Článek
Předchozí díly našeho seriálu vás seznámily s mnoha nomády, kteří opustili svoji komfortní zónu a vyrazili do nejrůznějších koutů světa v autě nebo na motorce. A že nešlo o malé projekty, dokazuje i několik cest kolem světa nebo návštěva Černobylu na pionýrech.
V dalším pokračování se můžete těšit na legendární Volkswagen Beetle, manžele se starou Škodovkou a dobrodruhy v polském Fiatu.
Škodověnka Barča
Jana (finanční sektor) a Daniel (IT) Urbanovi si cení svého manželství také proto, že se na sebe mohou 100% spolehnout, což je při cestování velmi podstatné. Neméně důležitým členem jejich výprav je Škoda 100 pojmenovaná Barča, která má v rodném listě rok narození 1969 a od dobrodruhů pár drobných úprav.
Manželé navštívili od roku 2016 dva světadíly a s celkovým nájezdem skoro 80 tisíc kilometrů projeli mnoho zemí. Nejvýše bylo naše trio v nadmořské výšce 4 500 metrů v Tádžikistánu a nejníže 200 metrů pod hladinou moře v tunelu v Norsku.
Dále česká Škodovka projela Slovensko, Ukrajinu, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko, Írán, Turkmenistán, Uzbekistán, Kazachstán, Kyrgyzstán, Tádžikistán, Mongolsko, Rusko, Estonsko, Lotyšsko, Litvu, Polsko, Německo, Dánsko, Švédsko, Finsko, Norsko, Faerské ostrovy, Island a část Afghánistánu i Číny. Pokud jste pozorně četli, tak dobrodruzi vynechali Chorvatsko, tam se prý nikdy nevypraví.
Dan s Janou začali cestovat proto, aby poznali sami sebe. V cestování nakonec našli smysl života. Na svých poutích se věnují také humanitární pomoci a každoročně vozí peníze vybrané z dobročinné sbírky do ukrajinské školy pro chudé děti a na polikliniku pro seniory. Do těchto míst přivezli více než 200 tisíc korun.
Mezi nejsilnější zážitky počítají cestovatelé okradení na Ukrajině o kamery, foťáky, počítače a pevné disky. To samozřejmě k dobré náladě moc nepřidalo, nicméně samotní policisté prý Dana i Janu dokázali uklidnit a rozveselit. Silné emoce také proudily v žilách obou nomádů při návratu do Česka po 62 dnech cestování.
V polovině ledna letošního roku vyšla aktérům projektu Škoda 100 na cestách kniha nazvaná „Velká cesta kilem za Čingischánem“, která je právě o cestě do Mongolska a jejíž výtěžek poputuje na dobročinné účely. Oba cestovatelé v současné době přednáší a na podzim letošního roku se objeví také v jedné celostátní televizi.
Začátkem května opět vyrazí na charitativní cestu a 4. června 2020 odstartují rallye Strašín-Paříž-Dakar, takže by rádi navštívili 15 zemí v Evropě i Africe. Barča však dostane bratříčka a bude to prý velké překvapení! Pro více informací doporučujeme sledovat facebookovou stránku Škoda 100 na cestách.
Broukem světem
Michal Kolařík (41) rád cestuje a poznává nová zajímavá místa, ovšem ke svým dobrodružstvím používá netradiční dopravní prostředek. Jde o Volkswagen Beetle z roku 1973 s motorem o objemu 1,6 litru, kterého Michal vlastní už 18 let. Auto majitele nikdy nenechalo na holičkách, prý dolévá jen benzin a olej.
Brouk se už podíval do většiny zemí Evropy, na Island, Ukrajinu nebo do Moldávie. Michal Kolařík cestuje proto, že je to pro něj relaxace a zároveň dobrodružství, takže si odpočine. Vždy se mu prý potvrdí názor, že cestování je droga, které se nelze zbavit.
Zážitků má milovník veteránů nepočítaně, nicméně největší štěstí vidí v možnosti potkat hodné a milé lidi. Volkswagen Beetle sice teď odpočívá v garáži, protože má Michal rodinu a nemůže tolik cestovat, nicméně nechává všemu tak nějak volný průběh.
Dobrodruzi v Maluchu
Jiří Horák je elektrooptický technik ve výrobě automobilového osvětlení. Spolu se svým kolegou Jaromírem Hublarem se vydal z Česka přes Polsko, Slovensko, Rakousko a Německo v malém Fiatu 126 a po téhle zkušenosti ho cestování v malém polském stroji naprosto pohltilo.
Abyste byli v obraze, autíčko má dvouválcový vzduchem chlazený motor o objemu 0,65 litru, výkon 23 koní, průměrně jede rychlostí 40 kilometrů za hodinu a do kopce ještě méně.
Maluch z roku 1977 prošel v roce 2019 částečnou rekonstrukcí a vyrazil s posádkou Jiří Horák + Babora Dvořáčková na dlouhý výlet. Vozítko tak projelo Alpy, Benátky, Pyreneje, Saint-Tropez, Gibraltar, Andorru, Portugalsko, Maroko, ale i Vysoký Atlas. Podle Jiřího Horáka však nejde ani moc plánovat, když jedete podle papírové mapy, a ani netušíte, kde budete spát.
Na svých cestách dobrodruzi spali v házecím stanu (na parkovišti), ale i na pláži, vedle vodopádu nebo u cesty, kde je občas budili lokální policisté.
Nezapomenutelné a nejnáročnější bylo prý putování z marockého města Marrákeš na Saharu, kde se oba projeli na velbloudech a spali v poušti. Cesta byla dlouhá 650 kilometrů a zabrala 15 hodin, přičemž venkovní teploty dosahovaly 47 stupňů Celsia. Nutno dodat, že Fiat 126 neměl žádnou klimatizaci.
Výletníci se na cestách zdrželi celkem šest týdnů, projeli 12 států a ujeli 11 366 krásných kilometrů. Putování nadšenců najdete na jejich facebookové stránce Maluch tour nebo na Instagramu.
Jirka s Barčou mají však boty toulavé, takže v létě vyrazí na Balkán, chtějí vidět Albánii, Makedonii, Černou Horu a pak ladně přejet do Řecka. Plány jsou však velkolepé, proto zahrnují i další státy Evropy a nejen to. My dobrodruhům držíme palce a těšíme se na další zážitky.
Zaujali vás čeští dobrodruzi, kteří křižují svět a žijí kočovným životem? Těšte se na další pokračování našeho seriálu o motorizovaných nomádech, kde si představíme další odvážlivce, kteří ujeli šedi běžného života automobilem nebo na motocyklu.