Hlavní obsah

Nejprodávanější čtyřkolky v Česku za rok 2020

Foto: Michal Jirák

Dámy a pánové, představujeme vám vítěze (nečekaně)... Ale kdo je ten poražený?

Rok 2020 sice chutnal jako kombinace limonády Sprite a tekutého dusíku, nicméně prodej nových automobilů naštěstí nezastavil. Mezi vyhledávané artikly patřily rovněž modely s pohonem 4x4, a to jak mezi osobáky, tak v rámci lehkých užitkových vozidel. Díky podrobným statistikám SDA vám tedy nabízíme přehled nejžádanějších čtyřkolek na českém trhu za loňský rok.

Článek

Většina výrobců hlásí za loňský rok spíše prodejní pokles, čemuž se vzhledem k přetrvávající situaci nelze ani divit. V každém případě se prodeje úplně nezastavily a svůj díl si ukously rovněž čtyřkolky, a to jak v rámci osobních automobilů, tak z hlediska lehkých užitkových vozidel.

Foto: Michal Jirák

V kategorii osobních automobilů s pohonem 4x4 se absolutním vítězem stala Škoda Kodiaq. Obhájila tak prvenství z roku 2019

Díky statistikám Svazu dovozců automobilů tedy můžeme zjistit, jak v Česku vypadal rok 2020 ve smyslu prvních registrací. Vítězové nepřekvapí, nicméně u ostatních pozic došlo k zajímavým rošádám.

Osobní automobily 4x4

Prvenství obhájil Kodiaq, ale to vlastně nikoho nepřekvapuje. Propad na pátou příčku však hlásí v roce 2019 druhý Karoq, kterého vloni předběhla Octavia, Tucson a Superb. Právě jihokorejské SUV si oproti předloňsku (6. místo) polepšilo o tři pozice, stejně tak i Toyota RAV4 (předloni 9. místo). Návrat do tabulky premiantů pak hlásí Mercedes-Benz GLE, BMW řady 3 nebo SUV XC60 i XC90 od Volva.

Foto: Jakub Misík

Předloni druhý, vloni až pátý. Karoqa předběhl dokonce i Tucson

Propadu se nevyhnuly modely Dacia Duster (předloni 3. místo), Volkswagen Tiguan (předloni 8. místo) nebo Suzuki Vitara (předloni 7. místo), přičemž do první patnáctky se tentokrát nevešly Mazda CX-5, Suzuki S-Cross, Volkswagen Touareg či Ford Kuga.

UmístěníModelPočet reg. ksTržní podíl
1.Škoda Kodiaq5 778 ks15,91 %
2.Škoda Superb2 133 ks5,87 %
3.Hyundai Tucson1 883 ks5,19 %
4.Škoda Octavia1 394 ks3,84 %
5.Škoda Karoq1 324 ks3,65 %
6.Toyota RAV41 170 ks3,22 %
7.Dacia Duster1 169 ks3,22 %
8.Mercedes-Benz GLE1 052 ks2,90 %
9.BMW X5780 ks2,15 %
10.Mercedes-Benz GLC776 ks2,14 %
11.Volkswagen Tiguan738 ks2,03 %
12.Suzuki Vitara595 ks1,64 %
13.Volvo XC90518 ks1,43 %
14.BMW řady 3512 ks1,41 %
15.Volvo XC60498 ks1,37 %

Lehké užitkové automobily 4x4

Užitkové čtyřkolky v roce 2020 ovládly pick-upy, konkrétně Toyota Hilux, Ford Ranger, Mitsubishi L200 a Volkswagen Amarok. Významná změna je pouze u auta se třemi diamanty ve znaku, které si polepšilo z předloňského pátého místa na loňské třetí, čímž se vlastně potvrdil i náš tehdejší odhad.

Foto: Toyota

Toyota Hilux opět ovládla žebříček TOP 15 lehkých užitkových vozů s pohonem 4x4

Nedařilo se naopak modelům Volkswagen Caddy (předloni 6. místo), Isuzu D-MAX (předloni 11. místo) nebo Nissan Navara (předloni 9. místo), ačkoli jeho úpadek jsme avizovali už v roce 2019. Poměrně překvapivě se umístil Mercedes-Benz třídy X (předloni 8. příčka), jehož výroba skončila v květnu minulého roku. Mezi členy TOP 15 můžeme nově přivítat MAN TGE, a naopak zamávat na rozloučenou Renaultu Alaskan (předloni 12. místo).

UmístěníModelPočet reg. ksTržní podíl
1.Toyota Hilux556 ks26,50 %
2.Ford Ranger375 ks17,87 %
3.Mitsubishi L200216 ks10,30 %
4.Volkswagen Amarok209 ks9,96 %
5.Volkswagen Crafter179 ks8,53 %
6.Volkswagen Transporter123 ks5,86 %
7.Ford Transit103 ks4,91 %
8.Mercedes-Benz Vito93 ks4,43 %
9.Dangel Partner54 ks2,57 %
10.Mercedes-Benz třídy X46 ks2,19 %
11.–12.Nissan Navara38 ks1,81 %
11.–12.Volkswagen Caddy38 ks1,81 %
13.Mercedes-Benz Sprinter25 ks1,19 %
14.MAN TGE24 ks1,14 %
15.Isuzu D-MAX11 ks0,52 %

Bez označení konkrétních užitkových modelů se v žebříčcích objevily také značky RAM (72 ks) nebo UAZ (73 ks), které mají v portfoliu primárně čtyřkolky.

Foto: Tomáš Kopečný

Do první trojky nově poskočilo Mitsubishi L200

Naše původní predikce, že Octavia půjde po krku Superbu, nakonec v rámci 4x4 nevyšla. Zákazníci si zkrátka vlajkový sedan/kombík mladoboleslavské automobilky častěji dopřávali s mezinápravovou spojkou Borg Warner. Překvapil nás však posun Tucsonu a propad Karoqu, ovšem tento souboj bude mít určitě ještě letos zajímavý vývoj. Korejci totiž vloni ukázali naprosto revoluční SUV a menší bratr Kodiaqu čeká na žádaný facelift.

V segmentu lehkých užitkových automobilů s pohonem 4x4 velké změny pravděpodobně nenastanou, tedy alespoň ne na vrcholcích prodejní hitparády. Vzhledem k představeným novinkám očekáváme vzestup Caddyho a D-Maxu, zatímco mrtvá třída X z tabulky naopak nejspíše zmizí.

Foto: Hyundai

Tucson je teď daleko atraktivnější, nicméně konkurenční Karoq (i Kodiaq) zase čeká na facelift

S nastupující elektromobilitou si koláč úspěchu vychutnají rovněž plug-in hybridy, které mohou významně zahýbat letošními prodejními čísly, protože mnohdy nabídnou jinak konstrukčně nedostupný pohon všech čtyř kol. Stačí se podívat na pár francouzských modelů, bez elektromotoru navíc by šlo stále jen o předokolky.

Nově však o obchodních výsledcích nebudou rozhodovat jen schopnosti importérů nebo jejich produktů, ale také pandemie a přidružená opatření, z hlediska motorismu často bohužel nesmyslná.

Načítám