Článek
Měl to být to velkolepý projekt Německé pošty a taky jasný důkaz, že automobilová budoucnost patří elektřině. Šéfové Volkswagenu sice skřípali zuby a nevěřící se posmívali, ale ta idea byla skvělá. Jednoduchá dodávka s elektrickým pohonem jako na míru šitá nejen pošťákům, ale taky drobným živnostníkům.
Teď Německá pošta celý projekt v tichosti ukončila. Vyrobila 20 000 aut a celé elektrické dobrodružství končí v červených číslech - ztráta je vyčíslena na 100 milionů eur, tedy zhruba 2,6 miliardy korun.
Výborná myšlenka na začátku
Celý projekt začal tím, že Deutsche Post v roce 2016 koupila start-up, který chtěl na trh přivést elektrickou dodávku. Tu si poté upravila dle svých potřeb. My musíme uznat, že výroba elektrických dodávek určených přímo pro potřeby pošty či pro drobné živnostníky, zabývající se lokálním rozvozem, dávala sakra smysl. Dokonce tak velký, že tehdejší šéf Volkswagenu Matthias Müller udělal pořádné horko nejen ve své firmě, ale i na Německé poště, kterou nařkl z obcházení společné spolupráce.
StreetScooter, jak se nově zkonstruovaná dodávka jmenuje, měl vydržet v provozu 16 let při šestidenním pracovním týdnu, průměrná cena na kilometr měla být cca 0,40 Kč. Všechno znělo ideálně.
Vaz jí srazily výrobní náklady
Německá pošta přitom původně hledala někoho, kdo by jí elektrickou dodávku nabídl, ale marně. Na vině byly hlavně specifické požadavky, kdy paradoxně nepožadovala extrémní dojezd, ale spíš co nejnižší pořizovací cenu. Nakonec se tak rozhodla vyvinout si StreetScooter sama, nejlépe totiž věděla, co potřebuje.
Navrhnout si v dnešní době celé auto není kupodivu nic složitého. Zatímco v 80. letech si automobilky samy vyráběly přibližně polovinu vozu, dnes kupují u dodavatelů osmdesát procent všech dílů. Deutsche Post tak poptala dodavatele a její pracovníci nakonec auta jen smontovali z dodaných dílů. Nepotřebovali k tomu ani jednu vlastní součástku.
V první vlně vyrobila Německá pošta tisíc elektrických dodávek, pak navýšila kapacitu na celých 5 000 kusů ročně. Nebylo se čemu divit, objevili se totiž zájemci i z řad konkurence, hlásili se drobní živnostníci... Všechny lákaly nízké provozní náklady a jednoduché ovládání.
Výrobní náklady se ovšem nedařilo držet tak nízko, jak Deutsche Post předpokládala. Zatímco zkraje stála výroba dodávky 800 tisíc Kč, brzy přesáhla milion. Pošta i přes velký zájem totiž nemohla dosáhnout na obří dodávky, které s sebou přinášejí také dlouhodobě garantovanou cenu.
Marné hledání partnera
Logickým krokem se tedy zdálo najít si strategického partnera. Pošta by takového svazku přinesla svoje získané know-how, firma by zase pomohla s velkovýrobou a společně by tak nabídly produkt podstatně větší skupině zákazníků.
Bohužel pro Německou poštu, zájem nebyl tak velký, jak se předpokládalo. Volkswagen, kdysi blízký přítel státního podniku, se do elektrifikace pustil sám. Žádného partnera k tomu nepotřeboval, zvlášť ne takového, který ho na začátku obešel.
Ostatní firmy zatím opatrně přešlapovaly, důvody k tomu měly hned dva. A oba jsme jmenovali. Jednak výroba není nic tak složitého, abyste k tomu potřebovali státní podnik, kde se všechno třikrát zhodnotí, než se to schválí, ale také proto, že vůz pro úzkou skupinu lidí má vydržet v provozu 16 let. Takový trh se nasytí velice, velice rychle a na velký příjmy ze servisu nečekejte.
Nakonec se ozval Ford, který nabídl k dispozici montážní prostory a který chtěl ušetřit za vývoj plně elektrického modelu Transit. Společnými silami tak podniky ještě navíc hledaly způsob, jak snížit váhu většího provedení dodávky pod 3,5 tuny (na vině byla hmotnost baterií), protože ve stávajícím provedení ji mohli řídit jen lidé s řidičským oprávněním skupiny C. Ovšem nákladnost a náročnost projektu už odradila i ty největší snílky.
Smutný konec
Německá pošta tak nyní s okamžitou platností ukončuje veškeré další investice do projektu, ale také snahy o hledání dalších investorů. A výroba samotných StreetScooterů, která podle německých médií vyšla na miliardu euro, skončí již letos. Samotný státní podnik opatrně připouští ztráty ve výši 300 až 400 milionů eur (7,8 miliardy Kč, respektive 10,4 miliardy Kč).
Tento příběh může být trochu facka a varování pro všechny, kteří viděli ve StreetScooteru snadné řešení složitého problému. Bylo to auto navržené pro konkrétní skupinu zákazníků tak, aby vyhovovalo jejich potřebám. První ohlasy navíc byly jen a jen dobré. Stačily ale čtyři roky a všechno je jinak.