Článek
Studie britského serveru WhatCar se zaměřila na několik vozů rozličných značek s cílem vyzkoušet, jak moc je pohodlné, přesné nebo rozptylující ovládat infotainment či klimatizaci modelu daného výrobce.
Je totiž známé, že čím dál hojnější nasazování dotykových displejů k ovládání čím dál více funkcí vede akorát k většímu rozptylování řidičů. Do jaké míry? To právě odhalily praktické zkoušky dvou figurantů, kteří se detailně věnovali palubním deskám a obrazovkám u dvacítky modelů.
Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Hned zkraje se totiž potvrdilo, i přesto, že měli oba aktéři dostatek času na seznámení se s každým systémem, že nastavení ventilátoru topení na dotykovém panelu trvalo dvakrát déle ve srovnání s tradičními fyzickými ovladači.
Čtyřnásobek času zabralo také oddálení navigační mapy s pomocí dotyku a osmkrát tolik listování v rozhlasových stanicích. Tady se opět jasně potvrdila smysluplnost klasických tlačítek a nevýhody dotykových obrazovek.
WhatCar šel s dobou, takže se testu nevyhnulo ani hlasové ovládání. Jednoduchý úkol najít nejbližší čerpací stanici nutil řidiče v nejhorších případech odlepit oči od silnice po dobu více než 10 vteřin. Proč? Rozhraní bylo buď příliš pomalé, nebo vyzývalo k zadání hlasových pokynů v několika postupných fázích, než byl příkaz konečně dokončen.
Pokud si uvědomíte, že vůz urazí za jednu sekundu asi 13,5 metru při rychlosti necelých 50 kilometrů za hodinu, dostáváme se k nejhoršímu scénáři, který při testech vyvstal. Řidič byl totiž v celkem 42 vteřin rozptylován infotainmentem, což znamená, že nesoustředěný na jízdu urazil vzdálenost dlouhou skoro jako šest fotbalových hřišť.
Co se tedy vše zkoušelo a jaké máme pořadí vítězů? Podívejte na naši přehlednou tabulku a jednotlivé testy.
- Zvýšení teploty o dva stupně
- Zvýšení rychlosti ventilátoru o dva stupně
- Na domovské obrazovce, se zadanou trasou do navigace o délce 32 kilometrů, přejít do samotné mapy a oddálit obrazovku tak, aby byla vidět celá trasa
- Zrušit navádění
- Na domovské obrazovce, s naladěnou radiostanicí Virgin Radio (DAB), přejít do hlavní nabídky digitálního rozhlasu (DAB) a přepnout na stanici BBC Radio 4
- Použít tlačítko pro aktivaci hlasového ovládání na volantu, nebo na místě, kde se nachází a požádat o nalezení nejbližšího servisu
Nyní se dostáváme k samotnému vyhlášení nejlepších a k celkovému hodnocení, kde 30 bodů znamená nejvyšší skóre. Vítěz v podobě BMW řady 3 nikoho nepřekvapí, i my stále tvrdíme, že Mnichované mají nejlepší infotainment na světě. Ale taková elektrická Škoda Citigo-e iV skončila dvě místa od poslední příčky, což je minimálně ostuda.
Škodovce reputaci vylepšuje jen Kamiq, umístěný na desáté příčce. Musíme však upozornit, že testovaná rozhraní jsou mnohdy součástí příplatku, a ne vždy jde o standardní výbavu daného modelu. Rozdíl je samozřejmě také v ceně, jelikož „nabušený“ Mercedes nebude stát stejně jako nejlépe vybavený Fiat.
Auta s nejlepším infotainmentem
Model, infotainment, skóre | |
---|---|
1. BMW řady 3 | Live Cockpit Professional (28/30) |
2. Mercedes-Benz CLA | Dotyková obrazovka s úhlopříčkou 10,25" (27/30) |
3. Porsche Panamera | Rozhraní Connect Plus a PCM (27/30) |
4. Audi Q3 Sportback | Virtual Cockpit Plus (26/30) |
5. Mazda 3 | Barevný displej 8,8" s Mazda Connect (25/30) |
6. Volkswagen Passat | 8" displej a Composition Media System (24/30) |
7. Ford Fiesta | Sync 3 a FordPass Connect (23/30) |
8. Hyundai Ioniq | Dotyková obrazovka s úhlopříčkou 10,25" a Bluelink (22/30) |
9. Opel Corsa | 10" dotyková obrazovka a Multimedia Navi Pro (22/30) |
10. Škoda Kamiq | Systém Amundsen s obrazovkou o velikosti 9,2" (21/30) |
11. Jaguar XE | 10" Touch Pro Duo systém (21/30) |
12. Volvo S60 | Multimediální rozhraní Sensus (20/30) |
13. Toyota Corolla | Touch 2 mediální systém (20/30) |
14. Nissan Juke | Nissan Connect (19/30) |
15. Honda CR-V | 7" obrazovka s rozhraním Honda Connect (18/30) |
16. Lexus RX | Dotyková obrazovka s úhlopříčkou 12,3" (18/30) |
17. Peugeot 508 SW | 10" systém Connected s 3D navigací (17/30) |
18. Škoda Citigo-e iV | Barevný displej s držákem na mobil (16/30) |
19. Fiat 500X | 7" displej a Uconnect Live (14/30) |
20. MG ZS | Dotyková obrazovka s úhlopříčkou 8" (12/30) |
Z minulé ankety už víme, že většině z vás plně vyhovuje fyzické ovládání klimatizace, namísto dotykového nebo hlasového nastavování. Teď nás zajímá, jestli máte v autě některý z výše uvedených infotainmentů, případně jestli máte alespoň uživatelskou zkušenost. Pokud ano, napište nám do komentářů, co vám na jednotlivých rozhraních vyhovuje, nebo naopak vadí.