Článek
Maličký Peel P50 se začal vyrábět v roce 1962 a skončil po pouhých třech letech. Nejspíš předběhl svou dobu, protože v roce 2010 byla jeho výroba obnovena v elektrické verzi a o rok později se do nabídky vrátil i benzinový model. Ten původní je z ostrova Man a navrhl jej Cyril Cannell. V podstatě se mu povedlo udělat unikát – jednodveřové jednomístné kupé (zkuste mi to rozmluvit) s pohonem zadních kol. Jen má motor na straně, což je trochu nezvyklé, a také je to jen tříkolka.
Původně si Peel vystačil s motorem DKW 49 ccm a výkonem 4,2 koně. I tak zvládl jet 61 km/h, takže dost na pokutu (tedy ne na ostrově Man). Spotřeba se vešla do skvělých 2,8 litrů na každých 100 kilometrů, ovšem tak dlouhý nájezd nádrž neumožnila. Reklama ale slibovala, že jezdit Peelem je levnější, než chodit pěšky. Dnešní čtyřválcová verze je na tom hůře, nabízí jen 3,35 koně, elektrická dokonce jen 2,3 kW (3,1 koně, ale k elektromotorům prostě lépe pasují ty kW). Maximální rychlost také klesla na 45 km/h. Místo původní třístupňové převodovky máte variátor, ale zase umí Peel i couvat, což ten původní neuměl.
Peel jste si ale nekupovali kvůli jízdním výkonům, ale spíš kvůli vnějším rozměrům. Ne, tady nešlo o krátká parkovací místa a možnost parkovat kolmo k chodníku jako Smart, což si tento automobil mimochodem kompenzoval dlouhými dveřmi, takže ani tak vám s parkováním moc nepomohl. Peel zabíral plochu 134 na 99 centimetrů a vysoký byl přesně jeden metr. Nemuseli jste hledat vůbec žádné parkovací místo, prostě jste vjeli do budovy a pak výtahem až do své kanceláře, kde jste si ho postavili pod stůl. Dodnes je v Guinessovce jako nejmenší auto na světě. Navíc i málo vážil, jen 56 kilogramů. Když došel benzin, dotáhli jste ho na kolečkách stejně snadno, jako dnes na letišti taháte za sebou kufr. To ostatně řešilo i absenci zpátečky.
Bylo by ale chybou myslet si, že to bude podobné, jako pokoušet se nacpat do těch dětských nákupních košíků (ano, vím, že vás to určitě už při nakupování napadlo a někteří z vás to také vyzkoušeli, takže popojedem). Peel byl totiž navržen pro skutečného dospělého a nákupní tašku k tomu, aby si mohl i cestou domů nakoupit. Jediné dveře byly na levé straně a auto mělo i standardní vybavení jako světla a stěrač (stačil jeden). Na výběr byla bílá, červená a modrá barva, to vše za pouhých 199 liber, což by dnes dělalo třiatřicetinásobek této sumy, v přepočtu skoro 200 tisíc korun. Z původních 50 vyrobených se do dnešních dnů dochovalo jen 27 exemplářů, přičemž ten nejdražší se prodal za 176 tisíc dolarů (přes 4 miliony Kč).
Na výrobu prototypu P55 nikdy nedošlo, konstruktérům vadila špatná stabilita s jediným kolem vpředu a dvěma vzadu. Větší štěstí měl model Trident, kterého se v letech 1965 až 1966 vyrobilo 45 kusů. Ten byl elegantnější s bublinovým výklopným kokpitem, který nahrazoval klasické dveře. Do Tridentu se zkrátka lezlo jako do starého Spitfiru. Aby strůjci podtrhli emotivnost nové verze, nabízela automobilka Peel kromě motoru DKW i silnější Triumph Tina 99 ccm. Délka vzrostla na 185 centimetrů, šířka zůstala na 99, vzrostla ale hmotnost, a to dramaticky – až na 156 kilogramů. Kompenzací za to byla možnost převážet pasažéra.
Ano, Trident už byl dvoumístný a vzhledem připomínal něco z komiksu Jetsons. Jde o typický výrobek z doby atomového věku a celkově optimistické nálady z budoucnosti. A stejně jako původní model, i Trident si můžete koupit dnešní v jeho moderní reinkarnaci. V polovině srpna se dražil mimochodem právě ten konkrétní Trident z původní série, který si užil svých 15 minut slávy v Top Gearu. Prodal se přes RM Sotheby’s za více než 1,5 milionu korun.
Původní myšlenka byla prostá. Poválečná léta příliš nepřála luxusu a malé auto s malou spotřebou se lidem hodilo víc. Peel byl ale nejspíš až moc malý a předběhl dobu. Dnes by se uchytil asi spíš, ale tehdy dopadl jako další podobné pokusy o mikro auto, tedy s pár prodanými kusy. Vždyť ani našich velorexů nebo německých messerschmidtů KR175 nebo goggomobilů nebylo tolik jako běžných aut.
Největší úspěch nakonec sklízela lidová vozítka, která sice byla malá a úsporná, ale dokázala odvézt celou rodinu, jako bylo Mini nebo Fiat 500. V tomto ohledu byl Peel zkrátka zbytečný, protože odvezl jen vás, což zvládl lépe a levněji skútr. Jde ale o jediné auto vyráběné na ostrově Man a na to jsou jeho obyvatelé dodnes pyšní, i když známější je tahle lokalita jistě spíše v souvislosti se závodem Tourist Trophy.