Článek
Víceúčelová auta a MPV jsou pomalu vytlačována SUV. Výrobci se tedy rodinných aut buď zbavují, nebo je prodávají draze. Pár levných vozů na trhu zbylo a jde o Dacii nebo Ladu.
Citroën Berlingo
Víceúčelové Berlingo mělo svou premiéru teprve předloni a už se stalo celkem populárním univerzálem. Francouzská značka jej v sedmimístném provedení nabízí za 435 tisíc korun a v ceně je kupříkladu vyjímatelná třetí řada sedadel, tempomat, systém sledování jízdních pruhů, klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovladačem nebo autorádio.
Pokud kapotou se pak objevuje zážehová tříválcová dvanáctistovka s výkonem 110 koní, točivým momentem 205 Nm, šestirychlostním manuálem a homologovanou průměrnou spotřebou 5,3 litru na sto kilometrů.
Fiat 500L kombi
Za akčních 460 tisíc, což tedy není úplně málo, dostanete Fiat 500L kombi ve výbavě Lounge, která nabídne mimo jiné sedm míst k sezení a naftovou třináctistovku s výkonem 95 koní, spřaženou s pětirychlostním robotem.
Vyšší cena však znamená také lepší výbavu, proto se můžete těšit na automatickou klimatizaci, senzory světla i deště, kožený volant, multimediální systém s dotykovou obrazovkou, elektricky ovládaná okna, přední mlhovky nebo 16palcová litá kola.
Lada Largus
Jistou sedmimístnou alternativou může být ruská Lada Largus, což je vlastně převlečená starší Dacia Logan MCV. Vůz vyjde po individuálním schválení na 362 tisíc korun a nabídne jednoduchou osmiventilovou šestnáctistovku s výkonem 87 koní a pětirychlostní mechanicky ovládanou převodovku. V rámci standardní výbavy očekávejte airbag řidiče, ochranu motoru a motorového prostoru, nastavitelný volant, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna vpředu, manuální klimatizaci, přední vyhřívaná sedadla a střešní nosiče.
Opel Combo Life
Všichni asi tušíte, že automobilka Opel je už nějaký ten pátek ve vlastnictví koncernu PSA, proto není s podivem, že Combo Life sdílí techniku s Berlingem a Rifterem. Nejlevněji koupíte sedmimístné provedení za necelých 398 tisíc, ale dostanete solidní výbavu navrch.
Bavíme se o manuální klimatizaci, sedadlu řidiče s bederní opěrkou, technologii čtení značek, centrálním zamykání s dálkovým ovladačem, audiosystému, tempomatu nebo o dvojici bočních posuvných dveří. Motor je pak tříválec spalující benzin, naladěný na výkon 110 koní a spojený se šestirychlostním manuálem.
Peugeot Rifter
Rifter je dalším MPV bratrem z koncernu PSA, ale z celé modelové řady ten nejhezčí. Za cenu 417 tisíc korun dostanete takřka totožnou výbavu jako u ostatních vozidel z rodiny. Jde například o sedm míst k sezení, tempomat, světelný senzor, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka, technologii čtení značek, boční posuvné dveře na obou stranách nebo autorádio. Motorizace je také stejná, a to přeplňovaný řadový tříválec s výkonem 110 koní a změny kvaltů obstarává vaše ruka skrze šestirychlostní manuální převodovku.
Dacia Lodgy
A je to tady. Nejlevnější sedmimístné vozidlo přijíždí z Rumunska a stojí necelých 318 tisíc korun. V základu dostanete zážehový čtyřválec s turbem o výkonu 102 koní a šestirychlostní manuál. V rámci výbavy auto přijede na obutých 15palcových ocelových discích, na střeše bude mít podélné lišty, vpředu mlhovky, v kabině čtyři airbagy, klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, rádio na USB a elektrické ovládaní předních oken. Takovou nabídku v Česku jen tak nikdo netrumfne.
Toyota Proace City Verso
Svatou čtveřici sdílených MPV koncernu PSA uzavírá Toyota se svým modelem Proace City Verso. Za 445 tisíc korun láká zákazníky na sedm míst k sezení, zážehový tříválec s turbem o výkonu 110 koní a na šestirychlostní mechanické řazení. V rámci ceny však dostanete ještě zadní parkovací senzory, autorádio, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, posuvné dveře vpravo, technologii čtení značek, hlídání jízdních pruhů, tempomat, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná okna vpředu a vyhřívaná elektricky ovládaná zpětná zrcátka.
Renault Grand Scenic
S cenou 562 tisíc korun už nejde o levný sedmimístný vůz, nicméně v rámci našeho seznamu mu dáváme čestnou zmínku. V základu totiž máte přeplňovanou benzinovou třínáctistovku naladěnou na výkon 140 koní, manuální převodovku se šesti stupni, 20palcová litá kola, dešťový senzor, automatické přepínání dálkových světel, automatickou klimatizaci, bezklíčový vstup i start nebo autorádio. V poměru vůči ostatním konkurentům své třídy jde o levnější vozidlo, ale levný vůz už to zkrátka není.
Citroën Grand C4 SpaceTourer
Podobně na tom je i končící rodinně smýšlející Francouz Citroën Grand C4 SpaceTourer, který se v sedmimístné verzi cenově pohybuje kolem 540 tisíc. Vůz nabídne obdobnou výbavu jako Grand Scenic, jenom pod kapotou pracuje benzinová dvanáctistovka s výkonem 130 koní a řazení opět obstaráváte vy, a to za pomocí šestirychlostní mechanicky ovládané převodovky. I tady se nedá bavit o levném automobilu, ale o solidní střední třídě, kterou čeká už jen výprodej.
Vzpomínáme
Rodinný etalon, který tu s námi byl už od konce 90. let, definitivně odešel do důchodu. Vzpomínáme na něj s láskou, především na verze OPC, které se nebály nabídnout dynamické modré lakování a přeplňované benzinové motory pod kapotou. Dnes už má Opel Zafira nástupce, který se jmenuje Zarifa Life, ale jde opět o koncernové dvojče, tentokrát modelů Peugeot Traveller, Citroën SpaceTourer a Toyoty Proace.
Výběr není rozmanitý, jelikož levné sedmimístné vozy z trhu takřka vymizely a drží je jen ty automobilky, které sdílí technologie nebo celou výrobu. Je jasné, že dominanci koncernu PSA překoná akorát Dacia, a to velmi slušným poměrem ceny a výbavy. A pokud fandíte určité motorické jednoduchosti, zvolte Ladu.