Hlavní obsah

Největší klenoty Ralpha Laurena

Foto: Archiv Garáž.cz

Co řídíte, když máte víc peněz, než zvládnete utratit? Ralph Lauren nejčastěji jezdí na zadním sedadle limuzíny. Jeho garáž ale patří k nejobdivovanějším na světě.

Článek

Ralpha Laurena byste znali asi i v případě, že by neměl s auty nic společného. Oděvní magnát s odhadovaným jměním 8 miliard dolarů se narodil v roce 1939 a už na základce navrhoval spolužákům design kravat. Do ročenky na střední napsal, že chce být jednou milionářem a splnilo se mu to mnohonásobně. Inspiraci si bral ze stříbrného plátna, ale i z vlastní fantazie. Když jeho firma odmítla nový, evropský styl kravat, založil si vlastní firmu a začal je prodávat sám. Úspěch se rychle dostavil a zbytek je, jak se říká, historie. Dneska Laurenovy butiky najdete všude a dost možná máte něco z jeho kolekcí i v šatníku. A proto je směšně pohádkově bohatý, obléká se výstředně a na auta kouká nikoliv jako na spotřební zboží určené k přepravě, ale jako na umělecká díla. Není divu, že jeho sbírka musí splňovat především estetická měřítka.

Foto: Archiv Garáž.cz

Foto: Archiv Garáž.cz

Něco kolem šedesáti vozů, které mají hodnotu přes 400 milionů dolarů. Raritní Alfy a Ferrari, dva McLareny P1 a Porsche 918 Spyder (to aby se dalo s jedním jezdit a druhé uložit do garáže na "horší časy") nebo na zakázku stavěný RUF CT3 s výkonem 740 koní. A pak samozřejmě auta, o kterých si teď povíme něco víc. Není divu, že Laurenova sbírka je považována za jednu z nejcennějších vůbec a velkorysý majitel ji občas zapůjčí některému z významných muzeí. Velká část vozů parkuje v přísně střežené moderní garáži, kde zraje jako výběrové víno. Zbytek má Lauren ve svých mnoha domech, jedná se o vozy, kterými se tu a tam sveze. Není to spekulant, který by plánoval některé z vozů prodávat - na to má až příliš volného kapitálu. On tyhle klenoty sbírá a ochraňuje pro další generace. A tomu nezbývá než zatleskat.

Zajděte si na jeho web, kde si můžete vybrané vozy prohlédnout na fotkách, ale především si je poslechnout v plném zápřahu. Je to balzám pro uši.

Bugatti Type 57 SC Atlantic

Foto: Archiv Garáž.cz

Foto: Archiv Garáž.cz

Poslední ze čtyř vyrobených exemplářů vozu, který je mnohými považován za nejkrásnější auto vůbec. Hodnota tohoto kousku je nezměrná a elegance hliníkové karoserie imitující tvarem křivky letadel je nevýslovná. Vidět něco podobného na vlastní oči v originálu (replik existuje poměrně mnoho) musí být úžasné. Tohle je královský klenot sbírky, hodný veškeré možné péče.

Bentley Blower

Foto: Archiv Garáž.cz

Foto: Archiv Garáž.cz

Slavný závoďák, který si sice příliš úspěchů nepřipsal, ale je to opravdové monstrum, jako všechny Bentleye z rodu Birkinů, vyznačující se velmi specifickými úpravami. Pod kapotou se nachází čtyřapůllitrový motor, který zajistil auto jeho jméno a nezaměnitelně démonický zvuk. Blower je nádhernou ukázkou dobového tuningu, ať už se jedná o úpravy motoru nebo velmi specifický závodnický interiér. 

McLaren F1 LM

Foto: Archiv Garáž.cz

Foto: Archiv Garáž.cz

Jeden z nejslavnějších moderních supersportů, McLaren F1, je sám o sobě cenným úlovkem. Kdo by nechtěl mít doma silniční formuli s posazem uprostřed? Dokonce ani moderní P1 nedokázal překročit stín svého efjedničkového předchůdce. Po fenomenálním úspěchu v Le Mans ale McLaren vyrobil velmi limitovanou sérii F1 LM (Le Mans), která byla lehčí, výkonnější a hlavně aerodynamicky a tvarově podobnější závodnímu speciálu. Jinými slovy to byl jednorožec na čtyřech kolech. A zůstal jím dodnes. Mít ho ve sbírce je čest a zrovna tenhle "moderní" klenot se může s klidem podívat do očí všem těm slavným staříkům, co stojí po jeho boku.

Alfa Romeo 8C 2300 Monza

Foto: Archiv Garáž.cz

Foto: Archiv Garáž.cz

Jeden z nejslavnějších vozů Alfy Romeo se dočkal mnoha variant od nejvýznamnějších karosářů světa. Tahle závodní verze s osmiválcem o objemu 2,3 litru má však bohatou závodnickou historii. O vzhledu nebo zvuku se nemusíme bavit, ale urozenost konkrétního exempláře dokládá i to, že se s ním Giovanni Battaglia a Ferruccio Bianchi několikrát zúčastnili slavného závodu Mille Miglia. Dokážete si snad představit lepší rodokmen? 

Jaguar XKD

Foto: Archiv Garáž.cz

Foto: Archiv Garáž.cz

Laurenovy vozy píší jedny z nejslavnějších příběhů v motoristické historii. D-Type vznikl jako nástupce slavného céčka, které vyhrálo dvakrát čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Déčko muselo být aerodynamičtější a rychlejší. Ve verzi Longnose s prodlouženým předkem (právě tu Lauren vlastní, vyrobilo se jich jen deset) vyhrál D-Type třikrát za sebou Le Mans a jednou Nürburgring. Nejslavnější vůz své generace, který závodí i ve chvíli, kdy tiše odpočívá v garáži. 

Ferrari 250 GTO

Foto: Archiv Garáž.cz

Foto: Archiv Garáž.cz

Lauren má ve sbírce hned několik extrémně raritních a cenných Ferrari, ale 250 GTO je mezi sběrateli z celého světa považována za to už nesehnatelné a ojedinělé Ferrari, nejslavnější ze střípků v bohaté závodní historii značky. Piloti jako Rodriguez, Penske, Pabst nebo Ginther s tímhle potají vyvíjeným vozem přepisovali kroniky. První generace GTO se vyrobilo jen 36 kusů. Tohle je jedenadvacátý v pořadí a je to vskutku výstavní kousek. 

Ferrari 250 Testa Rossa

Foto: Archiv Garáž.cz

Foto: Archiv Garáž.cz

A teď zase trochu umění. Torpédo na kolech od Carrozzeria Scaglietti je dokonalým magnetem pro oči. Design od Pininfariny ovšem plnil svůj účel. Extrémně lehký vůz dokázal s těmito aerodynamickými tvary uhánět až 270 km/h a třikrát vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Vyrobilo se celkem 34 kusů. Ralph Lauren podle některých zdrojů vlastní dva, ale i kdyby měl jen jeden doložený - ve své hlavní garáži - konkrétně čtrnáctý vyrobený, byl by to další husarský kousek jeho neuvěřitelné sbírky.

Ferrari 375 Plus

Foto: Archiv Garáž.cz

Foto: Archiv Garáž.cz

Jaké poslední Ferrari ze sbírky vybrat? Co tuhle nádhernou mašinu, která vyhrála čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans v roce 1954? Ze stejného roku pochází tento kousek, poslední z pěti vyrobených - ručně pod dohledem Pininfariny. V Le Mans sice nezávodil, ale vůz s velkým pětilitrovým dvanáctiválcem zažil své úspěchy v Argentině, kde s ním závodil Valiente a zvítězil v roce 1955 v závodu 1000 mil Buenos Aires.

Jaguar XKSS

Foto: Archiv Garáž.cz

Foto: Archiv Garáž.cz

Silniční verze zmíněného XKD byla vyrobena na nátlak zákazníků po úspěchu v Le Mans. Přišla o svou charakteristickou ploutev, ale základní tvary jí zůstaly. Jaguar XKSS je neuvěřitelně raritním kouskem. Automobilka vyrobila jen šestnáct kusů a dva další se dodatečně přímo v továrně Jaguaru zrodily z přebytečných XKD. Laurenův kousek je druhým z "přebytků". 

Laurenova sbírka je samozřejmě mnohem bohatší, vybrali jsme jen pár exemplářů, které nás chytají za srdce nejvíc. Navštivte jeho web, abyste si zmíněné vozy mohli poslechnout. Je to zážitek, na který se nezapomíná.   

Načítám