Článek
Pokud pravidelně projíždíte inzeráty a nabídky bazarů, určitě jste si všimli, že nabídka se nejen tenčí, ale ceny rostou, případně aspoň neklesají. Bazary logicky reagují na tržní impulzy a rozhodně se nedá říci, že omezená nabídka ojetin a jejich vyšší ceny jsou záležitostí pouze českého trhu. Děje se to po celé Evropě, jak ukazují poslední statistiky.
Na trh ojetých vozů se totiž obracejí i ti, kteří by jinak nakupovali nová auta. Ale ta prostě nejsou, případně se na ně musí velmi dlouho čekat. A o ojetiny mají podle průzkumů zájem i ti, kteří jinak využívají hromadnou dopravu, ale v individuální mobilitě vidí prý „bezpečnější alternativu během pandemie koronaviru“. Ve srovnání s první polovinou roku 2019 se letos v Evropě prodalo o 11 % více ojetin. Trh je tak doslova „vyluxovaný“.
Jen připomeneme, že výroba nových aut vázne především kvůli nedostatku čipů, případně jejich příliš vysokým cenám. Některé automobilky či subdodavatelé ale také jedou v omezeném režimu, v některých zemích výrobu stále škrtí regulace omezující cestování a pohyb lidí a tedy i pracovníků.
Jak se situace vyvíjí? Stačí se podívat na příklady z největších trhů s ojetými auty. Třeba v Nizozemsku v červenci klesl počet ojetin na prodej o 2,9 % ve srovnání s červnem, proti loňskému roku je zásoba ojetin nižší dokonce o 7,5 %. Naopak průměrné ceny jen za poslední měsíc vzrostly o 1,3 %. Data vycházejí ze vzorku více než 200 000 monitorovaných vozů. Ceny rostly například i ve Velké Británii, za jediný měsíc v průměru o 4,4 % a prodalo se tam o 17 % více ojetin. To je nejvíce ve sledovaném období od roku 1996. Britský trh má ještě to specifikum, že je prakticky odkázaný sám na sebe kvůli pravostrannému řízení.
Mezi velké trhy patří samozřejmě i Španělsko, kde trh nových vozů zaznamenal pokles o skoro 36 %, zatímco trh ojetin rostl o 40 %. V Itálii se prodalo o 17,2 % více ojetin, v Německu o 16,2 %. Jen Dánsko, Švédsko a Polsko vykazují pokles prodejů ojetých aut.
Jinak když se podíváme na nejprodávanější auta s konvenčním motorem, evropskému trhu i mezi ojetinami kraluje Volkswagen Golf. Nejprodávanější ojetý hybrid je Toyota C-HR a nejprodávanější ojetý elektromobil Renault Zoe. A která auta mizí z bazarů a inzerátů nejrychleji? Mezi diesely ve stáří do čtyř let vede Opel Mokka X, mezi benzinovými auty Opel Zafira. Nejrychleji prodávaným hybridem je Toyota Auris, což potvrzují i zkušenosti prodejců u nás. Mezi elektromobily je to MG ZS, ale ten na českém trhu oficiálně neseženete.
Nedostatek ojetin bude zřejmě trvat ještě několik měsíců a tuto obavu potvrzují i analytici, protože velké leasingové společnosti hlásí z nouze prodlužování smluv současným majitelům. Nejsou prostě nová auta, do kterých by mohli přesednout. A tak logicky tyto populární mladé ojetiny z operativních leasingů a pronájmů nejdou na trh.