Článek
Pokud se vaší garáži zabydlelo plug-in hybridní vozidlo (tedy hybrid, který lze dobíjet ze zásuvky/nabíječky a jezdit s ním ryze na elektřinu), můžete ho většinou vybavit kouzelnou značkou začínající písmeny EL. Jestliže máte auto kde nabíjet, zvládnete každodenní městské trasy bez kapky paliva. Ekologická značka přináší výhody ve formě bezplatného parkování na modrých a fialových zónách v Praze a volné užívání dálnic bez nutnosti koupě dálničního kuponu. Firmy pak ušetří ještě na silniční dani.
Marek Vodička, tiskový mluvčí českého zastoupení automobilky Mitsubishi Motors, nám k problematice registračních značek dříve řekl: „Otázka vozidel majících nárok na přidělení registrační značky elektrického vozidla je řešena v § 7b zákona č. 193/2018 Sb., kde se za odstavec 5 vkládá nový odstavec č. 6,“ vysvětlil Marek Vodička. Znění zákona je následující:
„(6) Na základě žádosti vlastníka nebo provozovatele silničního vozidla se souhlasem vlastníka lze k silničnímu vozidlu přidělit registrační značku tvořenou velkými písmeny „EL“ následovanými kombinací velkých písmen latinské abecedy a arabských číslic (dále jen „registrační značka elektrického vozidla“), jde-li o silniční vozidlo používající jako palivo elektrickou energii nebo vodík
1. výlučně, nebo
2. v kombinaci s jiným palivem, je-li hodnota emisí CO2 v kombinovaném provozu nejvýše 50 g/km.
Takže pokud má váš plug-in hybrid kombinovanou toxicitu nejvýše 50 gramů na kilometr, můžete o značku zažádat. Zní to skvěle, viďte? Ale co ceny? Ty už tak lákavé nejsou. Ostatně mrkněte na náš seznam nejlevnějších vozidel typu PHEV v Česku.
BMW 225×e Active Tourer
Lidový bavorák řady 2 s pohonem 4×4 se dočkal také elektrifikované úpravy a normované spotřeby 1,9 litru na sto kilometrů. Pod kapotou vozu pracuje tříválcová patnáctistovka (136 koní) a elektromotor (88 koní). Celkový systémový výkon pak činí 224 koní a nejvyšší točivý moment je 385 Nm. BMW 225×e Active Tourer ujede na jedno nabití až 57 kilometrů a stojí od 960 tisíc korun.
MINI Cooper S E Countryman ALL4
Plug-in hybridní čtyřkolka sdílí techniku s BMW 225×e Active Tourer. Dosahuje tedy stejného výkonu i dojezdu. Auto se liší designem a cenou. Ekologický Countryman vyjde v základu na 981 500 Kč.
Ford Kuga PHEV
Populární SUV od Fordu se dočkalo také varianty do zásuvky. PHEV Kuga nabídne 2,5litrový benzinový agregát, který ve spolupráci s elektromotorem vyprodukuje kombinovaný výkon 225 koní. Jde tedy o nejsilnější Kugu na našem trhu. Na čistě elektrický pohon zvládne SUV až 56 kilometrů a cenově vyjde na 900 tisíc korun.
Hyundai Ioniq Plug-in
Jihokorejský premiant přijíždí v plug-in hybridní specifikaci s motorem o objemu 1,6 litru, spárovaným se šestirychlostním automatem. Benzinovému čtyřválci přitakává ještě elektromotor, přičemž celkový výkon činí 141 koní. Čistě na elektřinu ujede Hyundai Ioniq Plug-in až 63 kilometrů a ve slušně vybaveném základu vyjde na 800 tisíc korun.
Kia Ceed SW PHEV
Kia Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid hostí pod kapotou přeplňovanou zážehovou šestnáctistovku a elektromotor, přičemž toto duo poskytne celkový výkon 141 koní. Samotný dojezd na elektřinu je 60 kilometrů na jedno nabití a cena začíná od 950 tisíc korun.
Mercedes-Benz třídy A
Lehce po milionem (987 780 Kč) začínají mercedesy třídy A v provedení sedan a hatchback, které jsou dostupné také v plug-in hybridním provedení. Vozy mají pod kapotou benzinovou čtrnáctistovku, elektromotor a osmirychlostní automat. Celkový výkon pak činí 218 elektrofosilních koní. Hatchback nabídne elektrický dojezd až 68 kilometrů, zatímco sedan až 69 kilometrů.
Mitsubishi Outlander PHEV
Asi nejsofistikovanější plug-in hybrid na trhu exceluje především unikátní koncepcí a stálým pohonem 4×4, který zajišťují dva elektromotory. Pravověrné SUV s vynikajícími terénními vlastnostmi disponuje ještě 2,4litrovým čtyřválcem, přičemž pohonná trojice umí poskytnout celkový výkon 224 koňských sil. Jako jeden z mála plug-in hybridů na světě disponuje Outlander PHEV rychlonabíjením (CHAdeMO). S plně nabitou baterií ujede vůz až 54 bezemisních kilometrů a v základu stojí necelých 960 tisíc korun.
Opel Grandland X Hybrid
V základu začíná těsně pod jedním milionem korun (999 990 Kč) Opel Grandland X do zásuvky. Automobil s pohonem předních kol disponuje ve standardu motorem 1.6 Turbo o výkonu 180 koní a předním elektromotorem s výkonem 110 koní. Obě jednotky dohromady poskytnou celkový výkon 224 koní. Řazení zajišťuje vždy osmirychlostní automat a ve vyšších výbavách přichází ke slovu ještě zadní elektromotor o výkonu 113 koní i pohon 4×4. Předokolka pak zvládne na jedno nabití ujet až 57 elektrických kilometrů, zatímco čtyřkolka dokonce 59 kilometrů.
Peugeot 3008 Hybrid
Francouzský lev je na tom technicky stejně s Oplem Grandland X Hybrid, jenom v základní specifikaci nabídne čistě elektrický dojezd až 56 kilometrů na jedno nabití, tedy o kilometr méně ve srovnání s Opelem. Cenově však vychází lépe, v základu stojí 945 tisíc korun.
Škoda Superb iV
Reprezentativní člen mladoboleslavské rodiny Škoda Auto přijíždí ve svěžím hávu s elektromotorem a pohonnou jednotkou 1,4 TSI iV. Celkový točivý moment 250 Nm a výkon 218 koní doplňuje dojezd v čistě elektrickém módu až 62 kilometrů. Český Superb do zásuvky pak pořídíte od 891 900 Kč.
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Od 990 900 Kč prodává Toyota v Česku plug-in hybridní derivát populárního modelu Prius. V rámci pohonné jednotky se můžete těšit na atmosférickou osmnáctistovku a elektromotor. S celkovým výkonem 122 koní se pojí ještě čistě elektrický dojezd, který činí až 50 kilometrů.
Tak to byly nejlevnější plug-in hybridy na českém trhu. Sami tedy můžete usoudit, že onen luxus a sen o levném městském provozu či bezplatném parkování v Praze zkrátka stojí okolo milionu korun, přičemž dražší modely jsme ani neuváděli.
Pár automobilek se chystá svoje cenově dostupná auta do zásuvky teprve uvést, proto s napětím očekáváme finální českou cenu elektrifikovaného Renaultu Clio a Captur nebo nové Octavie iV. V rámci vozidel typu PHEV se na trh nedostaly ještě polo-bzučící golfy, leony či modely A3 od Audi. Nabídka se tedy bude rozšiřovat, a tak nějak doufáme, že klesnou i ceny.