Článek
Setinové rallye veteránů si však nenechávám ujít. Nyní alespoň jako divák a pro příští sezónu pevně věřím, že opět jako účastník. Naše MGB je stále rozebrané a budu si muset najít čas a během podzimu auto připravit. Práce na něm není příliš – kdybych nebyl líný, dávno už by všechno bylo hotové. Sachsen Classic je setinová rallye veteránů i youngtimerů, která je součástí prestižního seriálu závodů Motor Presse Stuttgart. Mezi ně patří jarní Paul Pietch Classic, třídenní soutěž po silničkách vinoucích se po svazích malebného Schwarzwaldu na jihozápadě Německa. V létě se koná alpská Silvretta Classic, na kterou se jednou rozhodně musíme jet podívat také.
A konečně před závěrem prázdnin se rychlá a vzácná klasická auta projedou úpatím Krušných hor. Trasy se průběžně během ročníků mění, často zavítá jedna celá etapa k nám do České republiky. Letošní ročník měl svůj start přímo v Drážďanech a cíl až v Lipsku. Celkem 185 aut urazí během tří dní 574 kilometrů a projedou desítkami zkoušek pravidelnosti.
Navštíví i továrnu Porsche v Lipsku, mnoho zajímavých historických památek, a třeba i známou sklárnu v Glashütte nedaleko krušnohorského Altenbergu. A na jedno takové místo, ke startu do jedné speciální zkoušky u bobové dráhy v Altenbergu, jsem se jel podívat. Účastníci tu měli dojezd do časové kontroly a byla možnost si auta pořádně prohlédnout a s posádkami klidně i prohodit pár slov o jejich skvělých strojích. Vybral jsem jich několik, minimálně pro mě těch nejzajímavějších.
Škoda Superb 3000 OHV (1939)
Zajímavá auta přivezlo Škoda Muzeum. A konkrétní Superb slaví osmdesátiny. Posádka Michal Velebný a Andrea Frydlová přijeli s nádherně restaurovaným černým Superbem z roku 1939. Jeho řadový šestiválec pod kapotou jen tichounce předl. Interiér je vážně luxusní a 5,2 metrů dlouhá limuzína s třemi řadami sedadel nabízí komfort vlastní v té době pouze amerikám či mercedeskám. V období protektorátu vzniklo pouze pár set kusů nejvyšší řady škodovek a většina z nich nakonec skončila ve státních či armádních službách.
Škoda Trekka (1966)
Víte, že první SUV naší mladoboleslavské značky vzniklo na Novém Zélandu? Trekka je dodnes jediná škodovka, která kdy v historii byla vyráběná na ostrově roztomilých ptáků Kiwi. Projekt vznikl na popud tamního importéra, který chtěl zákazníkům kromě Octavie nabídnout nějaké robustnější terénní auto na jejím odolném páteřovém rámu. Josef Velebný, designér ze Škody Mladá Boleslav, spolu s George Taylorem navrhli jednoduchou karoserii malého džípu, ne nepodobnou původním modelům Land Rover či Austin Gypsy. Jednotlivé díly včetně motoru 1 221 cm3 z Octavie putovaly z Československa na Nový Zéland samostatně a vůz se zde celý kompletoval. Vzniklo jich na 3 000 kousků.
Porsche Spyder 550 RS (1955)
Sachsen Classic se pravidelně účastní i vozy Porsche přímo z továrního muzea. Každý rok představí nějaké jiné zajímavé kousky. K mému údivu přivezla jeden z extrémně vzácných devadesáti kousků 550 Spyder soukromá posádka. Spyder 550 je dodnes extrémně populární a velmi vyhledávanou závodní automobilovou klasikou, která láká k postavení vlastní repliky. Více než devadesát originálů v 50. letech totiž nevzniklo. Jezdil s ním např. herecký rebel James Dean, svůj sporťáček označoval přezdívkou „Malý bastard“ a nalezl v něm bohužel i svou smrt.
Jaroslav Juhan naopak na Porsche 550 Spyder získal úžasné třetí místo na Carrera Panamericana v roce 1954. A to byl Juhan, jak sám o sobě s oblibou říkal, hlavně obchodník a závodník „amatér“, přičemž se sériovým autem se čtyřvačkovým boxerem o objemu 1 500 cm3 o 110 koních držel krok s továrními jezdci Porsche. A po závodě ho opět vyleštil a v provozovaném showroomu nabídl zákazníkům. Porsche 550 Spyder má na svém kontě spousty krásných příběhů. A už jen vidět originál Spyder 550 RS v pohybu je vždycky výjimečný zážitek.
Porsche 911 Carrera 3.2 Clubsport (1987)
Nyní se přesouvám v historii stuttgartské automobilky hodně dopředu, zase do doby mých plakátových hrdinů. Porsche Classic představilo pro tento ročník jednu nenápadnou „devětsetjedenáctku“. Chvilku si povídám s jejím řidičem, který umí navíc perfektně anglicky. Vtipkujeme na téma, že odlehčený, nevybavený model „CS“ byl v ceníku roku 1987 úplně vespod. Za rádio, klimatizaci, vyhřívaná sedadla či populární „šíbr“ na elektriku se na konci 80. let připlácelo. Dnes je situace v Porsche úplně obrácená. Pakety, které vám z vaší GT3 odeberou audiosoustavu, jsou pouze bez příplatku a posléze jsou tato puristicky vybavená Porsche ještě dražší, než když vyjela poprvé ze showroomu. A model Clubsport patří mezi ně. Je velmi ceněnou a fajnšmekry vyhledávanou klasikou, nejlehčí vzduchem chlazená 911 éry 80. a 90. let. Inu, líbila by se mi také.
Wartburg Sport 313/1 (1958)
Protože se trasa Sachsen Classic motala letos i relativně poblíž starobylého hradu Wartburg v Duryňsku, místní patrioti vytáhli z garáží naleštěné kabriolety Wartburg. Na možnosti tehdejší doby i režimu jsou to nádherná auta. Spolu s naší domácí Škodou Felicia je otevřený vůz Wartburg z konce 50. let designově čisté a elegantní auto. Pohání ho dvoudobý tříválec 900 cm3, který díky leštěným kanálům a karburaci dosahoval 50 koní výkonu. Wartburg Sport byl nejrychlejším sériovým autem východního Německa a dodnes zůstává hodně ceněnou raritou. Pokud se často pozastavujeme nad překotným vývojem cen domácích felicíí, vězte, že Wartburg Sport by vás dnes vyšel možná až na trojnásobek, pokud by vůbec některý z oněch několika set vyrobených kusů šel na prodej. A na Sachsen Classic jsme mohli vidět rovnou dva exempláře.
Enzmann 506 (1961)
Nyní se virtuálně přesouváme až do Švýcarska. Že Švýcaři dělají nejlepší čokoládu, sýry a hodinky, to ví asi úplně každý, ale že vyrábějí auta? Upřímně řečeno, znal jsem jen výrobce exkluzivních grand tourerů, firmu Monteverdi. Model „Hai“ od karosáře Pietra Fruy jsem totiž kdysi měl od Matchboxu a byl zelený. O firmě Enzmann jsem neměl ani tušení. Zajímavý roadster s laminátovou karoserií vznikl na bázi podvozkové plošiny Volkswagenu „Brouk“. Pocházel z něj i vzduchem chlazený motor a zákazník si mohl vybrat z několika možností. Základní dvanáctistovka disponovala pouhými 30 koni, nicméně auto vážilo ani ne 600 kilogramů. Enzmann Garage nakonec vyrobila v průběhu několika let asi stovku karoserií a přestavěla na ně modely VW „Brouk“. Idea projektu byla dodat dostupný a bezpečný roadster se spolehlivou a jednoduchou technikou.
Přiznám se, že z těch 185 aut by se mi u drtivé většiny z nich chtělo sbírat informace a podělit se s vámi o své dojmy. Na tyhle setinové rallye zkrátka jezdí nádherná a zajímavá auta. Mám slabost pro Ferrari Dino 308 GT4 a jedno stříbrné barvy jsem na parkovišti před „časovkou“ obzvlášť okukoval; byl jsem unešený z červené 330 GT 2 + 2 z r. 1965 i ze stříbrného 512 BB ročníku 1980. A pak přijelo s chraplavým barytonem originální Audi Sport Quattro z roku 1984. To je naprosto úchvatný stroj. Konec konců, podívejte se na různá auta v přiložené galerii.
Sachsen Classic bylo zkrátka moc hezky strávené čtvrteční odpoledne a byl jsem rád, že jsem si našel chvíli pracovního volna, nastartoval svoje oblíbené auto a do Altenbergu se jel podívat. Navíc okolní silničky na německé straně vybízejí k parádnímu a pohodovému svezení. Neochvějně věřím, že na nějakou, byť méně prestižní, setinovou rallye se příští rok přihlásíme i s naším MGB, tedy až bude opět funkční.