Hlavní obsah

Exkluzivní supersport Pagani Huayra má českého majitele

Na vrcholu supersportů nestojí Ferrari, Lamborghini ani Bugatti. Tím nejlepším, nejkrásnějším a také nejdražším je italské Pagani Huayra. Jeden kousek z limitované 100 kusové edice dorazil do České republiky a bude vystaven na letošních Legendách.

Článek

Ano je to opravdu tak, pokud se na kategorii supersportů budeme koukat pohledem exkluzivity. Ferrari už dnes vyrábí v tisících, stejně tak Lamborghini a ani Bugatti není "nikterak" exkluzivní záležitostí. Pagani je ale vrcholem nejen z pohledu exkluzivity, ale i v oblasti zpracování a použitých materiálů a nakonec i z pohledu designu. Horacio Pagani je doslova úchylný na zpracování detailů a funkčnost svých aut. Proto také jeho auta patří spíše do oblasti umění. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Pagani Huayra byla představena v roce 2012 a v současné době se nabízí v trojici provedeních jako kupé, které vidíte na fotkách, jako Roadster a také jako nejostřejčí verze Huayra BC s výkonem 800 koní. Všechny verze Huayry mají před zadní nápravou umístěný dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec od Mercedes-AMG o objemu 6,0 litrů s označením M158 s výkonovým rozpětím od 730 až do 800 koní. Točivý moment přesahuje 1 000 Nm. I když motor pochází od AMG, v ostrém mercedesu jej nikdy nenajdete. V případě Pagani byla použitá suchá skříň a několik dalších součástek. Přeplňovaný dvanáctiválec spolupracuje se závodní sedmistupňovou sekvenční převodovkou Xtrac, která má jednu spojku. Důvodem nepoužití dvouspojkové převodovky je hmotnost a tímto se ušetřilo nějakých 70 kg. 

Základ Huayry Coupé tvoří karbonový monokok, který je extrémně tuhý a zároveň také lehký. Celý vůz váží jen 1350 kg a je zajímavé, že varianta Roadster je prvním otevřeným autem, které je lehčí než zavřená varianta. Tady se Pagani dostal dokonce na 1280 kg. Na celém autě byly použity pouze ty nejkvalitnější materiály. Karbon tady doplňuje titan a další materiály z leteckého průmyslu. Tak například celý titanový výfukový systém váží pouze 10 kg. Jinak Pagani Huayra má pohon zadních kol, systém kontroly trakce a nechybí ani stabilizační systém. Elektronika je tady opravdu potřebná, protože masivní točivý moment dokáže na první dva kvalty pěkně rozhodit zadní široké salámy. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Samotnou kapitolou je design a cena auta. Z profilu Huayra má tvar křídla letadla. Je téměř bez křídel a spojlerů. Záměrně píši téměř, protože vpředu i vzadu jsou dvě klapky aktivní aerodynamiky, které se nezávisle na sobě zvedají a zase zavírají. Pomáhají zvyšovat přilnavost, pomáhají při brzdění a také v zatáčkách. Celé to řídí dva gyroskopy a elektronická řídící jednotka. Velký význam má tento systém v zatáčkách, kde dokáže tlačit na jednu stranu a tím ještě zvýšit rychlost auta v zatáčce. Absolutně skvostný je interiér, tedy především odhalená kulisa řadící páky. Stejně tak nás dostalo zpracování audia, kde za dvojicí sedadel jsou reprobedny zasazené do karbonu. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Exkluzivita si samozřejmě žádá dost velké peníze. Verze Coupé Pagani vyrobí pouze na 100 kusů. Tento, který se dostal k Českému zákazníkovi, má pořadové číslo 51 a jeho specifikace trvala 6 měsíců. Pokud vás zajímá cena, tak je astronomická. Základní cena verze coupé je někde okolo 1,5 milionu euro bez DPH. Ale to je základ bez příplatků, kterých je tady opravdu velké množství. Finální cena většiny z vyrobených modelů Huayra, převyšuje částku 2 miliony euro bez DPH. Je to prostě auto pro vyvolené. Dobrou zprávou pro všechny příznivce supersportovních a hypersportovních aut je, že právě první české Pagani Huayra uvidí na letošní motoristické slavnosti Legendy v polovině června!

Titulek

Modelov řada Huayra, kterou Pagani poprv představil světu na Ženevskm autosalonu v roce 2011 vzdv svm pojmenovnm poctu Bohu větru dle pradvn legendy Inků žijcch v Jižn Americe. Huayra nahradila předešl model Zonda a jej vvoj, včetně dlouhodobch silničnch testů, trval tměř 5 let.

Načítám