Článek
Ano, nejvýdělečnějším autem na světě není Škoda Octavia, ani žádný supersport, ba ani Dacia Duster. Je to Porsche 911. Už zase. Podle Bloomberg Intelligence – výzkumné skupiny analytické společnosti Bloomberg – tvoří příjmy z prodejů modelu 911 bezmála třetinu zisku automobilky, a to i navzdory tomu, že jen každé desáté prodané Porsche je právě to s označením 911, jež tvoří pouze jedenáct procent jejích tržeb.
Jen pro srovnání – na takovém Ferrari F8 Tributo má sice automobilka marži těžko uvěřitelných padesát procent(!), ale do kasičky Ferrari přispívá zmíněný model jen sedmnácti procenty z celkových příjmů. Bloomberg Intelligence pak dodává, že třeba v případě příjmů Mercedesu za modely GLE spolu se sourozencem GLS jde o celých 24 procent výdělku, ačkoliv na všech prodaných kusech mají zmíněné modely podíl ve výši 9 procent. BMW X5 pak přinese 16 procent všech příjmů, ale přitom představuje jen nějakých 7 procent ze všech prodaných BMW.
„Všechny tyto modely vytváří nepřiměřeně vysoký zisk, ale Porsche 911 je ještě o kus někde jinde,“ říká Michael Dean, analytik společnosti Bloomberg Intelligence. „Automobilka používá jeden základní model, který však nabízí v nepřeberném množství derivátů a s množstvím doplňků. Může tak zvýšit maloobchodní ceny, aniž by nějak dramaticky zvyšovala náklady.“ A dodává, že takové Porsche 911 je v podstatě pro automobilku jen čistý zisk.
Zatímco ostatní německé automobilky se v současnosti potýkají s propadem prodejů, a třeba v Německu je nejhorší situace na trhu s novými vozy od roku 2010, tak Porsche roste. Zatímco v roce 2018 se celosvětový prodej vozů Porsche zvýšil o tři procenta na finálních 256 255 aut, u modelu 911 došlo k dvojcifernému nárůstu dodávek – konkrétně o 10 procent, což obnáší 35 573 prodaných vozů. A to i přesto, že se čekalo na nový model 992. Jinými slovy, prodej modelů Porsche 911 převýšil v loňském roce prodeje všech automobilů od Bentley, Ferrari, Aston Martin a Lamborghini dohromady.
Michael Dean tvrdí, že s uvedením modelů Porsche 911 a Taycan nešlo o náhodné načasování. „Zisky z prodeje nové generace pomohou vykrýt ztráty související s uvedením nového elektrického Taycanu.“ Ten by měl být podle Porsche taky výdělečný, ale teprve až časem a jen ve vrcholných verzích. „Do Taycanu investovalo Porsche 6,6 miliardy dolarů, což je obrovská částka. Podle odhadů ale nebude v černých číslech dříve než v roce 2023.“
Porsche 911 je zkrátka dobré auto, ale ještě lepší továrna na peníze!