Hlavní obsah

Nejdražší auta roku 2020? Ta od Bugatti!

Foto: Gooding & Company

Právě se díváte na nejdražší auto, které bylo v roce 2020 prodáno v aukci. Za jeho vysokou cenu může mimo jiné i originální stav a jasná historie

Rok 2020 byl sice velmi turbulentní, velmi nestálý a pro trh s veterány ne úplně nejlepší, jenže bohatí lidé se stali ve většině případů ještě o kus bohatšími a dál nakupovali. A všichni víme, že stará vzácná auta jsou investičně přinejmenším velmi stabilní, takže jejich nákup je sázkou na jistotu!

Článek

Aukční síně z celého světa zaznamenaly v roce 2020 rozdělení poptávky na dva naprosto odlišné tábory. V tom prvním se prodávaly vozy v ceně do tří set tisíc korun, v tom druhém klidně za miliony. Miliony dolarů, abychom byli přesní. Mezi nejdražšími vozy, které se loni prodaly, dominovaly značky Bugatti a Alfa Romeo.

Na aukční trh jako takový neměl covid vlastně žádný vliv. Většina aukcí se uskutečnila online, prodejci se naučili velmi rychle pracovat s dokonalým představením auta v podobě videí a online přenosů. Musíme se jen smířit s tím, že místo klepání kladívka budeme čím dál tím častěji slyšet klikání myší.

Andrew Newton z aukční síně Hagerty zveřejnil seznam nejdražších aut loňských aukcí, kde první pětce jednoznačně vládnou předválečné bugatky. Tolik předválečných aut bylo podle Hagerty naposledy v první desítce v roce 2011. Za těmi nádhernými a vzácnými Bugatti jsou jen tři Alfy Romeo, jedno relativně zánovní Ferrari a pak Lamborghini Miura. Pojďme se na ně všechny podívat!

10. 1971 Lamborghini Miura P400 SV Speciale

Foto: Gooding & Company

Prodejní cena: 94 milionů korun

Každá Miura je velmi speciální a žádaná, ale když je to P400 SV, pak se bavíme o tom nejspeciálnějším zboží vůbec. Pod kapotou najdete spoustu mechanických vylepšení, která dělají z SV lepší auto. A vizuálně můžete SV hned identifikovat podle předních světel, která postrádají „řasy“ dřívějších Miur.

Toto konkrétní SV bylo o to vzácnější, že mělo suché mazání a samosvorný diferenciál ZF. Nic z toho sice nemůžete vidět, ale rozhodně se to počítá.

Tento konkrétní kus kdysi koupil francouzský průmyslník Jacques Dembiermont a je to jedna z pouhých 150 vyrobených verzí SV. Zlatý lak Oro Metallizzato doplňuje tmavě hnědá kůže interiéru.

9. 2001 Ferrari 550 GT1 Prodrive

Foto: RM Sotheby's

Prodejní cena: 96 milionů korun

Za normálních okolností Ferrari aukcím jasně dominují, ale rok 2020 normální nebyl. Tato 550 GT1 byla postavená firmou Prodrive a je to mimořádně úspěšný závodní vůz. Tento konkrétní kus bral v letech 2001–2005 v seriálu FIA GT 15x pole position, 14 vítězství a 29 pódií. Titul mistra světa byl samozřejmostí. V roce 2004 pak zvítězil i v 24h ve Spa.

Ferrari 550 GT1 Prodrive bylo prodáno na aukci Monterey a stalo se nejdražším autem víkendu.

8. 1953 Alfa Romeo B.A.T. 5

Foto: RM Sotheby's

Prodejní cena: 109 milionů korun

B.A.T. 5 byl prvním ze tří konceptů, který Franco Scaglione navrhl pro karosářské studio Bertone a byl hvězdou autosalonu v Turíně v roce 1953. Kromě úžasného vzhledu dosáhla B.A.T. 5 mimořádně nízkého koeficientu odporu vzduchu (pouhých 0,23), a to bez pomoci vývoje v aerodynamickém tunelu. Ani dnes většina aut takhle nízký koeficient nezvládá, ale do hry tu vstupují i bezpečnostní předpisy, které jdou často proti aerodynamice.

A možná by vás mohlo zajímat, že se vůz prodal na aukci Sotheby's loni v říjnu a že to nebyla automobilová aukce, ale aukce současného umění!

7. 1954 Alfa Romeo B.A.T. 7

Foto: RM Sotheby's

Prodejní cena: 109 milionů korun

Ne, to není překlep. A není ani náhoda, že se B.A.T. 7 prodala na stejné aukci jako B.A.T. 5.

Scaglione a Bertone přišli o rok později s modelem B.A.T. 7, který byl s koeficientem odporu vzduchu 0,19 ještě aerodynamičtější. B.A.T. 7 má taky na rozdíl od předchozího modelu světlomety. Vybrat si mezi B.A.T. 5, 7 a 9 není jednoduché, ale když byly všechny tři vozy před aukcí vystaveny v sídle Sotheby v New Yorku, tak B.A.T. 7 byla vpředu a uprostřed.

6. 1955 Alfa Romeo B.A.T. 9

Foto: RM Sotheby's

Prodejní cena: 109 milionů korun

A tohle už vás nemůže překvapit, ne? I třetí B.A.T., tentokrát model s označením 9, se prodal na Aukci současného umění v Monterey!

První dva modely B.A.T., i když byly založeny na technice Alfa Romeo, neměly žádnou oficiální podporu této italské automobilky. Při vzniku třetího vozu B.A.T. však už Alfa nemohla ignorovat ten velký tlak, a tak se připojila k vývoji.

Všechny tři vozy získal stejný kupující a není bez zajímavosti, že mnohé odhady kupní ceny byly výrazně optimističtější. Ale to u tohoto trojlístku není ničím novým… V roce 1990 je totiž koupil japonský sběratel za 18 milionů dolarů, aby je o čtyři roky později prodal za pouhé čtyři miliony. Teď byla jejich společná cena 14 milionů dolarů.

5. 1931 Bugatti Type 55 Super Sport Figoni

Foto: Bonhams

Prodejní cena: 112 milionů korun

Bugatti Type 55 si půjčilo podvozek, osmipaprsková kola a přeplňovaný osmiválec od závodních modelů Bugatti a továrna ve francouzském Molsheimu vyrobila 38 aut této řady. Většina Type 55 měla karoserie od Jeana Bugattiho, ale v tomto případě se o návrh karoserie postaral Giuseppe Figoni.

S vozem závodil za tovární tým Buggati hrabě Guy Bouriat Louis Chiron v Le Mans v roce 1932, ale odstoupil. Jeho další majitel s ním pak zvítězil v Rallye Paříž-Nice v roce 1933. Vůz byl bohužel v devadesátých letech nabourán a nemá původní motor, jinak by byl ještě o kus dražší. I tak se stal nejdražším automobilem prodaným na aukci Rétromobile v Paříži v únoru roku 2020. Ano, to ještě byla veřejná aukce, to ještě nebyl covid…

4. 1928 Bugatti Type 35C

Foto: Gooding & Company

Prodejní cena: 114 milionů korun

V září se na aukci „Passion of a Lifetime“ společnosti Gooding & Company prodaly hned tři vozy Bugatti a všechny tři za rekordní ceny. A toto konkrétní Bugatti se stalo nejdražší pětatřicítkou všech dob!

Klíčem k úspěchu byla jasně zdokumentovaná zajímavá historie a taky mimořádný původní stav auta. Jsou totiž zaznamenány všechny jeho starty včetně Targy Florio v roce 1928, ale navzdory tomu má tohle 92 let staré auto původní lak a všechny jeho mechanické díly byly jen renovovány, ale nikoliv nahrazeny!

3. 1932 Bugatti Type 55 Super Sport

Foto: Bonhams

Prodejní cena: 154 milionů korun

Vyrobilo se jich jen čtrnáct. Všechna mají design podle návrhu Jeanna Bugattiho a podle Bonhams má jen jedenáct z nich pořád originální karoserii. Není se čemu divit, že je tento Type 55 Super Sport tak vzácný. Navíc má původní motor a podvozek, a taky nejsou žádné mezery v jeho dlouhé historii. Plně dokumentovaný řetězec majitelů zahrnuje jednoho z Rothschildů (ano, těch Rothschildů) a zesnulého Deana S. Edmondse, Jr., vysokoškolského profesora a sběratele automobilů, který jej v roce 1985 koupil na aukci za 440 000 liber.

2.1937 Bugatti Type 57S Atalante

Foto: Gooding & Company

Prodejní cena: 217 milionů korun

Na rozdíl od předchozích dvou Bugatti prodaných na aukci „Passion of a Lifetime“ není Type 57S Atalante závodním vozem a navíc prošel renovací. I tak je to nejdražší typ 57, který se kdy v aukci prodal.

Jeden z pouhých sedmnácti vyrobených Type 57 s karoserií Atalante si koupil skvělý britský závodník Earl Howe, který v roce 1931 vyhrál Le Mans a spoluzaložil British Racing Drivers 'Club (BRDC). Další majitel vozu přidal kvůli výkonu kompresor a pak se vůz dostal k anglickému lékaři jménem Harold Carr, který jej zaparkoval ve své garáži v Newcastlu. Tam automobil odpočíval od počátku šedesátých let, dokud nebyl objeven po jeho smrti v roce 2007, kdy se dostal na titulní stránky jako jeden z největších pokladů ze „stodoly“. Vůz byl v roce 2009 prodán na aukci Bonhams v Paříži, tehdy ještě v nálezovém stavu, a pak se dočkal kompletní renovace.

1. 1928 Bugatti Type 59 Sports

Foto: Gooding & Company

Prodejní cena: 278 milionů korun

Seznamte se s nejdražším Bugatti, které kdy bylo prodáno v aukci. Ale zaslouží si to! Type 59 je totiž poslední závodní auto automobilky Bugatti předválečné éry a je to auto hodné krále. A to že doslova – jedním z jeho pěti majitelů byl i belgický král Leopold III.

Původně to však byl závodní tovární vůz, který řídil slavný René Dreyfus, ve VC Monako s ním dojel třetí a pak s ním vyhrál Velkou cenu Belgie. Závodění si však vybralo svou daň, a tak byl automobil v továrně přestavěn, ale pak dál úspěšně závodil. Stejně jako Type 35, který je na čtvrtém místě tohoto drahého žebříčku, tak i tento konkrétní kus má rezavá kola, opotřebované pneumatiky a oprýskaný lak, ale to všechno paradoxně zvyšuje jeho cenu.

Právě autentičnost, jedinečná historie tohoto vozu a nákupní horečka na aukci „Passion of a Lifetime“ způsobila, že padl další prodejní rekord.

Pro běžné čtenáře ani jeden z těchto automobilů není, ale jedno ponaučení z toho přece jen plyne. Nejhodnotnější auta jsou ta s jasnou historií a v původním stavu, nebo musí být něčím ojedinělá! Myslete na to až si budete kupovat svého veterána klidně „jen“ za pár desítek či stovek tisíc.

Načítám