Článek
O cenové dostupnosti automobilů se nyní vedou hodně žhavé diskuze, mnohdy vrcholící tematikou alternativních pohonů a jejich smysluplnosti. To však nechme teď stranou a pojďme se podívat, kolik vlastně stojí jednotlivá osobní vozidla, přehledně seřazená do jednotlivých segmentů.
Jako výchozí zdroj informací/dělení jsme použili statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) a ceníky jednotlivých automobilek, které byly dostupné na jejich webech v den tvorby článku. Nezapočítávali jsme však slevy podmíněné financováním nebo limitované (nestandardní) edice.
Mini
Citroën C1 | 239 900 Kč |
---|---|
Hyundai i10 | 239 990 Kč |
Mitsubishi Space Star | 245 850 Kč |
Fiat Panda | 259 900 Kč |
Kia Picanto | 269 980 Kč |
Třídě nejmenších nákupních tašek vládne končící Citroën C1, který výrobce nabízí za necelých 240 tisíc Kč, nicméně takřka totožně na tom je i svěží Hyundai i10, který stojí o zanedbatelných 90 korun víc. Do pomyslného limitu pod čtvrt milionu se probojovalo ještě Mitsubishi Space Star, zatímco dražší vozy Toyota Aygo (277 900 Kč), Fiat 500 (289 900 Kč) nebo Suzuki Ignis či Volkswagen up! (přes 300 tisíc korun) už nedosáhly ani na první pětku.
Malé
Dacia Sandero | 239 900 Kč |
---|---|
Hyundai i20 | 279 990 Kč |
Citroën C3 | 294 900 Kč |
Nissan Micra | 309 900 Kč |
Kia Rio | 314 980 Kč |
Pojem malé a levné už bude za chvíli minulostí, čemuž odpovídají i ceny zobrazené výše. Nejlevnější vůz béčkového segmentu je (nečekaně) Dacia Sandero, stíhaná jihokorejskou i20 a francouzským Citroënem C3. Tradiční etalony této třídy typu Suzuki Swift 318 900 Kč, Opel Corsa (319 990 Kč), Ford Fiesta (324 900 Kč) či Škoda Fabia (329 900 Kč) už citelně podražily, a tak se do první pětky nemohly dostat.
Nižší střední
Dacia Logan | 304 900 Kč |
---|---|
Fiat Tipo Sedan | 335 900 Kč |
Hyundai i30 Hatchback | 349 990 Kč |
Kia Ceed | 374 980 Kč |
Škoda Scala | 412 900 Kč |
Segmentu nižší střední třídy (C) znovu kraluje rumunská Dacia s Loganem, na nějž se sápe další sedan – Fiat Tipo. Následující dvě příčky patří Korejcům, zatímco pětici nejlacinějších kompaktů uzavírá škodovácká Scala. Jen těsně se do seznamu nevešel hatchback Opel Astra, protože vyjde na 419 990 Kč. Ostatní automobily pak mají cenovku ještě vyšší, kolikrát o desetitisíce, a to se nebavíme o prémiových značkách, ale například o novém Peugeotu 308 za 465 000 Kč.
Střední
Škoda Octavia | 494 900 Kč |
---|---|
Opel Insignia Grand Sport | 649 990 Kč |
Mercedes-Benz CLA | 735 680 Kč |
Volkswagen Passat | 799 900 Kč |
Mazda 6 | 816 900 Kč |
Střední třídě kraluje nejen prodejními čísly, ale také cenou Škoda Octavia, kterou do tohoto segmentu zařadil Svaz dovozců automobilů. Takže pokud se vám zde mladoboleslavský bestseller nepozdává, jednoduše jej nahraďte druhou Insignií. Mezi další, avšak dražší zástupce střední třídy patří ještě BMW řady 3 (834 600 Kč), Audi A4 (936 900 Kč), Peugeot 508 (960 000 Kč) nebo Renault Talisman Grandtour (965 000 Kč).
Vyšší střední
Škoda Superb | 740 900 Kč |
---|---|
Toyota Camry | 960 000 Kč |
Mercedes-Benz třídy E | 1 294 700 Kč |
Volvo S 90 | 1 309 900 Kč |
DS 9 | 1 325 000 Kč |
Vyšší střední třídu opět vede Škodovka, a to s modelem Superb. Druhé místo patří překvapivě hybridní Toyotě, zatímco ve finanční kategorii nad milion korun už stojí Mercedes, Volvo i DS se svojí novou devítkou. Další pozice patří BMW řady 5 (1 363 700 Kč) a honosnému Lexusu ES (1 366 000 Kč), který ovšem nyní nabízí limitovanou akční (a tedy nestandardní) edici za 1 249 000 Kč.
Luxusní
BMW řady 7 | 2 394 600 Kč |
---|---|
Mercedes-Benz třídy S | 2 536 160 Kč |
Audi A8 | 2 620 900 Kč |
Maserati Quattroporte | 2 744 334 Kč |
Lexus LS | 2 900 000 Kč |
Jelikož v segmentu luxusních limuzín máme jen šest uchazečů, je to poměrně snadné. Černého Petra si vytáhl akorát elektrický Mercedes-Benz EQS, protože jeho základní cena dosahuje takřka 3,1 milionu korun. U Maserati byla cena uvedena v eurech a bez DPH (89 042 eur), proto jsme částku vynásobili aktuálním kurzem (25,47) a přidali 21% daň.
Sportovní
SDA má ve statistkách kategorii Sportovní, ovšem v ní najdeme mimo BMW, Ferrari, Porsche, Mercedesu a Lexusu také Volkswagen T-Roc, MINI Cabrio nebo Škodu Fabia. Jelikož jde o poměrně chaotickou a nepříliš srozumitelnou kategorii, zmíníme jen Mazdu MX-5 za 745 900 Kč, o které lze s klidným svědomím prohlásit, že je to cenově dostupný sporťák.
SUV-B
Opel Crossland X | 335 990 Kč |
---|---|
Hyundai Bayon | 349 990 Kč |
Kia Stonic | 359 980 Kč |
Citroën C3 Aircross | 369 900 Kč |
SsangYong Tivoli | 379 900 Kč |
Formálním lídrem béčkových SUV je dožívající Crossland X, který se stále nabízí souběžně s novou generací (od 359 990 Kč). Svěžím, ale cenově zajímavým modelem je pak Hyundai Bayon, následovaný modernizovanou Kiou Stonic a C3 od Citroënu. Pátý je SsangYong Tivoli, zatímco ostatní konkurenti se prodávají o něco dráž: Nissan Juke (404 900 Kč), Renault Captur (410 000 Kč), Fiat 500X (413 900 Kč), Toyota Yaris Cross (435 000 Kč), Peugeot 2008 (435 000 Kč), Seat Arona (455 900 Kč), Ford Puma (461 900 Kč), Jeep Renegade (465 900 Kč).
SUV-C
Dacia Duster | 279 990 Kč |
---|---|
Citroën C4 | 379 900 Kč |
Škoda Kamiq | 422 900 Kč |
SsangYong Tivoli Grand | 429 900 Kč |
Mitsubishi ASX | 449 000 Kč |
V segmentu SUV-C vede Dacia Duster před faceliftem, nicméně pokud bychom se bavili o modernizované variantě za 284 900 Kč, stejně si udrží status nejlevnějšího vozu této třídy. Další cenové výsledky jsou následující: Kia XCeed (454 980 Kč), Nissan Qashqai (499 900 Kč), Opel Grandland X (509 990 Kč), Hyundai Tucson (529 990 Kč), Renault Kadjar (535 000 Kč), Jeep Compass (559 900 Kč).
SUV-D
Opět jde o velmi malý segment, kde většina vozů stojí přes milion korun, tedy až na jednoho zástupce z Jižní Koreje, jímž je SsangYong Rexton za 899 900 Kč. Mezi další SUV-D modely patří Land Rover Discovery, Volvo XC90, Toyota Highlander či Land Cruiser nebo Volkswagen Touareg.
SUV-E
Znovu se bavíme o malém segmentu plném velkých a drahých SUV, kde nejlevněji vychází Lexus RX (1 599 000 Kč) a BMW X5 (1 679 600 Kč). Ceny za základní SUV-E Audi , Porsche, Mercedes a Range Rover jsou poté ještě vyšší.
MPV-B
Fiat 500L | 338 900 Kč |
---|---|
Dacia Lodgy | 381 900 Kč |
Citroën Berlingo | 414 900 Kč |
Opel Combo Life | 419 900 Kč |
Peugeot Rifter | 445 000 Kč |
Vymírající kategorii MPV nevede překvapivě Dacia, nýbrž rodinný Fiat 500 L. Mimo první pětice si čestnou zmínku zaslouží ještě Volkswagen Caddy (519 000 Kč) a do důchodu mířící Citroën C4 SpaceTourer (519 900 Kč).
MPV-C
MPV-C má dle SDA tři reprezentanty, a to BMW řady 2 Active Tourer (626 600 Kč) a dva renaulty – Espace a Scénic, které francouzská automobilka v Česku už k objednání nenabízí.
MPV-E
Peugeot Expert Combi | 620 000 Kč |
---|---|
Mercedes-Benz Vito | 695 145 Kč |
Ford S-MAX | 709 900 Kč |
Toyota Proace Verso | 755 040 Kč |
Ford Galaxy | 809 900 Kč |
Nepříliš jednoznačný segment MPV-E pod sebou schraňuje jak velké obýváky na útěku, tak rodinné minivany schválené v kategorii M1 (osobní). Vyhrává tedy předělaný pracant Peugeot Expert Combi/Citroën Jumper Kombi – oba prodávané za stejnou cenu. Těm vozům, které se do tabulky nedostaly, dáváme prostor zde: Volkswagen Transporter 6.1 (821 590 Kč), Volkswagen Sharan (933 900 Kč), Citroën SpaceTourer (974 050 Kč), Seat Alhambra (979 900 Kč).
Tak to byl velký přehled cen osobních aut nabízených na českém trhu, který ukazuje, jak na tom naše malé země je. Běžně vás vybízíme i k nějaké diskuzi v komentářích pod článkem, a proto dnešek nebude výjimkou. Schválně nám napište, zdali jsou podle vás tuzemské ceny osobních automobilů adekvátní, nebo by naopak měly být vyšší, případně nižší? Tedy co myslíte?