Článek
Podle statistik CEA, Evropského pojišťovacího výboru, lze část nehod v zimě připsat na úkor počasí. Jenže auto samo o sobě nikdy nehavaruje, tedy pokud ho nenecháte stát někde nezabrzděné. A i to je vaše chyba, že jste nezatáhli ruční brzdu nebo nenechali zařazenou rychlost. Mnoho nehod je důsledkem kombinace hned několika faktorů, ale ve většině z nich hraje hlavní roli článek mezi volantem a sedačkou, tedy řidič.
Při kurzech lidem vždy říkám, že jízda na sněhu je to samé jako jízda na suché silnici nebo v dešti. Je to jen další hodnota v rovnici zvané řízení. Faktor, se kterým musíte počítat, ale nic, čeho byste se měli bát. Když jste připravení, ve střehu, máte dobře obuté auto a umíte si představit, co se bude dít za tři vteřiny, pak byste neměli mít problém ani na zasněžené silnici.
Tady je seznam nejčastějších příčin nehod při jízdě v zimě. Většina z nich vás asi nepřekvapí, spoustu horkých chvilek jste si nepochybně za volantem již zažili. Mnoho nehod ale bývá způsobeno kombinací hned několika faktorů, policisté si obvykle vystačí s obligátním „nepřizpůsobil rychlost jízdy stavu a povaze vozovky“, ale nic nebývá černobílé.
1. Rychlá jízda
I tak je ale rychlá jízda na prvním místě. Když jsou silnice kluzké a viditelnost mizerná, tak byste prostě měli sundat nohu z plynu, abyste měli v řízení tolik potřebnou jistotu.
Při slabším sněžení se doporučuje snížit rychlost o pět až patnáct procent, při silném sněžení dokonce až o třetinu. Hlídejte si přilnavost pneumatik a jejich odezvu na volant i na plyn.
Dejte si pozor i při rozjezdech do kopce na zasněžené nebo zledovatělé silnici, často se totiž stane, že pneumatiky definitivně ztratí grip a auto se sveze dolů.
2. Mizerná viditelnost
Sněžení, námraza nebo jen stříkající špinavá voda od auta před vámi mohou jízdu nejen znepříjemnit, ale taky způsobit nehodu. Spousta řidičů se spokojí před jízdou jen s tím, že si na zamrzlém okně vytvoří jakýsi průzor, mlžící se okno zevnitř otřou kapesníkem či rukou. To všechno je samozřejmě špatně.
Vždy očistěte okna zvenku i zevnitř, pusťte případně jejich vyhřívání a pošlete na ně proud vzduchu. Pamatujte pak, že se o odmlžení vnitřní strany okna postará klimatizace. Mějte v pořádku stěrače, vozte s sebou náhradní náplň do ostřikovačů a hodí se i rozmrazovač.
3. Zbytečný spěch
Čím méně času máte, tím rychleji jedete. Pokud řídíte v drsném zimním počasí, raději včas nahlaste zpoždění. Může vás zdržet nejen kluzká silnice, ale i pomalejší řidiči, kteří nemají tolik zkušeností jako vy.
4. Bezpečná vzdálenost
Častá příčina nehod na suchu, v zimě se to ještě zvyšuje i v závislosti na kvalitě pneumatik aut, co jedou v řadě za sebou, o reakční době řidičů nemluvě. Zlaté pravidlo dvou sekund, tedy jak držet vzdálenost od auta před vámi (jeho přesný popis najdete zde) je dobré prodloužit klidně až na trojnásobek. To platí samozřejmě i při jízdě po dálnici. Podle CEA je příčinou víc než třetiny všech dopravních nehod (s asistencí policie i bez) právě nedodržení bezpečné vzdálenosti.
5. Zastavení na silnici nebo dálnici
I když se to může zdát až neuvěřitelné, tak každou zimu se stane pár dramatických nehod poté, co řidič zastaví v hustém sněžení, mlze nebo třeba jen na zasněžené silnici v jízdním pruhu, aby do něj vzápětí narazilo auto jedoucí za ním.
Když už se dostanete do situace, kdy máte pocit, že je bezpečnější zastavit než pokračovat v jízdě, tak ideálně na nejbližším parkovišti či sjezdu. Pokud to nejde, pak zastavte v odstavném jízdním pruhu a tam buďte jen tak dlouho, než to nejhorší pomine a vy můžete dál pokračovat v jízdě. Snížená viditelnost brání ostatním, aby viděli vaše auto.
6. Zbytečně tvrdé brzdění
Buďme k sobě upřímní, když v panice sešlápnete brzdový pedál, protože jste se dostali do situace číslo 1 a 4, pak už to většinou bývá víc o štěstí než o řidičském umu.
Když ale předvídáte a jedete tak, jak se na sněhu sluší a patří, tak zkuste brzdit buď pod hranicí ABS, nebo zablokování pneumatik. Jen tak máte nad autem největší kontrolu a přední kola vedou auto, kam vy chcete. Při klidném brzdění neztratíte přilnavost a ani nedostanete smyk. Vřele vám doporučuji si brzdy (a přilnavost pneumatik) vašeho auta vyzkoušet někde na vhodném místě a během jízdy mít jasno, co asi můžete čekat.
Když už se ale z řidiče stáváte spíš pasažérem, pak naopak brzděte tvrdě, abyste co nejvíc snížili rychlost nárazu a minimalizovali škody.
7. Zbytečně moc plynu
Dá se tomu taky říkat smyk, protože tím to většinou končí, a je jedno, jestli se bavíme o nedotáčivosti či přetáčivosti. Když dáte moc plynu a vaše auto nemá protiprokluz či stabilizaci, může to zkrátka dopadnout mizerně. I u aut s jízdními asistenty však lidem vždy říkám, že je lepší řídit tak, aby stabilizace vůbec nemusela zasáhnout, protože ta už jen koriguje nějaká řidičské pochybení.
Jak už zaznělo zkraje článku, při zimní jezdění zkrátka používejte zimní pneumatiky a rozum. Když se necítíte a jen trochu to jde, pak raději zůstaňte doma a v případě mizerného počasí nevyjíždějte. Bude to bezpečnější pro vás i pro ostatní. A věřte mi, žádná ostuda na tom není.