Článek
Ford Mustang patří zcela právem mezi vpravdě ikonické modely historie automobilismu. Slavní herci, někteří politici, ale i bohatí a úspěšní businessmani ve svých garážích alespoň chvíli Mustang měli nebo ještě mají. Fakt ale je, že to, co v Evropě obdivujeme jako klasické americké auto, je na domovské půdě něčím tak normálním jako u nás třeba Škoda Fabia. Američané vědí, že je Mustang dobrý, ale protože jich právě tam jezdí velká spousta, nechávají je chladnými. U nás, respektive v Evropě, je tomu jinak. Jen se podívejte na stále vzrůstající oblibu srazů amerických aut, kde je to právě Mustang, který je zastoupen v opravdu hojném počtu. A fakt, že lidé, tedy zákazníci, toto auto opravdu milují, dokazují i čísla prodejů nejnovější generace za uplynulý rok.
Podle údajů IHS Markit má Mustang za loňský rok na kontě 113 066 prodaných vozů. Nejprodávanějším sportovním kupé se v roce 2018 stal nejen celosvětově, ale také v domovských Spojených státech, kde Ford prodal 75 842 Mustangů. V Evropě našel Mustang za první čtvrtletí 2019 celkem 2 300 zákazníků, což představuje meziroční navýšení o více než 27 procent. V roce 2018 byl Mustang prodáván v 146 zemích světa. Šestá generace, jež přišla na trh v roce 2015, má zatím na kontě více než půl milionu prodaných kusů, z toho více než 45 000 v Evropě. Tržní podíl Mustangu za rok 2018 narostl v celosvětovém měřítku o půl procentního bodu, na 15,4 procenta. Přispěl k tomu i úspěch speciální edice Bullitt, evokující kultovní film Bullitův případ. „Nic nesymbolizuje svobodu, vítr ve vlasech a radost z jízdy tolik jako Mustang. Získal už dávno postavení legendy,“ řekl Jim Farley, prezident Fordu pro globální trhy. „Neznám lepší zvuk než burácení jeho vidlicového osmiválce za jarního dne. Není divu, že se drží na pozici nejoblíbenějšího sportovního kupé na světě.“
Aktuální generace Fordu Mustang je nabízena buď s parádním atmosférickým osmiválcem o výkonu 450 koní nebo se čtyřválcem EcoBoost o objemu 2,3 litru, jehož výkon je 290 koní. Ovšem od příštího roku se Ford rozhodl, že si právě slabší verze zaslouží lehký upgrade, a proto její výkon zvýší o 20 koní. Točivý moment 475 Nm zůstane totožný, ale nové bude jeho rozložení, které bude dostupné od 2 500 do 5 300 za minutu. K navýšení výkonu došlo pomocí nastavení motoru, které je známé už z modelu Focus RS. Upraveny byly mapy řídicí jednotky, ale zvýšen byl také plnící tlak turbodmychadla a úpravou prošla také výfuková soustava.
Takto vyladěný Mustang zvládne zrychlení z 0 na 96 km/h (v Americe se měří zrychlení na 60 mil za hodinu) za asi 4 sekundy, což je důsledek nejen navýšení výkonu, ale také systému launch control, který se stará o hladký, ale rychlý rozjezd. Ford v rámci této úpravy posílil také brzdy a podvozek, to aby bylo auto vpravdě sportovní. Mimochodem, co se brzd týče, Ford vsadil na výkonné čtyřpístky. O zastavení tohoto stáda koní se tedy není potřeba bát. Zatím je ale otázka, jestli bude takto upravený Mustang k dostání i na evropském, potažmo našem trhu. To bohužel zjistíme až za rok.