Hlavní obsah

Nejvýkonnější a nejrychlejší Lamborghini Sian je hybrid!

Foto: Lamborghini

Hybridní hypersport Lamborghini Sian – znamená pro automobilku evoluci, nebo revoluci?

Lamborghini představilo nejvýkonnější a také nejrychleji akcelerující auto v historii – ba co víc, v případě automobilky z italské Sant’Agaty jde o vůbec první sériově vyráběný hybrid, i když ta série bude dost omezená. Toto limitované Lambo není jen takříkajíc novým šéfem, ale i předznamenáním budoucnosti dvanáctiválcových modelů značky.

Článek

Ano, čtete správně – motorům V12 ještě neodzvonilo, alespoň v případě Lamborghini. Některé automobilky na ně už nadobro zanevřely, protože z pohledu suchých čísel jsou tyto jednotky hlučné, objemné, těžké a z energetického hlediska „nikoliv dostatečně efektivní“, jak by možná řekli „suchaři“ ve Wokingu.

Foto: Lamborghini

Lamborghini Siån je na první pohled velmi futuristické – při bližším pohledu se ale najde inspirace minulostí

Pořád čekáte, kde je ten háček? Když pomineme hybridní výpomoc, jde v podstatě o jednotku z Aventadoru SVJ, takže se motor obejde i bez přeplňování. Výkon tu povyskočil ze 760 na 780 koní především díky sacím ventilům z titanu. Jednotka je pak spřažena s 48voltovým elektromotorem o výkonu 34 koní, což nám dává kombinovaný výkon 808 koňských sil. Podle Lamborghini jde o první nízkonapěťové hybridní ústrojí, elektromotor je integrován přímo do převodovky a umí obstarat couvání a parkování, takže při těchto nevděčných manévrech si vznešená a charismatická V12 může dát pohov.

Bohužel neznáme přesná čísla, ale slíbili nám zrychlení pod (!) 2,8 sekundy z klidu na stovku, a maximálka by měla přesáhnout 350 km/h, kterých dosahoval ten starý křáp jménem SVJ… Mimochodem, jméno Lamborghini Sian se ve skutečnosti píše Siån a vyslovuje se „sjoan“, což v překladu ze severských jazyků znamená něco jako „dar od Boha“.

Správný hybrid, ať už (ne)jde o hypersport, by měl umět uchovat energii pro případ pozdější potřeby. Sian nepoužívá konvenční lithium-iontovou baterii, ale superkondenzátor (pravda, „supercapacitor“ v angličtině zní lépe), který je velmi výkonný a přitom je ve srovnání s baterií třikrát lehčí. Podobnou věcičku používal Aventador k pohánění startéru, ale tady je desetkrát výkonnější.

Foto: Lamborghini

Elektromotor tu slouží čistě jako výpomoc. Hlavní slovo má vždy atmosférická V12

Samozřejmě, že nechybí ani brzdy se schopností rekuperace energie, tento systém si Lamborghini vyvíjelo zcela samo. Systém posílá do superkondenzátoru všechnu energii, která by jinak přišla vniveč a většinou by opustila auto ve formě tepla. Takto získaná energie se dá použít jako krátkodobá podpora akcelerace až do rychlosti 130 km/h. Tedy, jinými slovy – pro fanoušky Need For Speed umí fungovat jako tlačítko „Nitrous“, pro fanoušky Formule 1 jako KERS, přičemž systém má pochopitelně blíže k systému z „efjedniček“.

Co je ale možná nejpodstatnější, elektrický motor pomáhá vyrovnat křivku točivého momentu spalovacího motoru. Jak známo, atmosférické motory jsou známé tím, že jejich síla graduje postupně, s růstem otáček motoru – proto se některým z nás mohou zdát jako „líné“, i když si myslíme, že 6,5l dvanáctiválec nebude zrovna ten případ. Se zátahem „odspodu“, který propůjčí elektromotor, a výkonovou špičkou atmosférické V12 bude tohle auto opravdová střela. Podobným způsobem si pomáhají třeba hypersporty LaFerrari a Porsche 918.

Výsledkem je, že Sian zrychlí například ze 70 na 120 km/h o 1,2 vteřiny rychleji než Aventador SVJ, který, račte uznat, není zrovna žádný lenoch. Zajímavé potom je, že i přes mnohem větší točivý moment se díky elektromotoru zlepšila také trakce auta v nízkých rychlostech. Tedy nejen, že elektromotor přidal více momentální síly na kola, ale ještě ji pomáhá lépe využít. Že by se z elektrifikace stala postupem času ta nejlepší forma „přeplňování“ motoru?

Foto: Lamborghini

Široké a ostře řezané – klasické poznávací znaky pro dvanáctiválcová Lamborghini, a to už od 80. let

Maurizio Reggiani, technický ředitel Lamborghini, má jasno: „S tímto autem jsme si stanovili novou laťku pro nejlepší možné hybridní řešení supersportu od Lamborghini. Sian je náš úplně první krok v naší nové elektrifikační strategii.“ Vzhled auta pak automobilka popisuje jako „Vizionářský a futuristický design v kombinaci s nevšedními aerodynamickými prvky“, přičemž si stále zachovává „srdce a duši Lamborghini“.

Futuristický? Jednoznačně. Na druhou stranu při drobnohledu najdeme i prvky, kterými se Sian inspiruje minulostí, konkrétně legendárním designérem Marcellem Gandinim. Design Sianu je totiž velmi ostře řezaný a rozkročený, tak jako tomu bylo u několika památných modelů značky, které navrhoval právě Gandini.

Úhlopříčně zkosené linky na přední kapotě, zadní světla ve tvaru šestihranu a zadní průhledový tunel mezi střechou a krytem motoru odkazují na Countach, avšak třeba velmi nízký přední spojler a přední světla ve tvaru Y jasně odkazují na poměrně nedávný koncept Terzo Millenio.

Přes to všechno jde forma ruku v ruce s funkcí. Hluboce vybrané boční vstupy vzduchu pomáhají zvyšovat přítlak, stejně tak již zmíněný přední karbonový spojler. A jelikož chtělo Lamborghini zachovat design Sianu „čistý a nenarušený“, nemá žádné zadní křídlo. Tedy vlastně má, jen je za normálních okolností zarovnané s horní linií zádi auta a vysune se až v určitých rychlostech, kdy je potřeba.

Tento nový přírůstek do rodiny rozzuřených býků vznikne pouze v 63 exemplářích. A pokud jste už začali šetřit, nebo snad chtěli lidově řečeno „rozpárat polštář“, asi vás zklameme – všechny kusy už znají své majitele.

Sian je limitovka, zároveň ale i jakási pojízdná fanfára, která oslavuje novou hybridní éru v Sant’ Agatě. Nemusí se vám to líbit, můžete namítat, že už to není ono, ale chlapům do Lamba patří uznání za to, že jako jedni z posledních bojují za záchranu legendární, byť poněkud starosvětské strojovny, jakým je „dvanáctiválcový spalovací motor“, a zvlášt jeho atmosféricky plněná verze. A co je hlavní, nebude to na úkor jeho charakteru. Co to znamená? Je dost pravděpodobné, že jak naše děti, tak možná i naše vnoučata nejen, že poznají Lamborghini na první pohled. Ale také je uslyší na kilometry daleko. A tak by to mělo být.

Načítám