Článek
V roce 1968 se spojili Giorgetto Giugiaro a Aldo Mantovani a začali úzce spolupracovat s předními motoristickými výrobci. Společnost se postupně rozvíjela, takže od návrhů automobilů se nakonec dostala až k tvorbě prototypů, virtuální realitě, schvalování, testování, 3D tisku nebo k samotnému inženýrskému vývoji. Firma má za sebou mnoho projektů a my se rozhodli se s vámi podělit o ty nejzajímavější, které se nedostaly do velkosériové produkce.
Alfa Romeo Visconti
V roce 2004 se na ženevském autosalonu Giugiaro odvázal a namísto tehdy běžného třídveřového hatchbacku nebo čtyřdveřového sedanu přivezl návštěvníkům ukázat koncept protáhlého vozu se svážející se zádí připomínající karoserii typu fastback.

Přední část byla výrazně inspirovaná modely Alfa Romeo 156
Společnost použila platformu pro modely Alfa Romeo 156 sedan, kupé, SW i Spider a Visconti osadila dvakrát přeplňovaným vidlicovým šestiválcem o objemu 3,2 litru. Motor dosahoval nejvyššího výkonu 405 koní, síly 680 Nm a spolupracoval se šestirychlostním automatem. Točivý moment putoval na všechna čtyři kola, zadní náprava byla natáčecí a stabilizační tyče aktivní.

Alfa Romeo Visconti měla useknutou záď připomínající hatchback nebo fastback
Maserati Buran
Buran nebyl jen ruský raketoplán, ale také luxusní crossover-MPV navržený společností Italdesign v roce 2000. Téměř pět metrů dlouhý automobil měřil na výšku 1,63 metru a dosahoval šířky skoro dvou metrů.

Maserati Buran byl prapodivný crossover-MPV se silným motorem a vyladěním pro vysoké rychlosti
Zajímavý vzhled doprovázely boční posuvné dveře, díky kterým se dovnitř auta komfortně nastupovalo. Sofistikovaný vůz byl určen pro náročné a optimalizovaný pro cestování ve vysokých rychlostech. Maserati Buran měl pod kapotou 3,2litrový osmiválec, výkon 370 koní a permanentní pohon všech čtyř kol.

Interiér Buranu byl velmi luxusní
Lexus Landau
Lexus Landau (1994) má své základy v modelu GS 300, který byl představen mateřskou Toyotou v roce 1991. Landau je oproti originálu zhruba o 60 centimetrů kratší, ovšem interiér je na svou třídu velmi prostorný a neméně luxusní. Auto má o pět centimetrů zvýšenou střechu a přepracovanou palivovou nádrž.

Lexus Landau má základy z modelu Lexus GS 300
Název Landau odkazuje na luxusní kočár z 19. století tažený dvěma koňmi, který byl pojmenován podle německého města Landau, kde byl vyroben. Pětidveřový hatchback měl dále pod kapotou osmiválec a pohon 4 × 4.

Hatchback byl o 60 centimetrů kratší než originál
Daewoo Bucrane
Spojení slov Daewoo a luxusní zní spíše jako oxymóron, přece jen od firmy, která vyráběla většinou laciné vehikly, byste nečekali něco dechberoucího. Jenže pak se do toho v roce 1995 vložil Italdesing a vznikl Bucrane.

Daewoo Bucrane šokoval svým sportovním designem
Sportovní čtyřdveřové kupé odkazuje na automobilový design ze 60. let 20. století. Auto dále nabídlo široce prosklenou kabinu, panoramatickou střechu a racčí dveře otevíratelné směrem vzhůru, podobně jako u Mercedesu-Benz 300 SL Gullwing.

Vůz měl poháněnou přední nápravu, přestože pravověrné sporťáky mají hnaný většinou jen zadek
Karoserie je vyrobena z uhlíkových vláken a speciální oceli. Vpředu uložený šestiválcový motor o objemu 3,2 litru nabídne výkon 240 koní, spolupracuje se čtyřrychlostním automatem a síla putuje překvapivě na přední nápravu, nikoli na zadek, jak byste to u sporťáku čekali.
Volkswagen Tex
V roce 2011 ukázaly firmy Italdesign a Volkswagen svůj první projekt nazvaný automobilem budoucnosti. Vůz pojmenovaný podle italského komiksového hrdiny Texe Willera demonstroval možnosti využití modulární platformy MQB. Díky tomu prý bylo možné postavit model s pohonem na benzin, naftu, LPG, CNG, elektřinu, vodík nebo pohony kombinovat a vytvořit hybridy i plug-in hybridy.

Volkswagen Tex ukazoval v roce 2011 budoucnost dnešního automobilismu
Představený Tex byl autem do zásuvky a disponoval benzinovou čtrnáctistovkou s turbem, ale i elektromotorem a bateriemi. Kombinovaný točivý moment byl 400 Nm, který putoval skrze sedmirychlostní automat DSG na přední nápravu.

Prototyp byl plug-in hybrid. Nabídl benzinový motor a elektromotor
Z místa na stovku vystřelil Volkswagen Tex za zhruba šest vteřin a dosáhl nejvyšší rychlosti 220 kilometrů za hodinu. Čistě elektrický dojezd se pak pohyboval okolo 35 kilometrů na jedno nabití.

Dojezd na jedno nabití se pohyboval okolo 35 kilometrů
Fiat Formula 4
V 90. letech se narodilo spoustu zajímavých konceptů, mezi nimi i Fiat Formula 4, který v roce 1996 cílil především na mladé řidiče, a to díky netradičnímu designu.

Fiat Formula 4 bylo možné snadno přestavět na pick-up nebo dodávku
Základem vozu je platforma modelu Fiat Bravo a pod kapotou pracuje benzinový dvoulitr s výkonem 147 koní. Auto sice nemá dveře ani střechu, ale v případě převrácení chrání každého pasažéra horní rám. Vozidlo bylo modulární a vnitřní schránka šla vyjmout, takže bylo možné mít v jednu chvíli roadster, a poté automobil snadno přestavět na pick-up nebo dodávku.

Zadek zdobilo aerodynamické křídlo
Chevrolet Corvette Moray
Na oslavu 50. výročí amerického ikonického sporťáku spatřil v roce 2003 světlo světa vyzývavý koncept Moray, postavený na základech Chevroletu Corvette.

Americký ikonický sporťák Chevrolet Corvette v italském kabátku Moray
Extrémně elegantní model disponuje bezrámovými dveřmi a výklopnými okny. Ty lze snadno demontovat a užívat si tak téměř dokonalý roadster. Role pohonné jednotky se ujal šestilitrový osmiválec z Corvetty, který nabídl výkon přes 400 koní.

Chevrolet Corvette Moray vznikl při příležitost oslav 50. narozenin modelu Corvette
Společnost Italdesign se dnes podepisuje na ty nejlepší modely, protože má na svědomí například unikátní Nissan GT-R, luxusní MPV postavené na bázi Mercedesu třídy V nebo několik významných vozidel čínských automobilek. Automobilový segment není však jediným působištěm, kde najdete stopu šikovných Italů. Firma spolupracuje například na vývoji pneumatik, hodinek, elektroniky, zemědělské techniky nebo bytových zařízení.