Hlavní obsah

Nejsilnější Subaru WRX STi S209 si užijí jen v Americe

Foto: Subaru

Nejsilnější a nejrychlejší Subaru WRX STi bude nejen skvělé řidičské náčiní, ale také ceněná rarita

V Evropě sice slavné a fanoušky tolik milované WRX STi kvůli emisním normám skončilo, za oceánem se však stále těší velké přízni. Proto pouze pro USA připravili japonští vývojáři dosud nejvýkonnější a nejrychlejší verzi s názvem S209. A vězte, že je to pořádná divočina!

Článek

Divoké bylo STi ostatně vždycky – to díky hrubému turbomotoru, mechanické čtyřkolce a trochu hovězí nátuře celého auta, které vyžadovalo pevnou a jistou ruku. Byla to šelma, která toužila být krocena. Nová S209 má základ stejný, jen ještě o kus ostřejší…

Pochopitelně má vyšší výkon. Přeplňovaný boxer o objemu 2,5 l dávno kašle na gentlemanské dohody a nabízí v nejvyšším ladění solidních 341 koní, čili o 41 koníků víc než v případě STi, které jste si mohli pořídit v Čechách. Vyšší výkon není dílem trapného čip tuningu, nýbrž práce zkušených motorářů – S209 má kované písty a ojnice, upravené sání, větší vstřikovače paliva s efektivnější palivovou pumpou, a především větší turbo od HKS, které pracuje pod tlakem až 18psi (standardní STi tlačilo 16,2psi). Svůj příspěvek k vyššímu výkonu přidalo i nové výfukové vedení s ručně leštěnými nerezovými koncovkami o průměru 101 mm.

Foto: Subaru

Tahle stáj ukrývá 341 koníků. Chtěli byste je pobídnout do cvalu?

Výkon putuje přes manuální šestistupňovou převodovku (jak jinak u takto hardcore stroje) se zkrácenými drahami na všechna čtyři kola (jak jinak u Subaru) přes dva elektronicky řízené diferenciály a aktivní středový dif. Ještě přesnější dávkování umožňuje systém vektorování točivého momentu (pomocí přibrzďování jednotlivých kol).

S209 má navíc rozchod přední i zadní nápravy o 15 mm širší a je vybavené na míru šitými tlumiči Bilstein se sadou tužších pružin, celý podvozek je ještě zpevněný dodatečnými vyztužujícími prvky. V každém rohu jsou pak výkonnější brzdy Brembo (s 6pístkovými třmeny vpředu a 2pístkovými vzadu) a kovaná 19palcová kola BBS s pneumatikou Dunlop SportMaxx GT600A (o rozměru 265/35 R19) určená především pro okruhové použití. Funkční by prý měla být i propracovaná aerodynamika s řadou karbonových prvků.

Subaru se nijak moc nerozpovídalo o parametrech nového STi S209, ale počítejte s tím, že díky všem úpravám by mělo zvládat stovku kolem 4,5 sekundy a v zatáčce by prý mělo vygenerovat o 1,0 G větší boční přetížení. Jako bonus k tomu v kabině dostanete semišem potažený volant, anatomická sedala Recaro a pár odznáčků „S209“ navíc.

Ale jestli se vám už teď sbíhají sliny, jak byste jí dali na okruhu za uši, tak si musíte vážně nechat zajít chuť. S209 je určená pouze pro USA (předchozí S207 a S208 byly naopak JDM-only, čili pouze pro domácí japonský trh) a vznikne pouhých 200 kusů, takže půjde o ceněnou raritu. Navíc to na trati bude zaručeně pěkně divoká beSTie!

Načítám