Hlavní obsah

Nejlepší ojetá rodinná auta se spolehlivými motory

Foto: Škoda Auto

Nejlepší rodinné auto není nějaký přizvednutý crossover nebo SUV. Je to buď klasický kombík, případně velkoprostorové MPV. Pojďme se podívat na sedm opravdu povedených rodinných aut od nejmenších po nejprostornější a nejpraktičtější

Článek

Móda crossoverů a SUV přináší jeden zásadní problém. Nahrazují praktická a prostorná rodinná auta. Kdo ale potřebuje například více sedaček a velký kufr, má na trhu stále menší možnosti. A stav se odráží i na trhu ojetých aut, kde začínají být praktické kombíky a velkoprostorové vozy pomalu nedostatkové zboží.

Připomeňme si tak některá dobrá praktická ojetá auta ideální pro rodinu. Žebříček sestavíme podle velikosti a praktičnosti a nebudeme se moc ohlížet na cenu, protože ta může být dost variabilní podle motoru, výbavy, nájezdu a stáří. Také si řekneme, s kterými motory jsou vybraná auta nejlepší.

Škoda Fabia II Combi

Foto: Škoda

V relaci „okolo 100 000 Kč“ zůstává nejlepší volbou druhá generace Fabie. Není to krasavec, ale se správným motorem spolehlivý dělník. Navíc na škodovky vždycky všechno seženete levně a umí je opravit skoro každý

Mezi kompaktními a hlavně cenově dostupnými vozy je jednoznačnou volbou druhá generace Škody Fabia ve verzi kombi. Už je to auto v letech, takže se nedá očekávat stav nového vozu či zánovní ojetinky po prvním pečlivém majiteli, ale když si dáte trochu práce s výběrem, pořád se dá v relaci kolem 100 000 Kč najít slušná dvojková Fabia v kombíku s dobrým motorem bez vážných kosmetických a hlavně technických vad.

Asi nejlepší je benzinový čtyřválec 1.4 16V o výkonu 63 kW, který jen potřebuje po šesti letech vyměnit rozvody a každý rok nebo 15 000 km vyměnit olej. Samozřejmě nesmíte vynechat i další nutné úkony (filtry, svíčky a podobně), ale celkově je to spolehlivý motor. Alternativně lze doporučit i diesel 1.9 TDI, ale musí mít naprosto jasnou servisní historii. Zajímavá může být i verze 1.6 16V se spolehlivým automatem. Pozor ale na utrápené kusy, které berou olej. Zkušený servisák však bude umět Fabii rychle prověřit. Starší a hodně ojeté Fabie už napadá koroze pátých dveří kolem lampiček osvětlení registrační značky a také koroze prahů vpředu. Jinak je to ale spolehlivé a levně provozovatelné auto.

Dacia Logan MCV

Foto: Dacia

V našich žebříčcích doporučených aut se Dacie objevují často. Sice nevyhrají soutěž krásy nebo závody ve sprintu, ale poslední dobou jsou to velice spolehlivá auta

Komu už dosloužila první generace Octavie a hledá nějakou důstojnou levnou náhradu, možná by ho mohla zaujmout Dacia Logan druhé generace ve verzi MCV, což je vlastně velice prostorné, jednoduché, spolehlivé a nenáročné auto. Hledali bychom nějaký mladší kus a rozumným nájezdem, který byl koupen u nás a má vedenou servisní historii. Pak se opravdu není čeho bát. Určitě ne té velmi jednoduché a odolné techniky pod kapotou.

Starší dvanáctistovka je spolehlivá, ale je potřeba se o ni starat. Litrový tříválec, který ji nahradil, je rovněž velice slušný motor, který vyžaduje jen běžný servis. Naším tajným tipem je přeplňovaný tříválec 0.9 TCE, který uděluje Loganu velice pěknou dynamiku, ale netrápí ho problémy jiných miniaturních foukaných motorů. Má totiž nepřímé vstřikování, jednoduché turbo a celkově velice robustní konstrukci. Diesel 1.5 dCi špatný není, ale musí vám dávat smysl. Rizika jsou u něj přeci jen vyšší a výměna turba, dvouhmotnostního setrvačníku či vstřikovačů se může prodražit, nemluvě o částicovém filtru.

Kia Ceed SW 1.6 CRDI

Foto: Kia

Druhá generace Ceedu se dá pořídit za zajímavé peníze i s pěknou výbavou. Motor 1.6 CRDI je pak snad nejlepší malý diesel ve své kategorii. Atraktivní je i s klasickým automatem

Kia Ceed ve verzi kombi (označená jako SW) je velice dobrá ojetina ve všech třech generacích. Rozhodne tak jen váš rozpočet. Samozřejmě čím starší auto, tím se dá očekávat větší nájezd a opotřebení, ale Ceedy vždycky vydržely hodně, pokud se majitel aspoň trochu staral. Značka totiž musela tu sedmiletou záruku nějak podpořit, takže důležitá technika není postižena morem zvaným „plánovaná životnost“, jakým jsou nakaženy třeba soudobé vozy koncernu VW.

Naftový čtyřválec 1.6 CRDI patří mezi nejspolehlivější dieselové motory ve své třídě. Má jednoduchý pevný setrvačník, spolehlivé vstřikování, a jestli něco zazlobí, tak maximálně EGR ventil. O DPF uslyšíte až po více než 300 000 km. Dobrý je tenhle diesel i v kombinaci s klasickým automatem, který rozhodně představuje lepší volbu než rizikové a hlavně drahé dvouspojkové převodovky. První Ceedy s vysokým nájezdem už ale začínají reznout, přeci jen po 13 letech stání venku nelze čekat zázraky. Druhé generace se to zatím netýká, pokud tedy nemá najeto půl milionu kilometrů. Pozor si dejte na unavená fleetová auta z dovozu bez historie, která nedostávala základní servis včas.

Škoda Octavia Combi III

Foto: AAA Auto

Pokud si dáte trochu záležet s výběrem a nekoupíte auto s rizikovým motorem a bez historie, bude Octavia Combi vždycky dobrá volba. Je to takový silniční plevel, ale se správným motorem odvede opravdu dobrou práci

Nesmíme zapomenout ani na Octavii Combi, bazarovou stálici a miláčka davů. Vynechte ale složité verze s komplikovanou technikou. Hledejte jednoduchého dělníka s pohonem předních kol a manuálem. Čím méně toho v Octavii bude, tím je menší riziko, že se něco porouchá. Skvělé jsou benzinové motory 1.2 TSI a 1.4 TSI, které se zbavily dřívějších problémů. S přimhouřením oka lze doporučit i diesel 1.6 TDI, pokud jezdíte hodně a víte, že se vám případné opravy zaplatí na nižší spotřebě. Asi bychom vynechali čtyřkolky a verze s automatem DSG, protože jsou to servisně náročnější auta a v budoucnu vás čekají drahé opravy.

Chtějte ale jen auta s naprosto jasným původem a historií, protože ojeté škodovky jsou dlouhodobě terčem podvodníků. Možná už u téhle Octavie nejde tak snadno upravit tachometr (případně lze skutečný nájezd přes hlubší diagnostiku zjistit), ale podvádí se i jinak. Mezi neopatrné kupující pak míří špatně opravené bouračky, auta v exekuci a kradené vozy. Vedle toho je stočený tachometr vlastně zanedbatelná banalita.

Ford Mondeo/S-Max/Galaxy II

Foto: Jakub Deml

S-Max je jedno z nejlepších MPV, ale můžete mít i větší Galaxy (klidně se sedmi sedačkami), případně jen Mondeo například v kombíku. Všechny tyhle vozy mají podobný technický základ, nejlepší jsou s dieselem 2.0 TDCI

Řada velkých Fordů jsou pořád dobrá rodinná auta a vlastně záleží jen na tom, kolik toho vnitřního prostoru potřebujete. Mondeo v kombíku je taková klasika, pro početnější rodiny asi bude atraktivnější některé z dvou MPV. S-Max stačí, pokud jezdíte maximálně v pěti, Galaxy je už opravdu prostorná „skorododávka“ i se sedmi sedačkami. V poslední generaci se konečně do nabídky dostala i čtyřkolka, ale otázka je, jestli ji nutně potřebujete.

Z motorů je asi nejlepší naftový dvoulitr, ještě před zavedením AdBlue. Je to jednotka původem u koncernu PSA a jedná se o jeden z nejlepších a nejspolehlivějších dvoulitrových dieselů. Jestli chcete automat (který se k charakteru MPV hodí), bude lepší hledat verzi s klasickým měničem. Dvouspojky mívají zanedbaný servis a jejich opravy jsou drahé. Pozor si dejte na původ aut a servisní historii. Importy hlavně z jihu Evropy často nikdy neviděly servis a mají reálně najeto třikrát tolik.

Renault Espace IV

Foto: Renault

Renault Espace má pokaženou pověst, a právě proto je velmi levný. Poslední ročníky s motory 2.0 Turbo a 2.0 dCi jsou ovšem velice zajímavá a především spolehlivá auta

Renault Espace čtvrté generace se vyráběl od roku 2002, ale raději hledejte vůz po třetím (rok 2010), případně čtvrtém (2012) faceliftu. To už automobilka vychytala problémy prvních ročníků a hlavně pod kapotou zůstaly jen osvědčené a spolehlivé motory. Protože má tohle auto špatnou pověst, dá se koupit za opravdu zajímavé peníze. Často vám stačí 200 tisíc na velmi slušný kus s plnou výbavou. Zamrzí ale dost omezená nabídka perspektivních ojetin. Lidé si totiž svého Espace dlouho nechávají, pokud funguje.

Kdo jezdí málo, tomu by mohl stačit docela spolehlivý přeplňovaný benzinový dvoulitr. S nepřímým vstřikem není náročný na kvalitu paliva a potřebuje jen běžný servis. Rozumnější ale asi bude diesel, který totiž nebere 10 litrů na 100 km a lépe se později prodá. Jednotka 2.0 dCi se už zbavila dřívějších rizik a je to vlastně velmi spolehlivý motor, pokud se o něj staráte. Olej měňte nejpozději po 15 000 km nebo jednom roce a hlavně motor šetřete za studena. Pak vydrží. Skvělý je tenhle Espace s klasickým automatem.

Peugeot Partner/Citroën Berlingo

Foto: Citroen

Tyhle malé dodávky jsou neuvěřitelně univerzální auta, se kterými přes týden vyřídíte pracovní povinnosti a o víkendu odvezete rodinu i se psem a nafukovacím žralokem na výlet

Zajímavou možností a alternativou klasickým kombíkům a MPV mohou být osobní verze malých dodávek. Taková auta využije především ten, kdo potřebuje přes týden obstarat podnikání a o víkendu chce vyrazit s rodinou na chatu. Nakládat stavební materiál nebo zásoby v bednách a na paletách do koženého interiéru luxusně vybaveného drahého MPV se asi nikomu nechce. V těchto dodávkách ale ty holé levné plasty jen ostříkáte hadicí, otřete nějakým hadrem a jede se dál.

Berlingo a Partner od koncernu PSA jsou slušná auta, která se dají pořídit za dobré peníze. Benzinová šestnáctistovka je akceptovatelná, pokud jezdíte hodně po městě a na krátkých trasách. Jinak berte diesel 1.6 HDI, ideálně ve verzi plnící Euro 5. Sice už má povinně částicový filtr, ale také spolehlivější techniku. Už skoro vůbec nekarbonuje, má odolnější vstřikování a lépe jede. Měňte ale včas olej, klidně už po 10 000 km, pokud jezdíte často naložení a motor zatěžujete. Pozor také na stav převodovek. Jedinou choulostivější (a drahou) věcí jsou ty posuvné boční dveře.

Načítám