Článek
Aukční síně z celého světa zaznamenaly v roce 2020 rozdělení poptávky na dva naprosto odlišné tábory. V tom prvním se prodávaly vozy v ceně do tří set tisíc korun, v tom druhém klidně za miliony. Miliony dolarů, abychom byli přesní. Mezi nejdražšími vozy, které se loni prodaly, dominovaly značky Bugatti a Alfa Romeo.
Na aukční trh jako takový neměl covid vlastně žádný vliv. Většina aukcí se uskutečnila online, prodejci se naučili velmi rychle pracovat s dokonalým představením auta v podobě videí a online přenosů. Musíme se jen smířit s tím, že místo klepání kladívka budeme čím dál tím častěji slyšet klikání myší.
Andrew Newton z aukční síně Hagerty zveřejnil seznam nejdražších aut loňských aukcí, kde první pětce jednoznačně vládnou předválečné bugatky. Tolik předválečných aut bylo podle Hagerty naposledy v první desítce v roce 2011. Za těmi nádhernými a vzácnými Bugatti jsou jen tři Alfy Romeo, jedno relativně zánovní Ferrari a pak Lamborghini Miura. Pojďme se na ně všechny podívat!
10. 1971 Lamborghini Miura P400 SV Speciale
Každá Miura je velmi speciální a žádaná, ale když je to P400 SV, pak se bavíme o tom nejspeciálnějším zboží vůbec. Pod kapotou najdete spoustu mechanických vylepšení, která dělají z SV lepší auto. A vizuálně můžete SV hned identifikovat podle předních světel, která postrádají „řasy“ dřívějších Miur.
Toto konkrétní SV bylo o to vzácnější, že mělo suché mazání a samosvorný diferenciál ZF. Nic z toho sice nemůžete vidět, ale rozhodně se to počítá.
Tento konkrétní kus kdysi koupil francouzský průmyslník Jacques Dembiermont a je to jedna z pouhých 150 vyrobených verzí SV. Zlatý lak Oro Metallizzato doplňuje tmavě hnědá kůže interiéru.
9. 2001 Ferrari 550 GT1 Prodrive
Za normálních okolností Ferrari aukcím jasně dominují, ale rok 2020 normální nebyl. Tato 550 GT1 byla postavená firmou Prodrive a je to mimořádně úspěšný závodní vůz. Tento konkrétní kus bral v letech 2001–2005 v seriálu FIA GT 15x pole position, 14 vítězství a 29 pódií. Titul mistra světa byl samozřejmostí. V roce 2004 pak zvítězil i v 24h ve Spa.
Ferrari 550 GT1 Prodrive bylo prodáno na aukci Monterey a stalo se nejdražším autem víkendu.
8. 1953 Alfa Romeo B.A.T. 5
B.A.T. 5 byl prvním ze tří konceptů, který Franco Scaglione navrhl pro karosářské studio Bertone a byl hvězdou autosalonu v Turíně v roce 1953. Kromě úžasného vzhledu dosáhla B.A.T. 5 mimořádně nízkého koeficientu odporu vzduchu (pouhých 0,23), a to bez pomoci vývoje v aerodynamickém tunelu. Ani dnes většina aut takhle nízký koeficient nezvládá, ale do hry tu vstupují i bezpečnostní předpisy, které jdou často proti aerodynamice.
A možná by vás mohlo zajímat, že se vůz prodal na aukci Sotheby's loni v říjnu a že to nebyla automobilová aukce, ale aukce současného umění!
7. 1954 Alfa Romeo B.A.T. 7
Ne, to není překlep. A není ani náhoda, že se B.A.T. 7 prodala na stejné aukci jako B.A.T. 5.
Scaglione a Bertone přišli o rok později s modelem B.A.T. 7, který byl s koeficientem odporu vzduchu 0,19 ještě aerodynamičtější. B.A.T. 7 má taky na rozdíl od předchozího modelu světlomety. Vybrat si mezi B.A.T. 5, 7 a 9 není jednoduché, ale když byly všechny tři vozy před aukcí vystaveny v sídle Sotheby v New Yorku, tak B.A.T. 7 byla vpředu a uprostřed.
6. 1955 Alfa Romeo B.A.T. 9
A tohle už vás nemůže překvapit, ne? I třetí B.A.T., tentokrát model s označením 9, se prodal na Aukci současného umění v Monterey!
První dva modely B.A.T., i když byly založeny na technice Alfa Romeo, neměly žádnou oficiální podporu této italské automobilky. Při vzniku třetího vozu B.A.T. však už Alfa nemohla ignorovat ten velký tlak, a tak se připojila k vývoji.
Všechny tři vozy získal stejný kupující a není bez zajímavosti, že mnohé odhady kupní ceny byly výrazně optimističtější. Ale to u tohoto trojlístku není ničím novým… V roce 1990 je totiž koupil japonský sběratel za 18 milionů dolarů, aby je o čtyři roky později prodal za pouhé čtyři miliony. Teď byla jejich společná cena 14 milionů dolarů.
5. 1931 Bugatti Type 55 Super Sport Figoni
Bugatti Type 55 si půjčilo podvozek, osmipaprsková kola a přeplňovaný osmiválec od závodních modelů Bugatti a továrna ve francouzském Molsheimu vyrobila 38 aut této řady. Většina Type 55 měla karoserie od Jeana Bugattiho, ale v tomto případě se o návrh karoserie postaral Giuseppe Figoni.
S vozem závodil za tovární tým Buggati hrabě Guy Bouriat Louis Chiron v Le Mans v roce 1932, ale odstoupil. Jeho další majitel s ním pak zvítězil v Rallye Paříž-Nice v roce 1933. Vůz byl bohužel v devadesátých letech nabourán a nemá původní motor, jinak by byl ještě o kus dražší. I tak se stal nejdražším automobilem prodaným na aukci Rétromobile v Paříži v únoru roku 2020. Ano, to ještě byla veřejná aukce, to ještě nebyl covid…
4. 1928 Bugatti Type 35C
V září se na aukci „Passion of a Lifetime“ společnosti Gooding & Company prodaly hned tři vozy Bugatti a všechny tři za rekordní ceny. A toto konkrétní Bugatti se stalo nejdražší pětatřicítkou všech dob!
Klíčem k úspěchu byla jasně zdokumentovaná zajímavá historie a taky mimořádný původní stav auta. Jsou totiž zaznamenány všechny jeho starty včetně Targy Florio v roce 1928, ale navzdory tomu má tohle 92 let staré auto původní lak a všechny jeho mechanické díly byly jen renovovány, ale nikoliv nahrazeny!
3. 1932 Bugatti Type 55 Super Sport
Vyrobilo se jich jen čtrnáct. Všechna mají design podle návrhu Jeanna Bugattiho a podle Bonhams má jen jedenáct z nich pořád originální karoserii. Není se čemu divit, že je tento Type 55 Super Sport tak vzácný. Navíc má původní motor a podvozek, a taky nejsou žádné mezery v jeho dlouhé historii. Plně dokumentovaný řetězec majitelů zahrnuje jednoho z Rothschildů (ano, těch Rothschildů) a zesnulého Deana S. Edmondse, Jr., vysokoškolského profesora a sběratele automobilů, který jej v roce 1985 koupil na aukci za 440 000 liber.
2.1937 Bugatti Type 57S Atalante
Na rozdíl od předchozích dvou Bugatti prodaných na aukci „Passion of a Lifetime“ není Type 57S Atalante závodním vozem a navíc prošel renovací. I tak je to nejdražší typ 57, který se kdy v aukci prodal.
Jeden z pouhých sedmnácti vyrobených Type 57 s karoserií Atalante si koupil skvělý britský závodník Earl Howe, který v roce 1931 vyhrál Le Mans a spoluzaložil British Racing Drivers 'Club (BRDC). Další majitel vozu přidal kvůli výkonu kompresor a pak se vůz dostal k anglickému lékaři jménem Harold Carr, který jej zaparkoval ve své garáži v Newcastlu. Tam automobil odpočíval od počátku šedesátých let, dokud nebyl objeven po jeho smrti v roce 2007, kdy se dostal na titulní stránky jako jeden z největších pokladů ze „stodoly“. Vůz byl v roce 2009 prodán na aukci Bonhams v Paříži, tehdy ještě v nálezovém stavu, a pak se dočkal kompletní renovace.
1. 1928 Bugatti Type 59 Sports
Seznamte se s nejdražším Bugatti, které kdy bylo prodáno v aukci. Ale zaslouží si to! Type 59 je totiž poslední závodní auto automobilky Bugatti předválečné éry a je to auto hodné krále. A to že doslova – jedním z jeho pěti majitelů byl i belgický král Leopold III.
Původně to však byl závodní tovární vůz, který řídil slavný René Dreyfus, ve VC Monako s ním dojel třetí a pak s ním vyhrál Velkou cenu Belgie. Závodění si však vybralo svou daň, a tak byl automobil v továrně přestavěn, ale pak dál úspěšně závodil. Stejně jako Type 35, který je na čtvrtém místě tohoto drahého žebříčku, tak i tento konkrétní kus má rezavá kola, opotřebované pneumatiky a oprýskaný lak, ale to všechno paradoxně zvyšuje jeho cenu.
Právě autentičnost, jedinečná historie tohoto vozu a nákupní horečka na aukci „Passion of a Lifetime“ způsobila, že padl další prodejní rekord.
Pro běžné čtenáře ani jeden z těchto automobilů není, ale jedno ponaučení z toho přece jen plyne. Nejhodnotnější auta jsou ta s jasnou historií a v původním stavu, nebo musí být něčím ojedinělá! Myslete na to až si budete kupovat svého veterána klidně „jen“ za pár desítek či stovek tisíc.