Hlavní obsah

Největší problém ojetin v Česku? Filtr pevných částic

Foto: Archiv Garáž.cz

Při nákupu ojetého auta u nás v Čechách se můžete nechat snadno napálit. Ty největší "nachytávky" a problémy se ale postupem času mění. Od počtu najetých kilometrů by měl kupec dnes zaměřit svou pozornost spíše na filtry pevných částic.

Článek

Velké autobazary ještě v minulosti odhalovaly největší nesrovnalosti především z oblasti přetočených tachometrů nebo celkově nevyhovujícího technického stavu. Aktuálně jsou ale největším problémem chybějící filtry pevných částic. Po českých silnicích tak podle odhadů může jezdit až jeden milión závadových vozidel, která nevyhovují emisním limitům. Za nefunkční nebo chybějící filtr pevných částic přitom například v sousedním Rakousku hrozí zabavení vozidla nebo pokuta až 5.000 eur.

Foto: Archiv Garáž.cz

Do vozidel s dieselovým motorem se filtry začaly montovat na začátku tisíciletí. Původně se počítalo s životností těchto filtrů v rozmezí 80 – 240 tisíc kilometrů podle toho, o jakou značku se jedná a v jakých podmínkách je vůz používán. Výměna filtru přitom může stát až 100 tisíc korun, dle značky vozidla. Podle Pavla Foltýna z Auto Esa se proto majitelé starších dieselových vozidel snaží vůz s nefunkčním DPF prodat za každou cenu, nebo jej dokonce z vozu vymontují, upraví řídící jednotku motoru a vůz prodávají jako bezvadný. „ Laik pak nemá moc možností, jak závadu odhalit,“ varuje Foltýn.

Narůstající skrytý problém by měla odhalit povinná technická kontrola, což potvrzuje i Igor Sirota z ÚAMK, který zároveň varuje před zdánlivě výhodným nákupem: „ Existuje reálné riziko, že lze narazit na takto závadový vůz, zejména při nákupu od neznámého člověka nebo v neprověřeném autobazaru.“ Podobné vozy pak nedostanou technické osvědčení a majitele čeká velká investice do nového filtru.

Načítám