Článek
Popravdě už ani nepamatujeme, kdy by představení nového kompaktního kupé potažmo sedanu z Mnichova nevyvolalo nějaký rozruch. Naposledy pořádně rozvířila vody internetu a stránky časopisů předešlá M3 F80 – jednak proto, že magické označení „em-tři“ už neoznačovalo dvoudveřové kupé, ale sedan. Daleko větším trnem v oku (zejména) odborné veřejnosti, ale i fanoušků byl fakt, že tehdy nová M3 měla přeplňovaný motor. Přesto však zůstává jedním z nejschopnějších a nejuniverzálnějších sedanů své doby.
O moc lépe na tom popravdě nebyla ani předešlá E92, která s výjimkou supervzácné E46 GTR Strassenversion byla první silniční M3 s osmiválcem. Byla těžší než E46, byla pohodlnější, byla zkrátka použitelnější a univerzálnější. Všichni se tehdy báli, že M3 vyměkla. Jenže ti z nás, kteří měli možnost jedinou osmiválcovou M3 zažít alespoň ze sedadla spolujezdce, dobře vědí, že po stisknutí magického tlačítka „M“ na volantu byla jako utržená ze řetězu.
Dost už ale historie. Čím si tolik „pozornosti“ vysloužila nová M4? Bystrý čtenář jistě tuší, že to má co do činění s tvarem ledvinek v přední masce. A je to tak. Tvar ledvinek u moderních BMW je vůbec poslední dobou vděčným tématem pro internetové diskuze (nebo pisálky). BMW jako by po více než sto letech svojí existence vešlo do nové životní etapy a chtělo oživit tradice, a tak se to snaží promítat na designu svých silničních vozů.
Dost možná se k vám už dostaly ty internetové vtípky, že nová M4 zepředu připomíná bobra s vyceněnými zuby apod. Pokud ovšem po novém BMW toužíte a nechcete být terčem šprýmů, má pro vás řešení právě společnost Prior Design, která sídlí v německém Kamp-Lintfortu, zhruba 40 kilometrů západně od Essenu.
Ačkoliv skici, které tu na fotografiích vidíte, jsou de facto teprve designová cvičení, v Prioru je myslí vážně, a dávají tak potenciálním zákazníkům na výběr z několika nových „tváří“ pro kultovní německý sporťák. Je tu design, kde jde jen o nahrazení velkých ledvinek tradičnějším designem. Ten vychází z většího BMW M8 a má ještě rozšířený spodním otvor pro chladič. Je tu i varianta s většími bočními „nozdrami“ po stranách nárazníku, případně sjednocení ledvinek a otvoru pro chladič tmavých lakováním.
Nu což, fantazii se meze nekladou a Prior popravdě není ve světě tuningu žádným nováčkem. V minulosti už dali světu spoustu kreací na základech amerických žihadel od Fordu nebo Dodge, italských supersportů jako Ferrari 458 Italia, ale právě i německých supersedanů. Zajímavé je, že ne vždy jde o lidově řečeno „divočinu“. Po internetu kolují spousty fotografií vozů upravených od Prioru, které vypadají jako z fabriky, jen působí tak nějak dotaženějším dojmem díky zakázkovým kolům, decentnímu spoileru, případně speciálnímu laku.
Dle slov úpravce by pak všechny varianty nové přední masky měly být bez problému zaměnitelné a pasovat k okolním panelům M4, jako je kapota nebo přední blatníky. S novou evolucí ostrého dvakrát přeplňovaného řadového šestiválce nová M4 disponuje výkonem 503 koní, a je tak jednoznačně želízkem v ohni, se kterým je třeba počítat. Dle tradice pak výkon i nadále putuje výhradně na zadní kola, přestože třeba větší bratr M5 může volit mezi čtyřkolkou a zadokolkou.
Je evidentní, že kontroverzní design přídě asi potenciální zákazníky od koupě nové M4 neodradí, někteří to vyřeší tím, že si auto objednají v černé, a tím pádem se „bobří zuby“ schovají pod rouškou temnoty. Vsadili bychom ale naše řidičské boty na to, že se najde hned několik zájemců, při nejmenším doma v Německu, kteří neradi budí příliš pozornosti a rozhodnou pro jeden z výše vyobrazených decentnějších a nenápadnějších designů. A takovým Prior Design jistě velmi rád vyhoví.