Článek
Studie britského serveru WhatCar se zaměřila na několik vozů rozličných značek s cílem vyzkoušet, jak moc je pohodlné, přesné nebo rozptylující ovládat infotainment či klimatizaci modelu daného výrobce.

Přemírou dotykových ovládačů jsou známy například nové vozy značky Audi
Je totiž známé, že čím dál hojnější nasazování dotykových displejů k ovládání čím dál více funkcí vede akorát k většímu rozptylování řidičů. Do jaké míry? To právě odhalily praktické zkoušky dvou figurantů, kteří se detailně věnovali palubním deskám a obrazovkám u dvacítky modelů.
Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Hned zkraje se totiž potvrdilo, i přesto, že měli oba aktéři dostatek času na seznámení se s každým systémem, že nastavení ventilátoru topení na dotykovém panelu trvalo dvakrát déle ve srovnání s tradičními fyzickými ovladači.
Čtyřnásobek času zabralo také oddálení navigační mapy s pomocí dotyku a osmkrát tolik listování v rozhlasových stanicích. Tady se opět jasně potvrdila smysluplnost klasických tlačítek a nevýhody dotykových obrazovek.

Ani Range Rover Evoque nezůstal v dotykových displejích pozadu
WhatCar šel s dobou, takže se testu nevyhnulo ani hlasové ovládání. Jednoduchý úkol najít nejbližší čerpací stanici nutil řidiče v nejhorších případech odlepit oči od silnice po dobu více než 10 vteřin. Proč? Rozhraní bylo buď příliš pomalé, nebo vyzývalo k zadání hlasových pokynů v několika postupných fázích, než byl příkaz konečně dokončen.
Pokud si uvědomíte, že vůz urazí za jednu sekundu asi 13,5 metru při rychlosti necelých 50 kilometrů za hodinu, dostáváme se k nejhoršímu scénáři, který při testech vyvstal. Řidič byl totiž v celkem 42 vteřin rozptylován infotainmentem, což znamená, že nesoustředěný na jízdu urazil vzdálenost dlouhou skoro jako šest fotbalových hřišť.

Škoda Octavia čtvrté generace též následuje dotykovou éru
Co se tedy vše zkoušelo a jaké máme pořadí vítězů? Podívejte na naši přehlednou tabulku a jednotlivé testy.
- Zvýšení teploty o dva stupně
- Zvýšení rychlosti ventilátoru o dva stupně
- Na domovské obrazovce, se zadanou trasou do navigace o délce 32 kilometrů, přejít do samotné mapy a oddálit obrazovku tak, aby byla vidět celá trasa
- Zrušit navádění
- Na domovské obrazovce, s naladěnou radiostanicí Virgin Radio (DAB), přejít do hlavní nabídky digitálního rozhlasu (DAB) a přepnout na stanici BBC Radio 4
- Použít tlačítko pro aktivaci hlasového ovládání na volantu, nebo na místě, kde se nachází a požádat o nalezení nejbližšího servisu

Těžko dnes budete hledat lepší infotainment a digitální kokpit. V tomhle je BMW na špici
Nyní se dostáváme k samotnému vyhlášení nejlepších a k celkovému hodnocení, kde 30 bodů znamená nejvyšší skóre. Vítěz v podobě BMW řady 3 nikoho nepřekvapí, i my stále tvrdíme, že Mnichované mají nejlepší infotainment na světě. Ale taková elektrická Škoda Citigo-e iV skončila dvě místa od poslední příčky, což je minimálně ostuda.

Využít mobil namísto klasického infotainmentu s navigací je skvělé, ale asi jen pro praktičnost a nižší cenu elektrického Citigo
Škodovce reputaci vylepšuje jen Kamiq, umístěný na desáté příčce. Musíme však upozornit, že testovaná rozhraní jsou mnohdy součástí příplatku, a ne vždy jde o standardní výbavu daného modelu. Rozdíl je samozřejmě také v ceně, jelikož „nabušený“ Mercedes nebude stát stejně jako nejlépe vybavený Fiat.
Auta s nejlepším infotainmentem
Model, infotainment, skóre | |
---|---|
1. BMW řady 3 | Live Cockpit Professional (28/30) |
2. Mercedes-Benz CLA | Dotyková obrazovka s úhlopříčkou 10,25" (27/30) |
3. Porsche Panamera | Rozhraní Connect Plus a PCM (27/30) |
4. Audi Q3 Sportback | Virtual Cockpit Plus (26/30) |
5. Mazda 3 | Barevný displej 8,8" s Mazda Connect (25/30) |
6. Volkswagen Passat | 8" displej a Composition Media System (24/30) |
7. Ford Fiesta | Sync 3 a FordPass Connect (23/30) |
8. Hyundai Ioniq | Dotyková obrazovka s úhlopříčkou 10,25" a Bluelink (22/30) |
9. Opel Corsa | 10" dotyková obrazovka a Multimedia Navi Pro (22/30) |
10. Škoda Kamiq | Systém Amundsen s obrazovkou o velikosti 9,2" (21/30) |
11. Jaguar XE | 10" Touch Pro Duo systém (21/30) |
12. Volvo S60 | Multimediální rozhraní Sensus (20/30) |
13. Toyota Corolla | Touch 2 mediální systém (20/30) |
14. Nissan Juke | Nissan Connect (19/30) |
15. Honda CR-V | 7" obrazovka s rozhraním Honda Connect (18/30) |
16. Lexus RX | Dotyková obrazovka s úhlopříčkou 12,3" (18/30) |
17. Peugeot 508 SW | 10" systém Connected s 3D navigací (17/30) |
18. Škoda Citigo-e iV | Barevný displej s držákem na mobil (16/30) |
19. Fiat 500X | 7" displej a Uconnect Live (14/30) |
20. MG ZS | Dotyková obrazovka s úhlopříčkou 8" (12/30) |

Pokaženou reputaci Škodovky zachraňuje na desáté příčce Kamiq
Z minulé ankety už víme, že většině z vás plně vyhovuje fyzické ovládání klimatizace, namísto dotykového nebo hlasového nastavování. Teď nás zajímá, jestli máte v autě některý z výše uvedených infotainmentů, případně jestli máte alespoň uživatelskou zkušenost. Pokud ano, napište nám do komentářů, co vám na jednotlivých rozhraních vyhovuje, nebo naopak vadí.