Hlavní obsah

Největší karbonová kola na světě má Bentley Bentayga

Foto: Bentley

Britský výrobce luxusních vozů se po pěti letech vývoje pochlubil novými příplatkovými koly pro svůj nejprodávanější model. Speciální 22palcová karbonová kola pro Bentaygu jsou těmi největšími koly z uhlíkových vláken na světě.

Článek

Nejnovější SUV se vyrábějí se stále většími koly, jejichž rozměry narůstají v závislosti na technických i designových požadavcích, a tak nyní Bentley přiváží na trh s exkluzivními vozy zajímavé prvenství. Luxusní a velmi dobře prodávané SUV Bentayga se po dlouhých letech vývoje konečně dočkalo a může jezdit na nových karbonových kolech, která jsou podle automobilky těmi největšími na světě.

Unikátní 22palcová karbonová kola pro Bentaygu však nebyla vyrobena z dlouhé chvíle, protože britská automobilka na jejich vývoji spolupracovala se specializovanou společností Bucci Composites dlouhých 5 let. Zhruba stejně dlouhou dobu se prodává i samotná Bentayga, takže je velmi pravděpodobné, že myšlenka na karbonová kola vznikla už během vývoje vozu.

Foto: Bentley

V současnosti je Bentley Bentayga nejprodávanějším modelem britské luxusní značky

Největší karbonová kola na světě následně musela projít testováním a certifikací TÜV, což nemuselo být úplně jednoduché. Bezpečné připevnění 22palcových kol z uhlíkových vláken na monstrum s pohotovostní hmotností od 2 440 kilogramů, v závislosti na motorizaci a výbavě, totiž mohlo představovat náročnou výzvu i pro zkušené inženýry.

Bentley uvádí, že karbonová kola vyrábí vlastním patentovaným inovativním procesem RTM (Resin Transfer Moulding) zahrnujícím specifické vrstvení vazeb jednotlivých vláken, kterým se snaží zabránit fatálnímu prasknutí kol při velmi silných rázech. Karbonová kola pro Bentaygu snižují neodpruženou hmotnost o 6 kilogramů na jedno kolo a díky vyšší pevnosti a tuhosti zpřesňují řízení, zlepšují brzdný výkon a snižují opotřebení pneumatik.

Foto: Bentley

Inovativní proces výroby RTM (Resin Transfer Moulding) má zamezit nebezpečnému praskání kol

Testování při certifikaci TÜV pak simulovalo vše od přehuštěných pneumatik až po velké výmoly, dlažební kostky nebo „nadměrný točivý moment překračující limity povolené výrobcem“, takže by měla být použitelná i se zvýšeným výkonem motoru. Automobilka zmiňuje také to, že nová karbonová kola testovala na Nürburgringu a jsou bezpečná i v náročných podmínkách závodních okruhů.

Oficiální cenu karbonových kol pro Bentaygu automobilka nezveřejnila, ale k objednání budou prostřednictvím individualizačního oddělení Mulliner od posledního čtvrtletí letošního roku.

Reklama

Související témata:
Načítám