Článek
Rok 2020 se opět nese ve znamení strašáku s názvem Euro. Pátá iterace evropské emisní normy vešla v platnost 1. ledna letošního roku, což znamená, že motorky budou muset vypouštět zase o něco méně emisí. Jakkoliv mi řešení emisí u motorek, kterých je se srovnání s auty zlomek a najezdí minimum kilometrů, přijde přitažené za vlasy.
Podstatné je, že kvůli tomu motocyklové značky stáhly některé modely z trhu a spousta modelů musela prodělat větší či menší úpravy, aby se do přísných předpisů vešly. My se však podíváme na tu veselejší stránku světa jedné stopy a ukážeme si očekávané nové motorky, které začnou brázdit silnice v roce 2020. Protože jak se ukazuje, norma nenorma, chytří inženýři se umí popasovat s lecčím a výčet novinek je parádně nabitý.
Aprilia RS 660
Na dvouválcový supersport střední kubatury od Aprilie se osobně hodně těším – jde totiž o duchovního nástupce dvoutaktní bestie RS 250, která uměla koncem devadesátých let potrápit nejednu čtyřválcovou japonskou šestistovku. Řadový dvouválec (už samozřejmě čtyřtaktní) má 100 koní, což je krásná hodnota u motorky, jejíž hmotnost se drží pod 170 kilogramy.
BMW F 900 R a XR
Také motocyklová divize BMW, známá hlavně pro svoje boxery, se vytasila s novým řadovým dvouválcem. Oproti předešlé generaci má větší objem 895 kubíků a pohání hned dvě nové motorky. Tou první je naháč F 900 R, tou druhou potom cestovní univerzál F 900 XR. Obě motorky disponují pěkným výkonem 105 koní.
Ducati Streetfighter V4
Nyní ovšem střední kategorii opusťme. Nový Streetfighter V4 od Ducati je totiž bestií spadající do kategorie „hypernaked“. Jde prakticky o vrcholný superbike Panigale V4 zbavený plastů a převlečený do podoby pouličního rváče. Ten váží 201 kilogramů, potažmo jen 199 u ostřejší verze S, a disponuje šíleným výkonem 208 koní.
Harley-Davidson Livewire
Těšil jsem se, že do tohoto odstavce popíšu nový naháč Bronx a enduro Pan America. Jenže tyto modely, představené na podzimním veletrhu EICMA, jsou pouze prototypy, které půjdou do prodeje až jako modelový rok 2022 (tak drobná změna - zastoupení uvedlo, že nakonec by měly nové motocykly dorazit již ke konci letošního roku). Jedna horká novinka tu však přece je – na trh přichází dlouho propíraný elektrický Harley Livewire. Cruiser s okamžitým a mohutným nástupem točivého momentu má 105 koní, a ačkoliv asi nebude imponovat tradičním příznivcům značky, jsem na něj velmi zvědavý.
Honda CRF 1100 Africa Twin
Univerzální cestovní enduro Africa Twin se těší ohromné popularitě. V roce 2016 si jej motorkáři zamilovali, a bylo proto bez diskuze, že brzy přijde nová a vylepšená generace. Ta právě klepe na dveře a mimo většího motoru o objemu 1 084 kubíků s výkonem 102 koní si přiváží novou elektroniku, semiaktivní podvozek a další prvky.
Kawasaki Z H2
A teď další stroj pro pořádné střelce (a magory). Kawasaki je v tuto chvíli jediný velkosériový výrobce využívající přeplňování kompresorem. Kapotovaná H2 je uznávaná a obávaná bestie a už delší dobu bylo jasné, že se dočká i „svlečení“ do podoby naháče. Ten se přidal do rodiny modelů „Z“ a postavil se rovnou na její vrchol. Litrový čtyřválec má 200 koní výkonu a díky kompresoru nevídanou křivku točivého momentu.
KTM 890 Duke R a 390 Adventure
Oranžády z rakouského Mattinghofenu toho mají na nadcházející rok víc, ale tohle jsou dva velcí favorité. Jednak je tu ostřejší a výkonnější verze živelného a zábavného naháče Duke 790, přezdívaného „skalpel“. Jeho „erkové“ provedení si polepšilo o větší motor, který se nově pochlubí 890 kubíky a výkonem 121 koní. Druhou očekávanou novinkou je menší cestovní enduro s jednoválcem, určené především pro mladší cestovatele.
Suzuki V-Strom 1050
S novou generací oblíbeného V-Stromu sází Suzuki tak trochu na retro vlnu. Přední hranaté světlo (podobné jako na sportovní Kataně) i celkový design kapotáže odkazuje na cestovní endura dob minulých, především na DR 800 Big s legendárním obřím jednoválcem. Nový V-Strom je však zcela moderním strojem, jehož dvouválec má 1 037 kubíků a 107 koní.
Triumph Rocket 3
Majestátní roadster Triumph Rocket se už po mnoho let chlubí jedním významným „nej“. Jeho tříválec je největším motorem v sériově vyráběné motorce a nová generace, u které se objem navýšil dokonce na 2 458 kubických centimetrů, tuhle pozici zase potvrzuje. K tomu přidává 167 koní, 221 Nm točivého momentu a suchou hmotnost pod 300 kilogramů, která je výrazně nižší než u předchůdce.
Yamaha Tracer 700
Menší verze cestovní Yamahy Tracer si sice ponechala základ z loňského modelového ročníku a jedná se tedy vlastně o velký redesign, ale i tak je to zásadní novinka vzhledem k tomu, jak oblíbené jsou „sedmičkové“ Yamahy vybavené řadovým dvouválcem. Ten i přes novou normu Euro 5 podává výkon 75 koní.