Hlavní obsah

Nejlevnější sedany v Česku: Dnes spíše rarita

Foto: Dacia

Nikoho nepřekvapí, že nejlevnějším sedanem na trhu je Dacia Logan. Ale co ostatní?

Toužíte po levném sedanu? Tak to máte takřka smůlu, protože na našem trhu už prakticky nejsou, zatímco například v Rusku nebo Jižní Americe se těší vysoké oblibě. Proč elegantní karoserii nikdo nechce a Češi raději volí liftbacky nebo hatchbacky? A co těch pár levnějších sedanů, které to tedy jsou?

Článek

V Česku se největší oblibě těší asi kombíky, liftbacky a hatchbacky. Důvod je prostý, velikost a přístup do kufru. Zatímco sedany se díky malému vstupnímu prostoru na převážení nákladu příliš nehodí, ostatní karosářské varianty jsou praktičtější. Tedy aspoň takhle mnozí smýšlí.

Jak odlišit hatchback, liftback a sedan

Abychom vám osvěžili znalosti, vysvětlíme vám základní rozdíly. Karoserie hatchbacku se dělí na dva prostory – motorový a životní, který je spojený se zavazadlovým. Díky výklopnému zadnímu víku se do kufru velmi dobře dostává.

Foto: Jan Majurník

Hatchback je typický svojí svislou zádí. Příkladem je Škoda Scala

Liftback má také dvouprostorovou karoserii a výklopné zadní víko, jenže záď je splývavá, nikoli svislá jako u hatchbacku. Z toho důvodu je přístup do zavazadelníku ještě komfortnější.

Foto: Škoda

Svážející se záď je typickým poznávacím znakem liftbacků, mezi které patří i Škoda Octavia

Klasický sedan má tříprostorovou karoserii, která zahrnuje místo pro motor, posádku a bagáž. Výhodou sedanů je vyvážený vzhled, nevýhodou úzký přístupový prostor do kufru malým víkem.

Foto: Jakub Misík

Sedany mají vyvážené tvary a protažený kufr. Koukněte na BMW M5

To by byl základní přehled a teď se vrhneme do víru nejlevnějších vozidel s karoserií typu sedan na českém trhu. Moc jich není, ale pokud opravdu chcete, pár kousků pro vás máme.

Nejlevnější sedany v Česku:

Fiat Tipo

Fiat Tipo patří k těm úspěšnějším modelům značky. Přece jen za první čtvrtletí zaznamenal vůz v Česku 110 prvních registrací – podle tabulek Svazu dovozců automobilů.

Foto: Dalibor Žák

Fiat Tipo je v rámci značky poměrně úspěšným modelem

Úplně nejlevnější Tipo koupíte právě v sedanu v edici Italia, která zahrnuje ještě zážehový motor o objemu 1,4 litru (95 koní) a šestirychlostní manuál. Za 300 tisíc dostanete v základu například bílé lakování, klimatizaci, autorádio, tempomat, loketní opěrku nebo výškově stavitelné sedadlo řidiče.

Dacia Logan

Zaručeně nejlevnější sedan na trhu. Rumunská Dacia Logan stojí v základní výbavě Access necelých 170 tisíc korun, za což dostanete 15palcové ocelové disky, část karosářských dílů v černé barvě, povinné systémy nebo denní svícení. V rámci motorizace se budete moci těšit na litrový tříválec s výkonem 73 koní a pětirychlostní manuální převodovku.

Foto: Dacia

Dacia Logan stojí v základu necelých 170 tisíc korun

Prodejně si však vůz nevede vůbec špatně, letos dosáhl Logan 443 prvních registrací a zaujímá prozatím šesté místo v segmentu vozidel nižší střední třídy.

Foto: Dacia

Na to, že jde o levné auto, nevypadá Logan vůbec špatně

Lada Granta

Až z dalekého Togliatti přijíždí Lada Granta v karosářském provedení sedan. Jelikož je Granta jedním z nejoblíbenějších aut v Rusku a zároveň si zde libují ve tříprostorové karoserii, nabídne zaručeně lákavou domácí cenu.

Na ruském trhu stojí základ v přepočtu 153 tisíc. U nás kvůli dovozu, clu, úpravě, DPH a individuální homologaci vyjde auto na cirka 280 tisíc korun.

Foto: Lada

Lada Granta patří k nejoblíbenějším autům v Rusku

Ve standardu dostanete motor o objemu 1,6 litru s osmi ventily (87 koní) a pětirychlostní manuál. V rámci výbavy se těšte na povinné systémy, airbag řidiče, přípravu pro autorádio a 14palcová ocelová kola.

Toyota Corolla

Tady se dostáváme do cenově vyššího segmentu, jelikož 499 900 Kč už není úplně málo. Na druhou stranu dostanete benzinovou šestnáctistovku s výkonem 132 koní a šestirychlostní manuál.

Foto: Toyota

Toyota Corolla sedan je na hranici cenové dostupnosti

V základu očekávejte centrální zamykání s dálkou, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná okna a zrcátka, senzor světla, samočinné přepínání dálkových světel, loketní opěrku, autorádio, multifunkční volant a spoustu asistentů včetně adaptivního tempomatu.

Foto: Toyota

Ve verzi sedan působí Corolla velmi vyváženě

Renault Megane GrandCoupé

Názvem sice klame, ale karoserií jde o sedan, který v základu stojí 390 tisíc korun. Ve standardu pod kapotou pracuje zážehová třináctistovka s výkonem 115 koní, spárovaná s šestirychlostním manuálem.

Foto: Renault

Renault Megane GrandCoupé nabídne atraktivní cenu i výbavu

Sériová výbava zahrnuje například tempomat, klimatizaci, autorádio, elektricky ovládaná okna a zrcátka nebo centrální zamykání s dálkovým ovladačem.

Mazda 3

Mazda 3 sedan za 556 tisíc vážně nepatří k nejlevnějším, na druhou stranu nabídne poměrně zajímavý hardware. Zapomeňte na chudou výbavu, tady se můžete těšit na adaptivní tempomat, velký displej infotainmentu, navigaci, autorádio s osmi reproduktory, klimatizaci, digitální přístrojový štít, head-up displej, diodové lampy a na spoustu asistentů.

Foto: Mazda

Mazda 3 sedan patří k dražším vozům, ale zase nadstandardně vybaveným

Pod kapotou najdete mil-hybridní dvoulitrový atmosférický benzinový čtyřválec s výkonem 122 koní a šestirychlostní manuální převodovku. Díky vysokému kompresnímu poměru dosahuje vůz homologované průměrné spotřeby 5,1 litru na sto kilometrů.

Náš trh tedy není příliš zaměřený na sedany. V Česku zkrátka sázíme na velký kufr a komfortní přístup k zavazadlům, stylu navzdory. Většina atraktivních sedanů tak zůstává výsadou dražších modelů luxusních značek, které si relativně obyčejný člověk zkrátka nemůže dovolit koupit.

Načítám