní aplikací nefunguje právě bezchybně (což znovu dokazuje celá řada nehod).
Je tedy jen dobře, že německý soud krotí přinejlepším optimistická, přinejhorším vyloženě lživá prohlášení automobilky Tesla. Snad tak pomůže zabránit zákazníkům, aby vkládali do omezených schopností Autopilota přehnanou důvěru a zbytečně bourali. I když by na to měl stačit selský rozum…