Článek
Jezdit ekonomicky a levně je snem mnohých řidičů běžných automobilů. LPG pomůže srazit náklady na provoz klidně o polovinu, takže i běžný smrtelník zvládne uživit kdejaké 12válcové monstrum. Zemní plyn (CNG) je zase velmi populární u taxikářů nebo u různých kurýrů. Jestliže nemáte důvěru v dodatečnou montáž, dali jsme pro vás dohromady seznam nových vozidel, která mají tovární pohon na zkapalněný ropný plyn nebo stačený zemní plyn.
Fiat Panda
Fiat Panda, který se prodává s továrním pohonem na benzin a LPG, je vybavený motorem o objemu 1,2 litru a nabízí výkon 69 koní, spolupracuje při tom s pětirychlostním manuálem. Za 273 500 Kč dostanete v základu alespoň klimatizaci a pětiletou záruku.
Volkswagen up!
Nejlevnější cesta k plynovému volkswagenu vede skrze model up! Prcek do města má litrový tříválec o výkonu 68 koní a pětirychlostní manuál, přičemž motor spaluje zemní plyn. Ve standardu za 344 900 Kč se těšte na automatickou klimatizaci nebo rozhraní Bluetooth.
Seat Ibiza
Auto pojmenované podle španělského ostrova se ve variantě na CNG prodává od 369 900 Kč. V základu dostanete klimatizaci, multimediální systém, litrový motor s turbem o výkonu 90 koní a šestirychlostní manuál.
Mitsubishi ASX
U Mitsubishi se plynových ASX můžete dočkat rovnou dvou. Pokud budete mít štěstí, najdete ještě někde skladový vůz loňské modelové řady s motorem 1.6 MIVEC (117 koní) na benzin i LPG, který podle ceníku stojí od 430 900 Kč.
Pokud si však přidáte ještě 49 000 Kč navíc, získáte modernější a lépe vybavenou řadu ASX s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 150 koní. Samozřejmě též s pohonem na zkapalněný ropný plyn.
Renault Captur
Renault Captur na LPG disponuje litrovým tříválcovým motorem s výkonem 100 koní a pětirychlostním manuálem. V základní ceně za 410 000 Kč najdete solidní výbavu, která zahrnuje například diodové lampy, klimatizaci nebo multimediální systém.
Dacia Sandero
Dacia je etalon dostupnosti, proto levný pohon na LPG hledejte právě zde. U modelu Sandero za 254 400 Kč dostanete litrový tříválec s výkonem 100 koní, pětirychlostní manuál, rádio s MP3, přední mlhovky a elektricky ovládaná přední okna. Klimatizace je pak záležitostí 10tisícového příplatku.
Lada Vesta CNG
Ruský derivát Lady Vesta se nabízí v tovární konverzi na stlačený zemní plyn. Stylový sedan přijíždí s atmosférickým motorem o objemu 1,6 litru (106 koní) a s pětirychlostním manuálem. Mezi hlavní prvky výbavy patří klimatizace i centrální zamykání. Cenově pak individuálně schvalované auto stojí od 459 300 Kč.
Škoda Scala G-TEC
Už od 482 900 Kč si můžete pořídit stylovou Scalu, jejíž litrový tříválec s výkonem 90 koní spaluje stlačený zemní plyn. O řazení se stará šestirychlostní manuál a v rámci výbavy se můžete těšit na diodové lampy, multimediální systém i automatickou klimatizaci.
UAZ Profi LPG
Budete se divit, ale i uljanovská automobilka má vlastní tovární model na LPG. Jde o užitkové Profi, které vyjde na 577 600 Kč. V základu má vůz pohon zadních kol, ovšem za necelých 10 tisíc korun navíc dostanete čtyřkolku i redukci. Pod kapotou pak najdete upravený 2,7litrový čtyřválec o výkonu 143 koní.
K dražším vozům na našem trhu patří například do seznamu nezahrnutá Audi A4 Avant g-tron na CNG za 1,2 milionu korun. A třeba v Itálii koupíte i Renault Clio na LPG, ovšem za asi 450 tisíc korun.
Tovární plynové zástavby mají také tu výhodu, že předmětné motory bývají pro provoz na alternativní paliva konstrukčně přizpůsobeny. Menu tedy není kdovíjak pestré, ale zase nelze napsat, že by si koupěchtivý člověk nemohl rozumně vybrat.