Hlavní obsah

Velký test letních pneumatik (nejen) pro Škodu Octavia

Foto: ADAC

Německý autoklub ADAC ve spolupráci s rakouským ÖAMTC a švýcarským TCS zveřejnil výsledky testů letních pneumatik pro rok 2021 v těch nejžádanějších rozměrech 205/55 R16 a 225/50 R17. Výsledek české pneumatiky nás potěšil, jedna guma však v testu propadla.

Článek

ADAC dělá tyhle už testy celé roky a metodika se nemění, čas od času jen přibude nějaká další kolonka ke sledování. Testy jsou nezávislé, dělají je zkušení experti a výsledky mluví vždy jasně. Nezohledňují jen jednu věc, a to poměr výkon vs. cena. To už je na hodnocení každého uživatele.

Foto: Shutterstock / Stefan Redel

Pneumatiky a oleje, to jsou dvě oblasti, kde má každý motorista svůj jasný názor. Nezávislý test ADACu by ale mohl napovědět

Při testech se hodnotí jízdní schopnosti pneumatik na suchu a mokru, další body jsou rozdělovány za hlučnost, vliv na spotřebu paliva a opotřebení pneumatik, tedy kilometrový proběh. Každá oblast má pak v celkovém hodnocení svoje jasně daná procenta. Čtyřicet procent je za chování na mokru, dvacet procent je za jízdní vlastnosti na suchu, dalších dvacet za opotřebení a hlučnost a vliv na spotřebu mají deset procent v celkovém hodnocení.

Ale pozor, výsledek není tak jasný, jak by se mohlo zdát, tedy že by šlo o čistě aritmetický průměr. Jakmile totiž pneumatika v jednom z hlavních kritérií (tedy v chování na suchu a mokru) neuspěje, tedy dostane horší známku než 2,5, je to automaticky brané jako celkový výsledek. Když je to v některé oblasti úplný propadák, tedy jde o známku horší než 4,5, pak je to opět bráno jako celkový výsledek.

Vlastnosti pneumatik na suchu se opět měřily na zkušební dráze v Itálii, mokrý testovací okruh má ADAC v Německu. Kilometrový nájezd pak inspektoři porovnali při již tradiční jízdě v konvoji se stejnými auty. Právě kilometrový nájezd však vzbuzuje rok co rok značné rozepře. V detailních výsledcích dohledáte, že rozdíl mezi nejhorší a nejlepší pneumatikou je neuvěřitelných 30 500 km, jenže tady je důležité zmínit, že testovací jízda je výrazně kratší a opotřebení pneumatik se pak dopočítává, takže jde o teoretický údaj. A praxe ukazuje, že realita může být jiná, protože některé pneumatiky mají míru opotřebení pořád stejnou, jiné se pak mění časem. A rozdílné může být i chování pneumatik po ujetí určité porce kilometrů.

205/55 R16 – vítězství českého výrobku

Jeden z nejčastějších rozměrů nejen na českých silnicích. Pneumatiky o této velikosti najdete na základních modelech Škody Octavia, ale jezdí je většina aut střední a nižší střední třídy, dost možná je máte na autě i vy. Podle výsledků ADAC mají hned tři pneumatiky dobré hodnocení a odborníci je tedy doporučují. Platí, že v celkovém hodnocení jsou známky 0,6 až 1,5 považovány za velice dobré, 1,6 až 2,5 za dobré, hodnocení 2,6 až 3,5 je považované za dostatečné. Před pneumatikami s hodnocením 4,6 až 5,5 odborníci vysloveně varují a označují je za nevhodné.

Vítězem testu se stala pneumatika Continental PremiumContact 6 vyráběná v Otrokovicích. Obstála v každém z kritérií, odborníci si stěžovali jen na vyšší hlučnost. Stejný výsledek v celkovém hodnocení získala i pneumatika Semperit Speed-Life 3, která má sice horší hodnocení při jízdě na mokru, ale lepší výsledky ve spotřebě. A taky je o pár stokorun levnější.

Třetí místo, ale pořád hodnocení „doporučujeme“, pak patří obutí Bridgestone Turanza T005. To je sice nejhlučnější, ale taky má nejlepší výsledky v testu spotřeby.

suchomokrohlučnostspotřebaopotřebenícelkové hodnocení
Continental PremiumContact 62,01,83,12,52,52,2
Semperit Speed-Life 32,01,92,82,02,52,2
Bridgestone Turanza T0052,02,13,21,82,52,3
Goodyear Efficient Grip Performance 22,62,32,81,90,62,6
Kumho Ecsta HS512,62,22,81,62,02,6
Apollo Alnac 4G2,62,72,81,92,02,7
Hankook Ventus Prime3 K1251,52,52,91,92,52,7
Fulda EcoControl HP22,52,82,71,91,52,8
BFGoodrich Advantage2,22,92,81,62,02,9
Maxxis Premitra HP51,42,23,12,73,03,0
Nokian WetProof2,12,32,72,32,33,0
Pirelli Cinturato P72,02,02,72,33,03,0
Uniroyal Rainsport 52,92,12,71,93,03,0
Petlas Imperium PT5153,33,33,12,21,53,3
King Meiler Sport 13,23,63,72,02,53,6

Zbytek pneumatik je pak považován za uspokojivý, jen pneumatiky značky King se známkou 3,6 propadly do hodnocení dostatečné a ADAC je spíš nedoporučuje. Jde o protektory a za nás říkáme, že těch pár ušetřených stovek za to nestojí – podívejte se hlavně na hodnocení jízdních vlastností na mokru i na suchu.

225/50 R17 – Firestone se nedoporučuje

Už i mezi pneumatikami platí, že nejdražší nemusí nutně znamenat nejlepší. Vítězný Falken Azenis FK510 je totiž v tomto rozměru o sedm stovek levnější než druhý Continental. A Kumho Ecsta PS71, což je pneumatika, která se umístila na celkovém třetím místě a ADAC ji pořád hodnotí jako dobrou, se dá koupit ještě levněji. A když pak prostudujete zbytek tabulky, budete možná překvapeni, že gumy Michelin a Dunlop úplně neobstály, zklamáním pak je pro našince výsledek pneumatiky Barum Bravuris 5HM.

I tady platí, že vodítkem by pro vás měly být výsledky hlavně v jízdních vlastnostech, co se týče opotřebení nebo většího vlivu na spotřebu, tak tady žádný průšvih není.

suchomokrohlučnostspotřebaopotřebenícelkové hodnocení
Falken Azenis FK5101,92,92,82,42,02,1
Continental PremiumContact 62,12,13,11,82,02,2
Kumho Ecsta PS712,52,23,22,12,02,3
Bridgestone Turanza T0052,22,53,52,22,52,5
Michelin Primacy 41,52,73,02,01,52,7
Dunlop SP Sport MAXX RT21,82,82,82,02,52,8
Esa+Tecar Spirit Pro2,82,32,92,11,52,8
Nexen N fera Sport1,92,82,82,42,52,8
Pirelli Cinturato P7 C21,52,82,92,22,02,8
Semperit Speed-Life 32,92,02,92,21,52,9
Kleber Dynaxer HP42,33,12,91,82,53,1
Sava Intensa UHP 22,03,12,62,12,53,1
Giti Premium H11,83,33,02,12,53,3
Laufenn S Fit EQ+ LK012,53,32,92,22,53,3
Barum Bravuris 5 HM3,43,43,51,82,03,4
Viking Protech NewGen3,33,53,01,62,03,5
Firestone Roadhawk2,84,93,02,02,54,9

Jedna pneumatika však v testu neobstála ani s hodnocením dostatečné a ADAC ji dokonce nedoporučuje. Firestone Roadhawk totiž selhal na mokru, zejména pak při brzdění, kdy zastavil až o dvě délky auta dále než vítěz téhle disciplíny, což byla pneumatiky Semperit Speed-Life 3.

Na závěr jen připomínáme, že v květnu letošního roku dojde v celé Evropské unii ke změně v označování pneumatik. Nové štítky, které na obutí povinně najdeme, ponesou více informací. Evropští úředníci si od toho slibují lepší informovanost řidičů a díky tomu následné šetření nákladů i životního prostředí. Na nových štítcích se změní struktura uvádění tříd valivého odporu a účinnosti brzdění na mokré vozovce, zatímco hlučnost se bude uvádět jako množství decibelů a současně na škále písmeny A, B nebo C. Zákazníci navíc získají po načtení QR kódu ze štítku přístup k doplňujícím informacím o konkrétní pneumatice v online databázi.

Načítám