Hlavní obsah

Některé automobilky prý podvádějí při crash testech

Foto: Euro NCAP

Crash testy Euro NCAP

Kauza dieselgate ještě není u konce, a je otázka, jestli vůbec kdy bude, a už se na světlo světa začíná dostávat další průšvih. Podle britských médií totiž některé automobilky podvádí při bezpečnostních testech Euro NCAP. Pokud se to potvrdí, půjde o mnohem větší průšvih, než je dieselgate. Jde totiž o bezpečnost.

Článek

Nárazové bezpečnostní testy jsou postupně stále přísnější a jsou standardem pro všechna vyrobená auta. Neexistuje model, který by neprošel testy předtím, než vyjede na silnice. V posledních několika letech není při těchto testech nahlíženo jen na pevnost karoserie, ale také na počet a funkčnost elektronických bezpečnostních asistentů, a právě proto se stává, že některá auta na některých trzích při testech nedostanou žádnou hvězdičku. Jde ale o velké výjimky, které se na evropské silnice zpravidla nikdy nedostanou.

Standardně bychom si mysleli, že automobilky berou testy Euro NCAP a jim podobné velmi vážně a opravdu jim jde o naši bezpečnost. Ale světlo světa spatřily informace, že je to možná celé trochu jinak. Euro NCAP je nezávislou institucí, která nepracuje za peníze žádné automobilky. To dává logiku, ale bohužel to vypadá, že právě výrobci aut toto pravidlo svým způsobem obešli.

Pracovníci tohoto ústavu našli při podrobném zkoumání testovaných aut díly, které na sobě nesly fixou napsaný nápis: „Určeno pouze pro crash testy Euro NCAP“. Znamená to tedy, že automobilky na testy dodávají jiné, nejspíše kvalitnější díly, než pak opravdu montují do aut? Podle informací, jež přinesl britský magazín Auto Express, by mělo jít hlavně o airbagy a dětské systémy Isofix. Tedy o jedny z nejdůležitějších bezpečnostních systémů, které v autech máme.

Zatím se do světa nedostala informace o tom, o které značky by se mělo jednat, ale dá se s určitostí tvrdit, že dříve nebo později se konkrétní jména dozvíme. Je to právě jako s aférou dieselgate. Jakkoliv v ní na začátku figuroval jen koncern VW, časem se ukázalo, že je v tom namočeno mnohem více značek. A něco nám říká, že tady to nebude jinak.

Podle dostupných informací už byly dotčené automobilky kontaktovány a čeká se na jejich vyjádření. Nikdo asi nečeká, že se některá z nich přizná k falšování dílů, ale nějaké vysvětlení by to asi chtělo. Zatím se všechny značky tváří dosti dotčeně a tvrdí, že díly toto označení mají proto, že testy nových aut probíhají ještě před jejich uvedením na trh, a proto všichni musí s dodáním dílů i samotných aut velmi spěchat. Díly byly označeny jen proto, že jejich výroba měla prioritu. Což ale nevysvětluje, proč jsou takto označeny jen fixou.

Zatím to tedy vypadá na velké mlžení, které ale jistě jednou skončí. Pak bude velmi zajímavé případné odhalení jak konkrétních značek, tak i faktu, zda se opravdu jedná o podvody.

Načítám