Článek
Většina výrobců hlásí za loňský rok spíše prodejní pokles, čemuž se vzhledem k přetrvávající situaci nelze ani divit. V každém případě se prodeje úplně nezastavily a svůj díl si ukously rovněž čtyřkolky, a to jak v rámci osobních automobilů, tak z hlediska lehkých užitkových vozidel.
Díky statistikám Svazu dovozců automobilů tedy můžeme zjistit, jak v Česku vypadal rok 2020 ve smyslu prvních registrací. Vítězové nepřekvapí, nicméně u ostatních pozic došlo k zajímavým rošádám.
Osobní automobily 4x4
Prvenství obhájil Kodiaq, ale to vlastně nikoho nepřekvapuje. Propad na pátou příčku však hlásí v roce 2019 druhý Karoq, kterého vloni předběhla Octavia, Tucson a Superb. Právě jihokorejské SUV si oproti předloňsku (6. místo) polepšilo o tři pozice, stejně tak i Toyota RAV4 (předloni 9. místo). Návrat do tabulky premiantů pak hlásí Mercedes-Benz GLE, BMW řady 3 nebo SUV XC60 i XC90 od Volva.
Propadu se nevyhnuly modely Dacia Duster (předloni 3. místo), Volkswagen Tiguan (předloni 8. místo) nebo Suzuki Vitara (předloni 7. místo), přičemž do první patnáctky se tentokrát nevešly Mazda CX-5, Suzuki S-Cross, Volkswagen Touareg či Ford Kuga.
Umístění | Model | Počet reg. ks | Tržní podíl |
---|---|---|---|
1. | Škoda Kodiaq | 5 778 ks | 15,91 % |
2. | Škoda Superb | 2 133 ks | 5,87 % |
3. | Hyundai Tucson | 1 883 ks | 5,19 % |
4. | Škoda Octavia | 1 394 ks | 3,84 % |
5. | Škoda Karoq | 1 324 ks | 3,65 % |
6. | Toyota RAV4 | 1 170 ks | 3,22 % |
7. | Dacia Duster | 1 169 ks | 3,22 % |
8. | Mercedes-Benz GLE | 1 052 ks | 2,90 % |
9. | BMW X5 | 780 ks | 2,15 % |
10. | Mercedes-Benz GLC | 776 ks | 2,14 % |
11. | Volkswagen Tiguan | 738 ks | 2,03 % |
12. | Suzuki Vitara | 595 ks | 1,64 % |
13. | Volvo XC90 | 518 ks | 1,43 % |
14. | BMW řady 3 | 512 ks | 1,41 % |
15. | Volvo XC60 | 498 ks | 1,37 % |
Lehké užitkové automobily 4x4
Užitkové čtyřkolky v roce 2020 ovládly pick-upy, konkrétně Toyota Hilux, Ford Ranger, Mitsubishi L200 a Volkswagen Amarok. Významná změna je pouze u auta se třemi diamanty ve znaku, které si polepšilo z předloňského pátého místa na loňské třetí, čímž se vlastně potvrdil i náš tehdejší odhad.
Nedařilo se naopak modelům Volkswagen Caddy (předloni 6. místo), Isuzu D-MAX (předloni 11. místo) nebo Nissan Navara (předloni 9. místo), ačkoli jeho úpadek jsme avizovali už v roce 2019. Poměrně překvapivě se umístil Mercedes-Benz třídy X (předloni 8. příčka), jehož výroba skončila v květnu minulého roku. Mezi členy TOP 15 můžeme nově přivítat MAN TGE, a naopak zamávat na rozloučenou Renaultu Alaskan (předloni 12. místo).
Umístění | Model | Počet reg. ks | Tržní podíl |
---|---|---|---|
1. | Toyota Hilux | 556 ks | 26,50 % |
2. | Ford Ranger | 375 ks | 17,87 % |
3. | Mitsubishi L200 | 216 ks | 10,30 % |
4. | Volkswagen Amarok | 209 ks | 9,96 % |
5. | Volkswagen Crafter | 179 ks | 8,53 % |
6. | Volkswagen Transporter | 123 ks | 5,86 % |
7. | Ford Transit | 103 ks | 4,91 % |
8. | Mercedes-Benz Vito | 93 ks | 4,43 % |
9. | Dangel Partner | 54 ks | 2,57 % |
10. | Mercedes-Benz třídy X | 46 ks | 2,19 % |
11.–12. | Nissan Navara | 38 ks | 1,81 % |
11.–12. | Volkswagen Caddy | 38 ks | 1,81 % |
13. | Mercedes-Benz Sprinter | 25 ks | 1,19 % |
14. | MAN TGE | 24 ks | 1,14 % |
15. | Isuzu D-MAX | 11 ks | 0,52 % |
Bez označení konkrétních užitkových modelů se v žebříčcích objevily také značky RAM (72 ks) nebo UAZ (73 ks), které mají v portfoliu primárně čtyřkolky.
Naše původní predikce, že Octavia půjde po krku Superbu, nakonec v rámci 4x4 nevyšla. Zákazníci si zkrátka vlajkový sedan/kombík mladoboleslavské automobilky častěji dopřávali s mezinápravovou spojkou Borg Warner. Překvapil nás však posun Tucsonu a propad Karoqu, ovšem tento souboj bude mít určitě ještě letos zajímavý vývoj. Korejci totiž vloni ukázali naprosto revoluční SUV a menší bratr Kodiaqu čeká na žádaný facelift.
V segmentu lehkých užitkových automobilů s pohonem 4x4 velké změny pravděpodobně nenastanou, tedy alespoň ne na vrcholcích prodejní hitparády. Vzhledem k představeným novinkám očekáváme vzestup Caddyho a D-Maxu, zatímco mrtvá třída X z tabulky naopak nejspíše zmizí.
S nastupující elektromobilitou si koláč úspěchu vychutnají rovněž plug-in hybridy, které mohou významně zahýbat letošními prodejními čísly, protože mnohdy nabídnou jinak konstrukčně nedostupný pohon všech čtyř kol. Stačí se podívat na pár francouzských modelů, bez elektromotoru navíc by šlo stále jen o předokolky.
Nově však o obchodních výsledcích nebudou rozhodovat jen schopnosti importérů nebo jejich produktů, ale také pandemie a přidružená opatření, z hlediska motorismu často bohužel nesmyslná.