Článek
Nebudeme tady rozdmýchávat válku o tom, jestli je lepší mít pod kapotou tři válce a turbo nebo čtyři hrnky a přirozený přívod vzduchu do spalovacích komor. Na to necháme prostor v diskuzi pod článkem.
Faktem ovšem zůstává, že přeplňované zážehové tříválce občas vyprodukují daleko více výkonu než jejich tradičnější konkurenti s atmosférickým plněním. Jestliže nám nevěříte, pokračujte ve čtení.
Hyundai i20
Novou i20 sice koupíte se základním čtyřválcem 1.2i (84 koní), nicméně mild-hybridní litrový tříhrnek se vytasí rovnou se 120 koníky. V tomhle případě tedy platí, že tři válce stačí, když turbo i elektromotor tlačí.
Citroën Berlingo
Zážehovou nirvánou mnoha benzinových citroënů je právě tříválcová dvanáctistovka, zpravidla vyšperkovaná až na vrcholových 130 koní. Najdete ji třeba v Berlingu, C3 Aircross nebo u jiných modelů koncernu PSA. K tomuto motoru se však ještě vrátíme, a to hlavně díky DS Automobiles.
BMW řady 1
Pokud u BMW uvidíte motorizaci označenou 18i, nepůjde o osmnáctistovku nebo slabší dvoulitr, ale o patnáctistovku se třemi válci, naladěnou na slušných 136 koní, respektive na 140 koní v rámci vybraných skladových vozů řady 1. Z praxe však víme, že Mnichované dokáží ze stejného objemu i počtu válců vydolovat klidně 231 koní. Stačí se podívat na dnes už historické plug-in hybridní modely BMW i8.
Opel Astra
S objemem 1 342 kubických centimetrů, třemi válci a výkonem 145 koní je Astra vybavená motorem označovaným jako 1.4 TURBO S/S. Jde o nejsilnější verzi modelové řady. Vítězství kazí jen jediná věc, a to výhradní spárování s CVT převodovkou, což celkem podstatně ovlivní potenciální dynamiku vozu.
Ford Kuga
Nejsilnější čistě zážehová Kuga se může opřít o benzinový motor 1.5 EcoBoost naladěný na maximálně 150 koňských sil. Můžeme však prozradit, že nejde o nejvyšší výkon, který lze z tohoto tříválce dostat. Jen chvilku vydržte.
DS 3 Crossback
DS 3 Crossback z Francie a sesterský Peugeot 2008 či Citroën C4 mají v portfoliu mimo dvou čtyřválcových dieselů také řadu tříválcových benzinových dvanáctistovek, přičemž nejsilnější z nich má výkon 155 koní. Kompaktní SUV jsou díky ní až překvapivě živé.
Range Rover Evoque
O trochu silněji naladili tříválcový motor o objemu 1,5 litru technici v Land Roveru. Příjemných 160 koní totiž platí za solidní odrazový můstek základního Range Roveru Evoque.
Volvo XC40
Se švédským Volvem je to trochu složitější. Čistě spalovací varianta označená jako T3 nabídne tříválcovou patnáctistovku naladěnou na výkon 163 koňských sil, respektive losích sil. Plug-in hybridní specifikace T5 Recharge sice disponuje elektromotorem, nicméně její zážehová jednotka (1,5 l) se třemi válci dosahuje nejvyššího výkonu 180 koní.
Ford Focus
Pokud neprahnete po notně sportovní variantě ST, kterou jsme mimochodem porovnávali s motokárou, může vám postačit pouze designová edice ST-Line, ovšem vybavená tříválcovou patnáctistovkou naladěnou na 182 statných hřebců.
Ford Fiesta ST
Jedna z nejzábavnějších nákupních tašek na trhu se chlubí motorem 1.5 EcoBoost se systémem vypínání válce. Proč mluvíme v jednotném čísle? Tahle 200koňová hračka totiž disponuje pouze třemi písty, což jí vůbec nijak neubírá na faktoru zábavnosti. Ostatně stejně na tom je i Ford Puma ST.
Toyota GR Yaris
Představte si, že dokážete ze zdvihového objemu 1 618 cm3 v celkově třech přeplňovaných válcích vydolovat výkon 260 koňských sil. Že to zní nemožně? Omyl! Tato data odpovídají specifikaci žhavého modelu Toyota GR Yaris, který kandiduje na titul nejzábavnějšího evropského automobilu do jednoho milionu korun.
Koenigsegg Gemera
Kam se hrabou všichni ostatní! Koenigsegg Gemera se skládá z dvoulitrového tříválce a třech elektromotorů, což dá dohromady systémový výkon až 1 700 koní. Za zmínku však stojí naladění samotného spalovacího motoru se dvěma turbodmychadly, ten totiž sám o sobě dosahuje výkonu neuvěřitelných 600 koní.
Tak to byl výběr nejsilnějších tříválcových motorů na trhu. Nebudeme-li brát v potaz hybridní specifikace, tak z hlediska čistě spalovacích jednotek jednoznačně zvítězila svěží Toyota GR Yaris. V našich vzpomínkách pak navždy zůstane úchvatné, leč konstrukčně extrémně složité BMW i8 do zásuvky (†4/2020).