Článek
ADAC dělá tyhle už testy celé roky a metodika se nemění, čas od času jen přibude nějaká další kolonka ke sledování. Testy jsou nezávislé, dělají je zkušení experti a výsledky mluví vždy jasně. Nezohledňují jen jednu věc, a to poměr výkon vs. cena. To už je na hodnocení každého uživatele.
Při testech se hodnotí jízdní schopnosti pneumatik na suchu a mokru, další body jsou rozdělovány za hlučnost, vliv na spotřebu paliva a opotřebení pneumatik, tedy kilometrový proběh. Každá oblast má pak v celkovém hodnocení svoje jasně daná procenta. Čtyřicet procent je za chování na mokru, dvacet procent je za jízdní vlastnosti na suchu, dalších dvacet za opotřebení a hlučnost a vliv na spotřebu mají deset procent v celkovém hodnocení.
Ale pozor, výsledek není tak jasný, jak by se mohlo zdát, tedy že by šlo o čistě aritmetický průměr. Jakmile totiž pneumatika v jednom z hlavních kritérií (tedy v chování na suchu a mokru) neuspěje, tedy dostane horší známku než 2,5, je to automaticky brané jako celkový výsledek. Když je to v některé oblasti úplný propadák, tedy jde o známku horší než 4,5, pak je to opět bráno jako celkový výsledek.
Vlastnosti pneumatik na suchu se opět měřily na zkušební dráze v Itálii, mokrý testovací okruh má ADAC v Německu. Kilometrový nájezd pak inspektoři porovnali při již tradiční jízdě v konvoji se stejnými auty. Právě kilometrový nájezd však vzbuzuje rok co rok značné rozepře. V detailních výsledcích dohledáte, že rozdíl mezi nejhorší a nejlepší pneumatikou je neuvěřitelných 30 500 km, jenže tady je důležité zmínit, že testovací jízda je výrazně kratší a opotřebení pneumatik se pak dopočítává, takže jde o teoretický údaj. A praxe ukazuje, že realita může být jiná, protože některé pneumatiky mají míru opotřebení pořád stejnou, jiné se pak mění časem. A rozdílné může být i chování pneumatik po ujetí určité porce kilometrů.
205/55 R16 – vítězství českého výrobku
Jeden z nejčastějších rozměrů nejen na českých silnicích. Pneumatiky o této velikosti najdete na základních modelech Škody Octavia, ale jezdí je většina aut střední a nižší střední třídy, dost možná je máte na autě i vy. Podle výsledků ADAC mají hned tři pneumatiky dobré hodnocení a odborníci je tedy doporučují. Platí, že v celkovém hodnocení jsou známky 0,6 až 1,5 považovány za velice dobré, 1,6 až 2,5 za dobré, hodnocení 2,6 až 3,5 je považované za dostatečné. Před pneumatikami s hodnocením 4,6 až 5,5 odborníci vysloveně varují a označují je za nevhodné.
Vítězem testu se stala pneumatika Continental PremiumContact 6 vyráběná v Otrokovicích. Obstála v každém z kritérií, odborníci si stěžovali jen na vyšší hlučnost. Stejný výsledek v celkovém hodnocení získala i pneumatika Semperit Speed-Life 3, která má sice horší hodnocení při jízdě na mokru, ale lepší výsledky ve spotřebě. A taky je o pár stokorun levnější.
Třetí místo, ale pořád hodnocení „doporučujeme“, pak patří obutí Bridgestone Turanza T005. To je sice nejhlučnější, ale taky má nejlepší výsledky v testu spotřeby.
sucho | mokro | hlučnost | spotřeba | opotřebení | celkové hodnocení | |
---|---|---|---|---|---|---|
Continental PremiumContact 6 | 2,0 | 1,8 | 3,1 | 2,5 | 2,5 | 2,2 |
Semperit Speed-Life 3 | 2,0 | 1,9 | 2,8 | 2,0 | 2,5 | 2,2 |
Bridgestone Turanza T005 | 2,0 | 2,1 | 3,2 | 1,8 | 2,5 | 2,3 |
Goodyear Efficient Grip Performance 2 | 2,6 | 2,3 | 2,8 | 1,9 | 0,6 | 2,6 |
Kumho Ecsta HS51 | 2,6 | 2,2 | 2,8 | 1,6 | 2,0 | 2,6 |
Apollo Alnac 4G | 2,6 | 2,7 | 2,8 | 1,9 | 2,0 | 2,7 |
Hankook Ventus Prime3 K125 | 1,5 | 2,5 | 2,9 | 1,9 | 2,5 | 2,7 |
Fulda EcoControl HP2 | 2,5 | 2,8 | 2,7 | 1,9 | 1,5 | 2,8 |
BFGoodrich Advantage | 2,2 | 2,9 | 2,8 | 1,6 | 2,0 | 2,9 |
Maxxis Premitra HP5 | 1,4 | 2,2 | 3,1 | 2,7 | 3,0 | 3,0 |
Nokian WetProof | 2,1 | 2,3 | 2,7 | 2,3 | 2,3 | 3,0 |
Pirelli Cinturato P7 | 2,0 | 2,0 | 2,7 | 2,3 | 3,0 | 3,0 |
Uniroyal Rainsport 5 | 2,9 | 2,1 | 2,7 | 1,9 | 3,0 | 3,0 |
Petlas Imperium PT515 | 3,3 | 3,3 | 3,1 | 2,2 | 1,5 | 3,3 |
King Meiler Sport 1 | 3,2 | 3,6 | 3,7 | 2,0 | 2,5 | 3,6 |
Zbytek pneumatik je pak považován za uspokojivý, jen pneumatiky značky King se známkou 3,6 propadly do hodnocení dostatečné a ADAC je spíš nedoporučuje. Jde o protektory a za nás říkáme, že těch pár ušetřených stovek za to nestojí – podívejte se hlavně na hodnocení jízdních vlastností na mokru i na suchu.
225/50 R17 – Firestone se nedoporučuje
Už i mezi pneumatikami platí, že nejdražší nemusí nutně znamenat nejlepší. Vítězný Falken Azenis FK510 je totiž v tomto rozměru o sedm stovek levnější než druhý Continental. A Kumho Ecsta PS71, což je pneumatika, která se umístila na celkovém třetím místě a ADAC ji pořád hodnotí jako dobrou, se dá koupit ještě levněji. A když pak prostudujete zbytek tabulky, budete možná překvapeni, že gumy Michelin a Dunlop úplně neobstály, zklamáním pak je pro našince výsledek pneumatiky Barum Bravuris 5HM.
I tady platí, že vodítkem by pro vás měly být výsledky hlavně v jízdních vlastnostech, co se týče opotřebení nebo většího vlivu na spotřebu, tak tady žádný průšvih není.
sucho | mokro | hlučnost | spotřeba | opotřebení | celkové hodnocení | |
---|---|---|---|---|---|---|
Falken Azenis FK510 | 1,9 | 2,9 | 2,8 | 2,4 | 2,0 | 2,1 |
Continental PremiumContact 6 | 2,1 | 2,1 | 3,1 | 1,8 | 2,0 | 2,2 |
Kumho Ecsta PS71 | 2,5 | 2,2 | 3,2 | 2,1 | 2,0 | 2,3 |
Bridgestone Turanza T005 | 2,2 | 2,5 | 3,5 | 2,2 | 2,5 | 2,5 |
Michelin Primacy 4 | 1,5 | 2,7 | 3,0 | 2,0 | 1,5 | 2,7 |
Dunlop SP Sport MAXX RT2 | 1,8 | 2,8 | 2,8 | 2,0 | 2,5 | 2,8 |
Esa+Tecar Spirit Pro | 2,8 | 2,3 | 2,9 | 2,1 | 1,5 | 2,8 |
Nexen N fera Sport | 1,9 | 2,8 | 2,8 | 2,4 | 2,5 | 2,8 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 1,5 | 2,8 | 2,9 | 2,2 | 2,0 | 2,8 |
Semperit Speed-Life 3 | 2,9 | 2,0 | 2,9 | 2,2 | 1,5 | 2,9 |
Kleber Dynaxer HP4 | 2,3 | 3,1 | 2,9 | 1,8 | 2,5 | 3,1 |
Sava Intensa UHP 2 | 2,0 | 3,1 | 2,6 | 2,1 | 2,5 | 3,1 |
Giti Premium H1 | 1,8 | 3,3 | 3,0 | 2,1 | 2,5 | 3,3 |
Laufenn S Fit EQ+ LK01 | 2,5 | 3,3 | 2,9 | 2,2 | 2,5 | 3,3 |
Barum Bravuris 5 HM | 3,4 | 3,4 | 3,5 | 1,8 | 2,0 | 3,4 |
Viking Protech NewGen | 3,3 | 3,5 | 3,0 | 1,6 | 2,0 | 3,5 |
Firestone Roadhawk | 2,8 | 4,9 | 3,0 | 2,0 | 2,5 | 4,9 |
Jedna pneumatika však v testu neobstála ani s hodnocením dostatečné a ADAC ji dokonce nedoporučuje. Firestone Roadhawk totiž selhal na mokru, zejména pak při brzdění, kdy zastavil až o dvě délky auta dále než vítěz téhle disciplíny, což byla pneumatiky Semperit Speed-Life 3.
Na závěr jen připomínáme, že v květnu letošního roku dojde v celé Evropské unii ke změně v označování pneumatik. Nové štítky, které na obutí povinně najdeme, ponesou více informací. Evropští úředníci si od toho slibují lepší informovanost řidičů a díky tomu následné šetření nákladů i životního prostředí. Na nových štítcích se změní struktura uvádění tříd valivého odporu a účinnosti brzdění na mokré vozovce, zatímco hlučnost se bude uvádět jako množství decibelů a současně na škále písmeny A, B nebo C. Zákazníci navíc získají po načtení QR kódu ze štítku přístup k doplňujícím informacím o konkrétní pneumatice v online databázi.