Hlavní obsah

Nejlepší a nejhorší auta roku 2020 podle Jeremyho Clarksona

Foto: Top Gear

Jeremy Clarkson je velký fanoušek všeho, co má čtyři kola, a o svých oblíbencích mluví v superlativech. Je ale také známý tím, že si nebere servítky a auto, které se mu nelíbí, bez milosti zařízne. Takže která auta ho loni bavila nejvíc a která mu hnula žlučí?

Článek

Rok 2020 byl náročný skutečně pro všechny, a kvůli všem těm restrikcím a zákazům se také omezilo množství aut, která prošla Clarksonovi pod rukama. Ale bylo jich přesto dost na to, aby redakce Driving.co.uk vybrala podle hodnocení v jeho sloupcích v Sunday Times ta nejlepší a nejhorší.

TO NEJLEPŠÍ

1. Alfaholics GTA-R 290

Foto: Alfaholics

Alfa Romeo GTA dovedená k dokonalosti – a ještě o trochu dál

Clarksonova známá hláška „každý petrolhead by měl někdy vlastnit Alfu Romeo“ tak nějak předurčuje, že v jeho žebříčku těch nejlepších nemůže auto s čtyřlístkem na boku chybět. A jaké auto! Britští odborníci Alfaholics vzali legendární kupé GTA ze šedesátých let a s moderními díly ho dotáhli k naprosté dokonalosti! Takový Singer mezi Alfami. Jeremy o něm prohlásil, že „motor produkuje 240 koní, 271 Nm točivého momentu a zvuk, kvůli kterému se bude chvět i obočí“, takže výsledkem je, že výtvor od Alfaholics „zbožňuje… víc, než je slušné, nebo dokonce zdravé“.

2. MINI JCW GP

Foto: Mini

Tenhle malý skrček je dost nabroušený

Třetí generace nejnabroušenějšího prcka od MINI svým přehnaným designem, vysokým výkonem přes 300 koní a instalací automatické převodovky vzbudila velkou diskusi. Ale JC si ho zamiloval – prý jezdí „jako byste dali srdce divokého vlka do těla myšky“. Výsledkem je, že „je s ním mnohem, mnohem víc zábavy než s autem desetkrát dražším“.

3. Bentley Flying Spur

Foto: Bentley

O moc lépe už cestovat nejde

Clarksonovi se na nejnovější vlajkové lodi značky líbilo nejen samotné luxusní pojetí, ale i to, s jakou hbitostí si počíná na silnicích – ať už s mocným W12 (na stovku z klidu zrychlí za 3,8 sekundy) nebo o chloupeček pomalejším V8 (na stovce je o pouhých 0,2 s později). „Když šlápnete na plyn a sledujete ve zpětném zrcátku, jak krajina za vámi mizí, musíte se ptát, jak je to vůbec možné,“ podivuje se Jeremy. Flying Spur ho uchvátil natolik, že si ho dokonce sám pořídil – vyšší ocenění už ani neexistuje.

4. Eagle Lightweight GT

Foto: Eagle

Eagle staví E-Type dovedený k dokonalosti

Další restomod speciál z dílny britské firmy Eagle, která ladí ikonický Jaguar E-Type k dokonalosti. Clarkson už před pár lety ocenil speedster z jejich dílny slovy „nejkrásnější auto, jaké jsem kdy viděl“ a odlehčené kupé připomínající závodní éru vypadá ještě lépe. „Můžete donekonečna omílat, kolik váš elektromobil ujede na jedno nabití a že z jeho výfuku nevychází nic jiného než mláďata ježků, ale když dupnete na plyn v autě s karburátory plněným řadovým šestiválcem ukrytým v dlouhé kapotě před vámi, pochopíte, co vaší automobilové napodobenině vysavače chybí,“ vysvětluje košatě Clarkson. A má zatracenou pravdu!

5. Ford Puma

Foto: Michal Jirák

Nová Puma se líbila i nám v redakci

Když už Clarkson ocení obyčejné auto, je to opravdové vyznamenání. A to dokonce není ani fanda crossoverů! Jenže Pumu podle něj „navrhoval někdo, kdo skutečně normálně žije“ a nejspíš i rád řídí, protože „na rozdíl od většiny malých SUV se v tomhle usmíváte, i když zrovna spěcháte“. Jeho rezultát tak zní: „Mohla to být jen další pojízdná lednička v zástupu dalších bílých spotřebičů na kolech, ale není.“

TO NEJHORŠÍ

1. Aston Martin DBX

Foto: Aston Martin

První SUV značky Aston Martin má své příznivce... ale i odpůrce

Na komerčním úspěchu prvního crossoveru Aston Martinu dost závisí budoucnost automobilky, ale Clarksona svezení příliš nenadchlo. Líbil se mu přeplňovaný V8 od AMG i technika z Mercedesu, zklamal ho však interiér, který prý „vypadá jako nepovedená plastická operace“, a naštvala ho kvalita jízdy. „Na dálnici se vyloženě třese. Pokud se v něm pokusíte zpívat, abyste si ukrátili čas, pochopíte velmi přesně, co znamená pojem ‚vibrato‘,“ říká moderátor. To asi vedení Aston Martinu nepotěšilo…

2. BMW M8 Competition Coupe

Foto: BMW

Nejrychlejší BMW umí být pěkně divoká bestie

Elegantní kupé poháněné mocným V8 s výkonem 625 koní je podle Jeremyho „velmi chytrá odpověď na otázku, na kterou se nikdo neptal“. I když výkonná auta obvykle nadšeně vítá, nejrychlejší BMW mu přišlo příliš brutální, a řízení tak prý připomíná „balerínu, která se snaží tančit v holínkách“.

3. Kia Xceed

Foto: Kia

Kia XCeed je sympatické auto, ale Clarksona neoslovila

Jinak povedená Kia Xceed měla tu smůlu, že s ní Jeremy zrovna potřeboval jet rychle a dohnat zpoždění, proto se mu 140 koní motoru 1,4 T-GDI nezdálo dost silných a taky ho zklamalo tahání točivého momentu za volant a odskakování kol – věci, které mu připomněly, „jaká byla auta na začátku osmdesátých let“.

4. Hyundai i10

Foto: Jakub Deml

Povedené auto, akorát tak trochu bezduché...

Z 1 153 slov jeho nedělního sloupku v Sunday Times se pouze 120 týkalo auta samotného, tak málo ho i10 oslovila. V těch málo slovech ale dokonale trefil hřebíček na hlavičku: „Pokud nám dál budou prodávat bezduché nástroje, podobné ledničky s navigací a varováním před nehodou, rychle dojdeme k závěru, že nejlepším a nejlacinějším přístupem k cestování je nemít vůbec žádné auto.“

5. Škoda Kamiq

Foto: Tomáš Kopečný

Kamiq je sice generické auto, ale povedené

Nový crossover se v tuzemských končinách těší velké oblibě, ale na Jeremyho dojem neudělal. Raději svůj sloupek věnoval nadávání na chytré dálnice a Kamiq odbyl slovy, že je naprosto shodný se sourozenci od Volkswagenu (T-Cross) a Seatu (Arona). Nezní to jako kritika, ale svým způsobem je.

Co říkáte na názory Jeremyho Clarksona a jeho hodnocení nejlepších a nejhorších aut roku 2020? Shodujete se, nebo razantně protestujete? Napište nám do diskuse!

Související témata:
Načítám