Hlavní obsah

Nejlepší ojetá MPV: Které vybrat a na jaké motory dát pozor

Foto: Dalibor Žák

Kategorie velkoprostorových rodinných vozů (MPV) pomalu vymírá a výrobci jednotlivé modely stahují z trhu, aby je nahradili méně prostornými a nepraktickými SUV. Některé dobré modely už tak seženeme jen na trhu ojetin. Které tedy vybrat?

Článek

Ono je sice moc hezké se vozit dvoumístnými sporťáky se silnými motory a pohony zadních kol v limitovaných edicích, ale naprostá většina lidí při nákupu auta uvažuje hlavně racionálně. Potřebují prostor, praktičnost, spolehlivost a snesitelné provozní náklady. A pokud možno také minimální propad hodnoty vozu, protože na další auto budou zase dlouho šetřit.

Jelikož jsme stále ve srovnání se západem chudší země, praktické rodinné auto si můžeme dovolit zpravidla jen na trhu ojetin. A brzy ani jinou možnost mít nebudeme, i kdyby náš rozpočet byl neomezený. Praktická rodinná auta totiž automobilky přestávají vyrábět a nahrazují je zbytečnými a hlavně méně praktickými crossovery.

V testech ojetin jsme se velkoprostorovým vozům kategorie MPV věnovali už mockrát a poslední dobou jsme zařadili několik nejžádanějších a nejzajímavějších aut. Pojďme si tak některá opravdu povedená a zajímavá MPV připomenout a shrnout si nejdůležitější poznatky, které vám snad pomohou s výběrem toho správného rodinného auta.

A začneme ve Francii, protože velká MPV jsou jedněmi z mála věcí, kvůli kterým nemusí Francouzi hned házet flintu do žita a podle národní tradice zamávat bílou vlajkou. Vyrábět MPV jim vždycky šlo dobře. Snad i lépe než výroba sýrů a vína. Zatímco na velkoprostorového „Francouze“ si člověk totiž zvykne rychle, především u jejich sýrů a vína je lepší si někdy říkat, že to člověku nechutná jen proto, že to málokrát ochutnal.

Renault Grand Scénic

+  Prostornost, mechanická spolehlivost, dobrá antikorozní ochrana, příznivé ceny

-  Omezená nabídka atraktivních motorizací, obtížně dohledatelná historie některých ojetin

Foto: Dalibor Žák

Jestli něco Francouzi umí, tak jsou to rychlovlaky a velkoprostorová rodinná auta. Bohužel už i nová generace Scénicu je spíše crossover

Foto: Dalibor Žák

Poslední MPV Scénic je prostorná, jen na tu přehnaně francouzskou ergonomii si musíte zvykat. I když za týden už víte, kde co je

Možná není tak velký jako Espace, ale i tak je v něm místa dost a při dodržování servisních zásad bude Scénic spolehlivé auto. Navíc si pěkné kusy s dobrou výbavou a atraktivním pohonem budou držet svou hodnotu. V prvních letech francouzská auta sice ztratí podstatnou část své hodnoty, ale pak už si ji drží. Doplácí na to tak hlavně první majitelé, ti další už tolik ne. Aktuálně se dají nejlevnější modely Scénic koupit už od 90 tisíc, na mladý a málo jetý diesel vám stačí 250 tisíc.

Vyhněte se benzinovému motoru 1.2 TCE, to je lepší jednoduchá atmosférická šestnáctistovka, případně 1.4 Turbo ještě s nepřímým vstřikem. Z dieselů berte buď starší 1.9 dCi ještě bez částicového filtru, případně novější 2.0 dCi s automatem, ale jen tehdy, pokud má naprosto jasnou servisní historii. Více o potenciálních problémech tohoto slušného a rodinného auta píšeme v testu ojetiny.

Citroën Grand C4 Picasso

+  Prostornost a praktičnost, vysoká provozní spolehlivost, rozumné náklady

-  Menší nabídka zajímavých motorů, kolísavá kvalita zpracování detailů v interiéru

Foto: Dalibor Žák

Tohle auto si neužije ani tak řidič jako spíše zbytek posádky. Na dálniční přesuny s celou rodinou je to ale skvělá koupě

Foto: Dalibor Žák

Grand Picasso je v pětimístném provedení skoro už dodávka. Může mít i sedm sedaček, ale pak máte o trochu menší kufr

Možná má přehnaně komplikovanou ergonomii a interiér, ale dětem se tenhle pojízdní skleník líbí a hlavně je to prostorné a vlastně docela spolehlivé auto. Grand Picasso nabídne opravdu velký vnitřní prostor a za ty peníze lepší MPV se stejně atraktivním motorem a výbavou seženete jen těžko. Smysl ale dává jen s velkým dieselem 2.0 HDI. Malá 1.6 HDI na něj nestačí a bývá už dost unavená. Tahle generace Grand Picassa začíná na trhu u zhruba 230 tisíc, diesel s nájezdem do 100 000 km se dá sehnat od 300 tisíc korun.

Menší motor 1.6 HDI sice není vyloženě špatný, ale má několik rizikových drobností, které mohou stáří zkomplikovat. A vůbec, na tu velkou krabici je silnější motor s větší výkonovou rezervou prostě lepší. K charakteru auta se hodí také automat, ale chtějte verzi s klasickým měničem, ne ten katastrofální „robot“. Vůz s historií a jasným původem si svou hodnotu bude velmi dobře držet.

Opel Zafira

+  Slušné jízdní vlastnosti, dostatek prostoru, široká nabídka verzí i motorizací včetně LPG a CNG

-  Do modernizace podprůměrná kvalita interiéru, často velmi skromná výbava ojetin

Foto: Dalibor Žák

Tím, jak Zafira v žádné z jednotlivých kategorií nevyhrávala srovnávací testy, nebyla tolik vyhledávaná. Jako celek ale funguje skvěle

Foto: Dalibor Žák

Tady se můžete regulérně i ve dvou lidech vyspat (vyzkoušeno). Zafira je opravdu velice prostorné a se správným motorem velmi spolehlivé auto

V dílčích bodech možná není Zafira na špičce této kategorie, ale jako celek funguje velmi dobře. Je v ní místo, se správným motorem umí být velmi spolehlivá a docela slušně jezdí. Nejrozumnější volbou je motor 2.0 CDTI, ideálně v kombinaci s automatickou převodovkou. Vyloženě zakázat ale nějaký jiný motor nemůžeme. Ceny nyní začínají už u 150 000 Kč, diesel s nájezdem do 100 tisíc km bude stát dvonásobek.

Na takové ty krátké „školní“ cesty s dětmi kolem komína by stačila základní benzinová osmnáctistovka, ale ta se v inzerátech prakticky nevyskytuje. V nabídce byla i tovární úprava na LPG a CNG, takže příznivci alternativních paliv si také vyberou. Pro Zafiru mluví i poměrně příznivé ceny ve srovnání třeba s S-Maxem/Galaxy nebo předraženým Sharanem. Rozhodně se nedá říci, že by Zafira byla horší a méně spolehlivá.

Ford S-Max/Galaxy

+  Mezi MPV nejlepší jízdní a dynamické vlastnosti, spolehlivé motory, prostornost a komfort

-  Kolísavá kvalita a opotřebení ojetin, vysoké ceny mladých a pěkně vybavených aut

Foto: Dalibor Žák

Jestli vás dohnaly rodinné povinnosti, a museli jste tak prodat to dvoumístné sportovní auto, s S-Maxem se pořád hezky svezete. Dokonce tak hezky, že dětem vzadu se začne chtít blinkat

Foto: Dalibor Žák

Pro využitelných sedm sedaček je lepší hledat velké Galaxy, ale jestli vám stačí pět míst, naprosto vám vyhoví S-Max

Dva příbuzní od Fordu vypadají na to, že v nabídce značky ještě nějaký ten pátek vydrží. Jak ostatní výrobci vyklidili pole, tak Fordu by to mohlo přinést zákazníky, kteří už si jinde nakoupit nemohou. Bohužel i tak se ozývají hlasy, které naznačují, že Ford tato povedená a žádaná MPV zařízne. Ano, samozřejmě ve prospěch nějakých zbytečných crossoverů a SUV. Jinak v současnosti začíná S-Max a Galaxy na trhu ojetin u 250 tisíc korun, diesely s nájezdem do 100 000 km stojí pořád přes 420 tisíc. Za Galaxy si obvykle zhruba 30 000 Kč připlatíte.

Na trhu ojetin se těší hlavně velké sedmimístné Galaxy dobré pověsti. A víte co? Ono to dobré auto je. Bohužel plno kusů má za sebou velmi těžký život a najít opravdu zachovalé a pěkné auto s poctivými kilometry a historií dá trochu práce. Navíc si za atraktivní kus se silným dieselem, pěknou výbavou a rozumným nájezdem připlatíte. Spolehlivost, hlavně u motoru 2.0 TDCI, je ale slušná, a pokud se budete starat, vydrží S-Max a Galaxy dlouho.

Lancia Voyager

+  Největší a nejprostornější MPV na trhu reálně použitelné sedmi lidmi, velkorysá výbava a komfort

-  Obtížně dohledatelná historie ojetin, omezené servisní zázemí, malá nabídka na trhu, vysoká spotřeba

Foto: Dalibor Žák

Tohle je ideální auto, ve kterém si během týdne zařídíte pracovní záležitosti (zásobování a podobně) a o víkendu odjedete se ženou a čtyřmi dětmi na výlet

Foto: Dalibor Žák

Lancia Voyager (Chrysler Grand Voyager) je jediné auto, které pojme sedm dospělých. Ano, na tu zadní lavici si sedne i vzrostlý jedinec

Tohle auto má blíže k dodávce než klasickému MPV, ale pokud potřebujete opravdu hodně místa a zároveň chcete komfort osobního auta, nemáte vlastně co řešit. U nás se tohle auto ještě prodávalo také jako Chrysler Grand Voyager, ale technika je stejná. Opatrně s dieselem 2.8 CRDI, ale pokud se budete starat, mělo by tohle auto vydržet. Nejlevnější vozy ještě s logem Chrysleru startují u 210 tisíc korun, ale realistická nabídka začíná až u 300 tisíc, spíše počítejte víc.

Nebojte se ani benzinových šestiválcových motorů, i když tam bude asi dávat smysl kvalitní přestavba na LPG, aby ty provozní náklady nebyly tak závratné. Každopádně velký Voyager je zajímavý hlavně pro ty, kteří jeho prostor pravidelně opravdu plně využijí. Jinak budete vozit jen vzduch a zbytečně se vám to prodraží. Každopádně než rizikový VW Transporter za půl milionu, který vám hned ukradnou, je lepší Voyager za tři sta tisíc, kterému se maximálně za pár let rozpadne převodovka.

VW Sharan/Seat Alhambra

+  Prostornost, kultivovanost, drží si hodnotu

-  Rizikové motorizace, hrozba koupě stočenky, krade se, vysoké ceny i chudě vybavených ojetin

Foto: Dalibor Žák

Bohužel má spousta neprověřených importů o stovky tisíc km stočený tachometr. Nevymění se tak včas rozvody a malér je na světě

Nyní se podívejme na vozy, které možná nejsou první volbou těch, kteří se shání po ojetém rodinném autě, ale rozhodně by neměly být opomenuty. Prostorná MPV koncernu Volkswagen, především pak model VW Sharan, jsou slušná auta jako nová, ale benevolentní servisní plán a z toho plynoucí zanedbaná údržba naprosté většiny aut z nich dělá dost rizikovou koupi, zejména po větších nájezdech. Když už, chtějte kus s opravdu nízkým nájezdem, který zaručeně není stočený, a začněte se o něj starat. Jinak vám neservisované tédéíčko s nataženými olejovými intervaly vyndá ventil do válce. Za ty nehorázné peníze ale jinde koupíte lépe. Nejlevnější Sharany sice startují u 170 000 Kč, ale realisticky stojí auto s nízkým udávaným nájezdem od 400 tisíc.

Renault Espace

+  Přes špatnou pověst slušná spolehlivost, prostornost

-  Horší kvalita detailů, vysoká rizikovost aut bez servisní historie

Foto: Renault

V posledních verzích se Espace zbavil problematických motorů, a stalo se tak z něj vlastně slušné a spolehlivé auto. Najít hezký kus dá ale práci

Poslední provedení tohohle zakladatele kategorie MPV je už slušné a spolehlivé auto. Renault nechal model dožít jen se spolehlivými a dobrými motory. Zatímco dříve se dvoulitrový diesel zadíral a zlobil, poslední verze už při dodržování servisních zásad vydrží hodně. Pozor jen na to, aby fungovala všechna elektrická výbava. Výhodou je ale dobrá odolnost proti korozi. Navíc Espace se dá kvůli pokažené pověsti koupit opravdu levně. Nejlevnější kusy se dají pořídit už za 50 tisíc korun! Solidní vozy jsou od 140 tisíc, za 200 bude velmi atraktivní auto.

Peugeot 5008

+  Spolehlivé diesely, odolnost proti korozi, na poměry francouzských MPV dobře jezdí

-  Naftových dvoulitrů je málo a často hned potřebují pečlivý servis

Foto: Dalibor Žák

Technika modelu 5008 je spolehlivá, ale berte ho spíše jako kombík než MPV. V technicky příbuzném Grand Picassu je víc místa

Peugeot 5008 má techniku příbuznou s Grand Picassem, ale už je to spíše velké kombi než pojízdný skleník jako Picasso. Na rozdíl od nových Peugeotů má ještě tradičně řešený interiér (to se bude líbit konzervativním lidem) a například s dvoulitrovým dieselem HDI a klasickým automatem je to příjemně svižné a spolehlivé auto. Vyhněte se ale raději motoru 1.6 THP, se kterým bývají problémy. Nejlevnější kusy 5008 stojí 110 000 korun, diesel s nájezdem do 100 000 km se dá sice pořídit u 200 tisíc, ale spíše počítejte s cenou okolo 280 tisíc a víc. Dvoulitrových dieselů je minimum a jsou drahé.

Načítám