Článek
Po včerejším výčtu těch nejlepších aut loňského roku si dáme výběr vozů poněkud opačného ražení – nejkontroverznější auta roku. Pozor, to neznamená nejhorší! Vlastně ani jedno z nich není špatné. Jde spíš o to, že se kolem jejich uvedení strhla velká diskuse a ve výsledku nesplnily tak úplně to, co bychom od nich očekávali…
NEJKONTROVERZNĚJŠÍ AUTA ROKU 2020
1. BMW M3/M4
Přibrala více než metrák. Poprvé má pohon všech kol. Měničový automat nahradil rychlejší dvouspojkovou převodovku. K dispozici bude i jako kombi. Znamená to, že M4 „vyměkla“ a udělala další krok od sportovního auta k pohodlnému cesťáku? To zjistíme už brzy. Naštěstí máme slíbenou čistě řidičskou verzi s manuálem a v zadokolce. Jenže i ta bude mít místo čumáku ty příšerné nozdry…
2. Mazda MX-30
První elektromobil Mazda je velká věc, japonská automobilka totiž na elektromobilitu příliš nevěří. A zdá se, že se ta nejistota na autě podepsala – pro koho vlastně je? Jméno MX si Mazda nechává pro sportovní modely a koncepce dveří připomíná RX-8, jenže tohle je crossover do města s pohonem předních kol a wankelův motor tu bude sloužit jen jako generátor elektřiny, kompenzující omezenou kapacitu baterií – koncept, který BMW vyzkoušelo a promptně pohřbilo. Z designu si taky na zadek nesednete, což je oproti jinak krásným modelům Mazdy zklamáním. Na tohle auto se asi dlouhé fronty stát nebudou…
3. Ford Mustang Mach-E
Mustang jako crossover? Se čtyřmi dveřmi? A tichou elektřinou místo burácejícího V8? U Fordu znovu zaprodali slavné jméno pro úplně jiný druh auta a je velká otázka, jestli se zrovna tenhle odvážný krok automobilce vyplatí (přestože podle prvních ohlasů ze zahraničí je Mach-E prý dobré auto) – Mustang totiž není Puma. Aspoň že Bronco zůstal pořád drsňák.
4. Toyota Supra
Našlo by se loni více kritizované auto, než je nová Supra? Pochybujeme. Shodný technický základ s BMW rozlítil JDM fanoušky k nepříčetnosti, interiér kompletně převzatý ze Z4 tomu taky nijak nepomohl a zvláštní design s milionem záslepek tomu nasadil korunu. Na tohle čekali fandové skoro dvě dekády?! Z modly se rázem stal odvrženec. A zcela neprávem, Supra možná nedostála nesplnitelným očekáváním, ale jinak je to špičkové sportovní auto.
5. Volkswagen ID.3
Slibovali nám revoluci. Slibovali nám zcela nové pojetí auta. Slibovali nám elektromobil za cenu dieselového Golfu. A ne, že by úplně selhali, ale navnadili nás tolik, že i solidní výsledek je přeci jen trochu zklamáním. Čekali jsme víc než dobře nadesignovaný produkt – čekali jsme, že skutečně posune hru o něco dál. Že má laciný interiér, že má nedotažený infotainment, že přišel na trh se zpožděním a stále nejsou dostupné nejlacinější a nejvýkonnější verze, to mu taky nijak nepomohlo. VW má rozhodně co vylepšovat…
6. Suzuki Jimny
Mrňavý offroad přišel ve své čtvrté generaci na trh na začátku loňského roku a všechny okouzlil tím, jak rozverně a nedospěle dospěle působil a jaká s ním byla jízdně sranda. Kdo do něj nasedl, musel se hned smát a odmítal vystoupit. Jenže Suzuki ho na konci roku zase promptně stáhlo z trhu – kvůli emisím. Ehm, cože? Novinka na trhu musí být okamžitě stažena z prodeje, kvůli nařízení, o kterém se i v Japonsku vědělo už dávno? Že v prodeji zůstala jen komerční verze, které zvládá snáz proklouznout sítem emisních nařízení, pro nás skutečně není útěchou.
7. MINI JCW GP
Nabroušené verze JCW GP byly vždy nejostřejší MINI, které jste si mohli pořídit – odlehčené včetně vyhození zadních sedadel, nadopovaný výkon, okruhový podvozek. Třetí generace s výkonem přes tři sta koní slibovala ještě víc… jenže co ten bláznivý bodykit s odstávajícími panely a děleným zadním křídlem? A proč dostala nešikovný měničový automat, co nás obírá o řidičské propojení? Ano, stále je neuvěřitelně rychlé… ale řada nadšenců se raději poohlédla jinde.
8. McLaren Elva
Se speciálními edicemi se u výrobců supersportů roztrhl pytel a tuhle sezónu frčí roadstery bez čelního skla – postavilo ho Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, a dokonce i Bentley! McLaren u toho samozřejmě nesmí chybět, jeho Elva s výkonem přes 800 koní měla vzniknout v limitované edici 399 kusů, každý s cenou překračující hranici 40 milionů korun. A to je ten problém – boháči nechtějí platit astronomické částky za auto, které vlastně není příliš exkluzivní. McLaren proto omezil výrobu nejdřív na 249 kusů, později dokonce na 149 kusů. A i pro ně bude nejspíš těžko hledat kupce.
9. SSC Tuatara
Ať žije nový král rychlosti! Nebo ne? Kolem rekordní jízdy SSC Tuatara se hned rozpoutala velká kontroverze – video záznamy totiž neodpovídaly udávané rychlosti. SSC přísahají, že nešlo o podvod, ale jen chybu při editování videa, a slíbili, že rekordní jízdu letos zopakují, aby své původní výsledky potvrdili. Ale i tak je to velká ostuda pro tým, který s sebou měl na natáčení připravený vrtulník i stíhačku…
10. Defender, Honda e, Taycan a další…
Vsadíme se, že některá auta z našeho seznamu nejlepších aut byste klidně zařadili k těm kontroverzním (a naopak) – Defender je designově a technicky úplně jinde než předchůdce, Honda e je moc malá, drahá a s omezeným dojezdem a elektrické Porsche vám prostě jenom může přijít jako zcestná idea. Hádat se nebudeme, každý má právo na názor (i když je špatný). Hlavní je, že nová auta pořád vzbuzují emoce a nejsou to (díkybohu!) jen ledničky na kolech, jedno jako druhé. Jen tak je pořád budeme moci mít rádi.
Souhlasíte s naším výběrem, nebo byste vybrali jiné kousky? Vyberte svého favorita v anketě, nebo napište do diskuse!