Článek
Přijde vám to podivné? Nejste sami. Německá média však shodně tvrdí, že návrhem se sice ještě bude zabývat spolková rada a musí s ním souhlasit i spolkové země, ale že už jde jen o formalitu. Systém nadále kritizují některé evropské země a zatímco bývalý český premiér Bohuslav Sobotka sdílel názor, že jde o diskriminaci zahraničních řidičů, současný ministr dopravy Daniel Ťok s tím problém nemá. „Každá země má dálniční známky, tak proč by to měl být nějaký zásadní problém?“ uvedl Ťok po jednání s německým ministrem dopravy Andreasem Scheuerem. Ťok argumentuje tím, že by nebylo férové, aby němečtí řidiči na výstavbu dopravní infrastruktury přispívali dvakrát – jednak formou daně z motorových vozidel a jednak platbou mýtného.
„Podle mého názoru mají Němci právo od třetích stran, které nepřispěly na ty dálnice a používají je, ten příspěvek vybírat. Když budu upřímný, my to děláme stejně, Rakušané to dělají stejně, proč se to má zrovna Němcům vyčítat, to nevím,“ konstatoval Ťok.
Dálnice zdarma mají zatím kromě Německa ještě v Beneluxu a Skandinávii (s výjimkou Norska), jinde se vybírá buď mýtné podle ujeté vzdálenosti (Itálie, Francie, Chorvatsko, Irsko, Polsko, Portugalsko a Španělsko), nebo si koupíte dálniční známku (Bulharsko, Česko, Maďarsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko).
Ještě před rokem se mluvilo o tom, že by se mohl změnit systém a že místo jednotného mýtného by se platilo nejen dle ujeté vzdálenosti, ale i podle toho, jestli by motorista silnici využíval ve špičce, nebo v noci. Zároveň by jízda ve městech byla dražší než jízda na venkově. Myšlenka, kterou prosazovala hlavně Křesťanskodemokratické unie (CDU), však není na pořadu dne, i když i to by se mohlo změnit.
Podle toho, jak je to aktuálně nastavené, se mýtné bude vystavovat na deset dní, dva měsíce, nebo na rok. A jeho výše se bude určovat podle objemu motor a množství emisí, přičemž desetidenní poplatek se bude pohybovat od 2,5 eur do 25 eur, dvouměsíční od 7 do 50 eur a roční mýtné pak přijde na 38 nebo na 130 eur. Konkrétní příklad - roční mýto za Škodu Octavii s dvoulitrovým turbodieselem, který plní Euro 4, je rovných 100 eur.
Německý autoklub už nyní varuje, že po zavedení dálničního mýta se dramaticky zvýší provoz na okresních silnicích, paralelních s dálnicemi. Ale protože se na silnicích prvních tříd bude platit mýtné na vozy registrované v Německu (ale bude jim následně vráceno) a na zahraniční auta už se opatření nevztahuje, je otázka na závěr úplně jednoduchá - kdy se to změní?