Hlavní obsah

Němci i Rakušané si došlápli na hlasité motorky

Foto: Harley Davidson

Motocykl Harley Davidson Sportster Forty Eight patří mezi ty stroje, které jsou hlučné už z výroby

Jsou to dvě zprávy, které spolu úzce souvisí. Rakousko od 10. června zavírá vybrané silnice v Tyrolsku pro motocykly, jejichž hlučnost je vyšší než 95 decibelů, a v Německu přišla Spolková rada s návrhem, že by motocykly měly být výrazně tišší a že by neměly jezdit v neděli a ve státní svátky. Je tohle začátek konce?

Článek

Varování: Pokud máte rádi starší auta nebo jste nadšený motorkář či motorkářka, budete po přečtení tohoto článku nejspíš chvíli smutně sedět. A pak seberete a půjdete se projet. Jen tak, dokud to ještě půjde.

Rakousko právě ohlásilo, že několik silnic v Tyrolsku bude od 10. června do 31. října uzavřeno pro příliš hlučné motocykly. Hranice je nastavena na 95 decibelů, takže majitelé hlučnějších strojů mají na tyto silnice zákaz vjezdu. Úseky budou označeny novou značkou a za porušení zákazu může policie udělit pokutu ve výši až 220 eur a motorkáře vykázat.

Foto: ÖAMTC

Mapa silnic, kam mají zákaz vjezdu motocykly, které jsou hlučnější víc než 95 decibelů

Zákaz se týká nejen motocyklů s upravenými výfuky, ale i některých strojů, které mají příliš hlučné výfuky už z výroby. Podle německého magazínu Motorrad se omezení týká třeba supersportovního BMW S1000 RR, Harley-Davidson Dyna Street Bob či Sportster Forty Eight, ale i cestovních motocyklů, jako je Ducati Multistrada, KTM 890 Duke nebo Kawasaki Z900. A samozřejmě i spousty dalších motocyklů, které jezdí sice s homologovanými, ale hlučnějšími příplatkovými výfuky. Policisté budou mít k dispozici hlukoměr, takže s nevyhovujícími stroji budou moci udělat krátký proces.

Podle zástupkyně tyrolského hejtmana Ingrid Felipe ze Strany zelených jde hlavně o to, aby byli místní obyvatelé chránění před zvukovým smogem...

Další neveselá zpráva přichází z Německa, kde se o podobných omezeních pro motocykly zatím jen diskutuje. Spolková rada totiž navrhla německé vládě, aby na silnicích mohly jezdit jen motocykly, které by se vešly do hlasitosti 80 decibelů. Což je hodnota, kterou překračuje i leckterá sekačka na trávu. Kromě toho stojí v návrhu, kterým se bude německá vláda zabývat, i zákaz jízdy motocyklů v neděli a o státních svátcích. I tady Zelení argumentují hlukovými emisemi a klidem pro obyvatele. Snad také proto se v návrhu mluví o tom, že zákaz jízdy by se netýkal elektrických motocyklů…

Winfried Hermann, ministr dopravy spolkové země Bádensko-Württembersko ze Strany zelených k tomu řekl, že podobné kroky vítá a že jde o důležitý pokrok v ochraně proti hlučným motocyklům. A upozorňuje, že tohle je jen začátek.

Reakce motorkářů na sebe nenechala čekat. Michael Lenzen, předseda Federální motocyklové asociace, pro německá média řekl, že jde o jasnou diskriminaci a že by se problematika přílišného hluku měla řešit i u dalších dopravních prostředků.

Foto: Ferrari

Ferrari 458 Speciale je jedním z aut, které zvukový limit 95 dB taky hravě překračuje

Soudě podle reakcí lidí na internetu si myslím, že by řada z nich takové nařízení uvítala i v Česku. O tom, že by se podobná záležitost ovšem probírala i ve vládních strukturách, zprávy nejsou. Již roky se však mluví o tom, že Ministerstvo dopravy pracuje na analýze, která by zhodnotila klady i zápory zdanění a zpoplatnění starých vozidel. Výsledkem by tak teoreticky mohla být silniční daň pro ty vozy, které neplní emisní limity.

A druhou novinkou, kterou ale řeší hlavně fanoušci a majitelé veteránů, bylo setkání zástupců Federace klubů historických vozidel v ČR v Poslanecké sněmovně, kde se probíraly případné možné změny v provozování historických vozidel. Konkrétně šlo o převod agendy historických vozidel z klubů na stát a o schvalování způsobilosti k provozu, kdy by rozhodovaly stanice technické kontroly. Vše je ale zatím jen ve stádiu příprav a diskuzí.

Co ale z omezení, která jsou schvalována v Rakousku, může hrozit? Zákaz jízdy motocyklů o nedělích by se mohl rychle zvrtnout v zákaz jízdy o víkendech. To, že se na motorkách jezdí pro zábavu ve volném čase, samozřejmě nikoho nezajímá. Omezení hlučných motocyklů a jejich diskriminace by se pak mohla proměnit v omezení všech hlučných dopravních prostředků. A víte co? Udělejme to raději nejen na vybraných úsecích, ale plošně, ať se nikdo necítí znevýhodněn.

Dalším krokem, který by mohl jít ruku v ruce, je omezení motocyklů a vozidel, které neplní emisní normy. Je naprosto v pořádku, že chceme všichni dýchat čistý vzduch, ale jsou dva různé způsoby, jak výměnu vozového parku podpořit. Buď se to udělá tak, že se nákup čistších vozidel zvýhodní, nebo se provozování či dokonce vlastnictví nečistých aut a motocyklů ekonomicky zatíží. Nabízí se dva způsoby řešení. Férová by byla platba za ujeté kilometry, ale to by bylo hodně složité a fungovalo by to jen tam, kde jsou mýtné brány. Údernější bude, když to bude pro všechny bez rozdílu. A veterány? Ty přece taky smrdí a jsou hlučné, navíc si je mohou dovolit jen boháči. I tohle už se v Rakousku probíralo…

Naštěstí tu mám na samý závěr jednu dobrou zprávu pro majitele veteránů. Mezinárodní federace historických vozidel FIVA získala patronát od UNESCA, podle kterého jsou historická vozidla a motocykly součástí kulturního dědictví. Toto usnesení by mohlo značně zlepšit vyjednávací pozici v jejich dalším provozování. Jen se těch třiceti let, což je hranice, za kterou se vozidlo stává veteránem, musejí ta auta a motorky ve zdraví dožít.

Načítám