Článek
V Česku se největší oblibě těší asi kombíky, liftbacky a hatchbacky. Důvod je prostý, velikost a přístup do kufru. Zatímco sedany se díky malému vstupnímu prostoru na převážení nákladu příliš nehodí, ostatní karosářské varianty jsou praktičtější. Tedy aspoň takhle mnozí smýšlí.
Jak odlišit hatchback, liftback a sedan
Abychom vám osvěžili znalosti, vysvětlíme vám základní rozdíly. Karoserie hatchbacku se dělí na dva prostory – motorový a životní, který je spojený se zavazadlovým. Díky výklopnému zadnímu víku se do kufru velmi dobře dostává.
Liftback má také dvouprostorovou karoserii a výklopné zadní víko, jenže záď je splývavá, nikoli svislá jako u hatchbacku. Z toho důvodu je přístup do zavazadelníku ještě komfortnější.
Klasický sedan má tříprostorovou karoserii, která zahrnuje místo pro motor, posádku a bagáž. Výhodou sedanů je vyvážený vzhled, nevýhodou úzký přístupový prostor do kufru malým víkem.
To by byl základní přehled a teď se vrhneme do víru nejlevnějších vozidel s karoserií typu sedan na českém trhu. Moc jich není, ale pokud opravdu chcete, pár kousků pro vás máme.
Nejlevnější sedany v Česku:
Fiat Tipo
Fiat Tipo patří k těm úspěšnějším modelům značky. Přece jen za první čtvrtletí zaznamenal vůz v Česku 110 prvních registrací – podle tabulek Svazu dovozců automobilů.
Úplně nejlevnější Tipo koupíte právě v sedanu v edici Italia, která zahrnuje ještě zážehový motor o objemu 1,4 litru (95 koní) a šestirychlostní manuál. Za 300 tisíc dostanete v základu například bílé lakování, klimatizaci, autorádio, tempomat, loketní opěrku nebo výškově stavitelné sedadlo řidiče.
Dacia Logan
Zaručeně nejlevnější sedan na trhu. Rumunská Dacia Logan stojí v základní výbavě Access necelých 170 tisíc korun, za což dostanete 15palcové ocelové disky, část karosářských dílů v černé barvě, povinné systémy nebo denní svícení. V rámci motorizace se budete moci těšit na litrový tříválec s výkonem 73 koní a pětirychlostní manuální převodovku.
Prodejně si však vůz nevede vůbec špatně, letos dosáhl Logan 443 prvních registrací a zaujímá prozatím šesté místo v segmentu vozidel nižší střední třídy.
Lada Granta
Až z dalekého Togliatti přijíždí Lada Granta v karosářském provedení sedan. Jelikož je Granta jedním z nejoblíbenějších aut v Rusku a zároveň si zde libují ve tříprostorové karoserii, nabídne zaručeně lákavou domácí cenu.
Na ruském trhu stojí základ v přepočtu 153 tisíc. U nás kvůli dovozu, clu, úpravě, DPH a individuální homologaci vyjde auto na cirka 280 tisíc korun.
Ve standardu dostanete motor o objemu 1,6 litru s osmi ventily (87 koní) a pětirychlostní manuál. V rámci výbavy se těšte na povinné systémy, airbag řidiče, přípravu pro autorádio a 14palcová ocelová kola.
Toyota Corolla
Tady se dostáváme do cenově vyššího segmentu, jelikož 499 900 Kč už není úplně málo. Na druhou stranu dostanete benzinovou šestnáctistovku s výkonem 132 koní a šestirychlostní manuál.
V základu očekávejte centrální zamykání s dálkou, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná okna a zrcátka, senzor světla, samočinné přepínání dálkových světel, loketní opěrku, autorádio, multifunkční volant a spoustu asistentů včetně adaptivního tempomatu.
Renault Megane GrandCoupé
Názvem sice klame, ale karoserií jde o sedan, který v základu stojí 390 tisíc korun. Ve standardu pod kapotou pracuje zážehová třináctistovka s výkonem 115 koní, spárovaná s šestirychlostním manuálem.
Sériová výbava zahrnuje například tempomat, klimatizaci, autorádio, elektricky ovládaná okna a zrcátka nebo centrální zamykání s dálkovým ovladačem.
Mazda 3
Mazda 3 sedan za 556 tisíc vážně nepatří k nejlevnějším, na druhou stranu nabídne poměrně zajímavý hardware. Zapomeňte na chudou výbavu, tady se můžete těšit na adaptivní tempomat, velký displej infotainmentu, navigaci, autorádio s osmi reproduktory, klimatizaci, digitální přístrojový štít, head-up displej, diodové lampy a na spoustu asistentů.
Pod kapotou najdete mil-hybridní dvoulitrový atmosférický benzinový čtyřválec s výkonem 122 koní a šestirychlostní manuální převodovku. Díky vysokému kompresnímu poměru dosahuje vůz homologované průměrné spotřeby 5,1 litru na sto kilometrů.
Náš trh tedy není příliš zaměřený na sedany. V Česku zkrátka sázíme na velký kufr a komfortní přístup k zavazadlům, stylu navzdory. Většina atraktivních sedanů tak zůstává výsadou dražších modelů luxusních značek, které si relativně obyčejný člověk zkrátka nemůže dovolit koupit.