Hlavní obsah

Nejrychlejší celebrita Top Gearu Jay Kay prodává auta

Foto: ForStudio.com.au

Jay Kay, frontman Jamiroquai zkrátka auty žije...

Když jsem byl malý, psal jsem si do sešitku seznam autíček, která musím v životě mít. Žil jsem si v sladkém virtuálním šílenství, že do garáže přibude jednou i McLaren F1 po panu Beanovi anebo Ferrari 250 GTO po Niku Masonovi. Vlastně trochu přeháním. Moje sny bývaly trochu realističtější, a když to jde, tak víte, že si je plním. Jay Kay, frontman slavné britské funkové skupiny Jamiroquai, v žádném virtuálním šílenství žít nemusí, ač tak nazval jeden z nejslavnějších hitů Jamiroquai – Virtual Insanity.

Článek

Prodané desky, vyprodaná koncertní turné mu dokázaly vydělat na jeho sen a ten si žije. A když mu zbude trochu volného času, hraje si s autíčky, kterých již vlastnil alespoň stovku.

Foto: archiv Garaz.cz

Ferrari 330 Vignale karosované jako Shooting break je jediné na světě

Do zeleného křesla pro celebrity ve studiu starého Top Gearu usedl dokonce třikrát. A dvakrát se jméno Jay Kay drželo na tabuli s dosaženými časy v autě za rozumnou cenu úplně nahoře, hned pod Stigem. Potřetí se s červenou Toyotou GT86 roztočil jako káča. Ani Jeremy Clarkson neuměl zajet lepší čas. Takže jak tehdy vtipkoval, s Jayem by si místo vyměnil hned. Jen z úcty k fanouškům Jamiroquai by jim tu hrůzu nemohl udělat. Jeremy totiž zpívat neumí a ve funkových klipech okořeněných acid jazzem by se vysoký kudrnáč s pivním pupkem zrovna nevyjímal. Zato Jay Kay by mohl myslím z fleku moderovat slavný zábavný pořad o autech televize BBC, když už ho léta beztak slavná trojka Clarkson/Hammond/May nedělá. Poslední dobou se moderátoři v Top Gearu pořád střídají, naštěstí zůstává alespoň Chris Harris. S Jay Kayem by byli určitě skvělá dvojka. Protože Harris umí smyky, Jay je rychlý na závodní dráze, a navíc může vytáhnout z garáže jedno jediné zelené Ferrari LaFerrari a pořádně mu vyhnat pavouky z výfuků.

Garáž Jamiroquai se otvírá jako horko z plechovky

V roce 1999 strhává žebříčky hitparád song „Canned heat“ a Jay už dávno nejezdí svým prvním autem, oprýskaným bílým BMW 1602. Prý ho k autům přivedla máma, zpěvačka Karen Kay. Jeho portugalský táta je opustil, už když byl hodně malý, a s mámou jezdil po koncertech a byl pořád na cestách. A máma měla „Geralda“ (starý Triumph Herald 1360), vzpomíná v jednom rozhovoru. To je malé hodně slabé auto, něco jako u nás doma, když se jezdilo starou Octavií. Po BMW 1602 přišel Mercedes 280 SE, do kterého se vešla celá kapela. Když jeli jednou na koncert někam do Leedsu, musel ho zaparkovat za tmavý roh špinavé ulice, kde to nepůsobilo moc bezpečně. A tak prý jakmile mohl, odbíhal a chodil se na Mercedes koukat, jestli už náhodou nepřišla jeho třícípá hvězda z kapoty k úhoně. To víte, anglické Midlands není Švýcarsko…

Foto: archiv Garaz.cz

A Mercedes Benz 280 SE nebyl jediný „Merc“ v jeho garáži. Objevil se tam i legendární 300 SL a velký 600 „Gosser“ po Coco Chanel

Jakmile začalo Jamiroquai vydělávat, Jay si udělal radost hned několika auty. Jeho oblíbené bylo na přelomu tisíciletí Ferrari 550 Maranello. Měl ještě několik dalších Ferrari a nejdůležitější bylo, že si mohl v roce 2003 objednat přímo Enzo. Vybral si ho v černé barvě. A pak přišlo i ono zmiňované zelené La Ferrari. Ale to není zdaleka všechno. Jay má nesmírně rád klasická sportovní auta, která voní benzínem a olejem, jejich výfuky nemají elektricky ovládané klapky a jsou z těch „lepších“ časů.

Foto: archiv Garaz.cz

Zelené Ferrari LaFerrari je ovšem nejvíc ... I když já osobně bych radši fakt bral tu 275 GTB.

V jeho garáži se ukrývá naprostý unikát – zelené Ferrari 330 Vignale se zakázkovou karosérii shooting break z roku 1965. Vlastní také jedno z nejhezčích Ferrari 365 BB GT4 z roku 1974 a nádherné stříbrné Ferrari 275 z roku 1966 si zahrálo v klipu Cloud 9 z alba Automaton.

Život v rychlém pruhu

Jestli máte pocit, že Jay sbírá luxusní sportovní auta omezených sérií, aby jen tak seděla v garážích pod saténovou přikrývkou a čekala na zhodnocení, tak jste vedle. Jeho vzácná auta jsou na britských venkovských silnicích občas vážně i k vidění. Tu a tam nějaké auto prodá a koupí nové. A když si přivezl černé Enzo, podnikl s ním výlet do Říma. A cestu domů mezi Římem a Calais vážně bral jen v rychlém pruhu. Zvládl to za 13 hodin a rychleji to fakt nešlo. A jestli mu dnes něco chybí? Prý před patnácti lety byly ještě silnice v Itálii trochu prázdnější.

Foto: archiv Garaz.cz

Fialová 911 2.7 RS je snem asi nás všech, fanoušků do Porsche...

Nejen Ferrari jsou jeho vášní a touhou. Jay miluje i Porsche a při druhé návštěvě jako velectěný host v Top Gearu se svoji novou zálibu ve sporťácích s motorem na špatném konci snažil vysvětlit Clarksonovi. Ten, jak známo, Porsche nemá rád a jak sám s oblibou říká, je ještě nepochopil. „Možná je to trochu o tom, jak je řídíš, není? Dobíral si ho Jay Kay, který pak vzal původní dráhu Top Gearu na části vojenského letiště v Dunsfoldu útokem. Zajel zase suverénně nejlepší čas ze všech celebrit. Není divu, v jeho sbírce Porschí je i legendární 911 2.7 RS nebo moderní hybridní 918 Spyder. A jaké je jeho vysněné auto? Má zcela jasnou představu. Bylo by to 911 S z roku 1968 v námořní modré z palety barev Rolls Royce. Když bylo tehdy 911 S dost dobré pro Steva McQueena, bude dobré i pro mě, odpověděl v jednom z rozhovorů pro rubriku „Driving“ nedělních Timesů.

Chcete auto ze sbírky Jay Kaye?

Příští víkend se v Birminghamu na NEC Classic motorshow koná aukce od Silvestone Auctions. Jay se rozhodl, že se rozloučí se sedmi zajímavými auty jeho automobilové historie. Pojďme si je jen rychle představit i s cenovým odhadem aukce. Budu zvědavý, za kolik se nakonec příští neděli prodají. Já bych si mezi nimi rozhodně vybral. Pojďme od toho nejdražšího.

Foto: archiv Garaz.cz

McLaren 675 LT Spider (2016): odhadní cena 6.5-7.5 milionu korun

Na světě bylo vyrobeno jen 500 kusů, navíc tenhle je ve vzácné barvě Chicane Grey s charakteristickými oranžovými kontrastními prvky. Jay Kay si navíc přiobjednal dodatečnou výbavu v hodnotě 1.5 milionu korun! Vůz byl doplněn mnoha díly pocházejícími od McLaren Special Operations divize a je vybaven například hodně drahým nasávacím ventilačním otvorem ve střeše, či žebrováním horních částí blatníků. A jak byste i čekali, všude najdete množství karbonu.

Foto: archiv Garaz.cz

BMW 850 CSi (1996): odhadní cena 2.5-3.0 miliony korun

Je neuvěřitelné, jak za posledních pár let stouply ve své hodnotě. Navíc běžné 850i platilo vždy za poměrně složité a servisně náročné BMW. Má dvě baterie i řídicí jednotky, každou pro jednu šestiválcovou hlavu válců. CSi je však jedno z mála vozů upravených přímo u divize BMW M a nabízí 380 koní výkonu. A přímo tenhle dvanáctiválec se po mnohých dalších úpravách podíval právě do legendárního McLarenu F1 konstruktérů Gordona Murrayho a Petera Stevense. Jay Kayův automobil je navíc s 12777 najetými mílemi jeden z nejzachovalejších na trhu. Jiný podobný s manuální převodovkou se možná ani v budoucnu v nabídce neobjeví.

Foto: archiv Garaz.cz

Porsche 911 Targa 4S (2015): odhadní cena 2.3-2.5 milionů korun

Moderní Porsche nalakované v „night blue“ metalíze vybavené systémem targa, které svým chromovaným rámem zadního okna připomíná původní modely Porsche 911 Targa. Vůz je moc hezky vybavený, nechybí mu Sport Chrono Pack, Bose Surround systém. Porsche má najeto jenom 11 tisíc mil. Vzhledem k původní ceně takto vybaveného vozu, která byla okolo 3.5 milionu korun, když byl nový, tak se aukční odhad zdá realisticky a pro nového majitele docela smysluplně stanovený.

Foto: archiv Garaz.cz

BMW M3 E30 Johny Cecotto ltd edition (1989): odhadní cena 2.2-2.6 milionů korun

Legendární emtrojka byla postavená v této limitované edici na počest vítězství Johnyho Cecotta v šampionátu cestovních vozů v roce 1988. Tahle konkrétní je nesmírně zachovalá, v barvě Nogaro Silver a najela pouhých 18 tisíc mil. Celá edice tehdy čítala pouhých 505 vozů. A pokud byste se ptali, jestli bych si na nějaké auto zkusil také příští týden přihodit svoji nabídku, bude to právě na tohle BMW. Ano, bývaly doby, kdy se dalo M3 E30 z nelimitované edice pořídit za pár set tisíc korun, ideálně ve Velké Británii. To jsem tak akorát končil vysokou školu a začal pracovat. A hypoteční úvěry na veterány se tehdy v žádné bance nenabízely… škoda.

Foto: archiv Garaz.cz

Ford Mustang GT390 Fastback „Bullit“ (1967): odhadní cena 1.6-1.9 milionu korun

Aktuálně si můžete jít k dealerství značky Ford prohlédnout úplně nový Mustang v edici na počest slavného filmu se Stevem McQueenem. A nový „Bullitův případ“ v barvě Highland Green vás vyjde spolehlivě do 1.5 milionu. Jayův Mustang je ale originál. Navíc má automobil množství výkonnostních úprav a vypadá hodně autenticky i se správnými koly.

Foto: archiv Garaz.cz

Mercedes Benz 300 SL (R107) (1989): odhadní cena 0.9-1.1 milionu korun

Roadster, ke kterému patří i vkusný hardtop, je dlouhodobě populární veterán. Třída SL (R107) se vyráběla dlouhých 18 let a nabízené auto je právě z posledního ročníku výroby legendárního stuttgartského roadsteru, se kterým jezdila i rodina Ewingů v slavném seriálu Dallas. Jayův exemplář je opět v krásném stavu, v elegantní světle zelené Thisle Green metalíze a s najetými pouhými 54 tisíci mílemi.

Foto: archiv Garaz.cz

Volvo 850R (1996): odhadní cena 450-550 tisíc korun

Asi se divíte, co dělá krabicoidní volvo ve sbírce nadupaných sporťáků a nablýskaných klasiků? Volvo 850 totiž aktivně a velmi úspěšně závodilo v okruhových závodech cestovních vozů britského šampionátu (BTCC). A tohle konkrétní erko se silným přeplňovaným pětiválcem pod přední kapotou najelo pouze 41 tisíc mil a je původem z Japonska. Jay Kay ho koupil teprve loni.

Jaké nabízené auto ze sbírky Jay Kaye byste si vzali do garáže vy?
McLaren 675 LT Spider
12,3 %
BMW 850 CSi
9,9 %
BMW E30 M3
14,7 %
Porsche 911 4S Targa
11,2 %
Ford Mustang GT 390 Bullit
37,7 %
Mercedes-Benz R107 300 SL
5,9 %
Volvo 850 R
8,3 %
Celkem hlasovalo 3340 čtenářů.
Načítám